NÄSTAN VARJE DAG FINNER MAN NÅGOT ELLER NÅGON ATT FIRA

I dag har vi varit hos pappa och mamma och firat pappa som fyllt 84 år.

Vår storasyster Maria har åkt tillbaka till Sverige så hon var tyvärr inte med. Även två syskonbarn samt Mikael och hans flickvän var inte på plats, men alla vi andra.

Vi fick smörgåstårta, gräddtårta och mycket annat gott (och syrran förstörde min fina tårtbit och tryckte ner en sked i den när jag skulle ta bild 😉).

God var den.
Vi åt och drack på insidan idag.

Det blev sen en tur med Hugo längs de vanliga små och mysiga grusvägarna där vi sprungit och cyklat som barn. Syrran följde med på rundan.


Och eftersom hon är väldigt svår att få på bild så gällde det att agera när jag nu fick fota henne (eller åtminstone gjorde jag det utan att bli ner skuffad i diket).
 


En fin promenad fick vi.

 
På landet är det alltid så vackert.




Syrran tog en bild av mig också. Här går jag ner för den bästa och längsta pulkabacken som vi älskade som barn. I den här backen åkte vi tåg med våra pulkor och kälkar och ifall mjölkbilen råkade komma styrde vi ner "tåget" i diket.


När vi kom tillbaka hade de flesta av ungdomarna åkt iväg medan resten av familjen hade flyttat sig till utsidan.
 

Vädret var varmt men mulet, solen tittade dock fram någon enstaka gång.
 

Som barn kunde vi även åka pulka hemma på gården eftersom mammas och pappas hus ligger uppe på en kulle, vi kunde i princip åka åt vilket håll vi ville 👍.
 

Till höger på bilden här ovan syns en del av "sommarstugan" vilken jag nämner längre fram i texten.

Vi vandrade sen även runt på och kring mammas och pappas stora och fina gård och betraktade allt från blommor, stenar, prydnadssaker, gamla byggnader till en väldigt gammal jordkällare.
 

I det gamla röda huset bodde pappa som liten ( han var ca 12 år när de flyttade in i den stugan). Det huset kallar vi för "gambäl stugo" (gamla stugan). Där bodde vi ungdomar på somrarna. Eller så bodde vi i "sommarstugan" (ett annat rött hus på tomten).


Ett av gambäl stugos många fönster.


De gamla ladorna är mina favoriter.


Alla små vackra ting och blommor håller både mamma och pappa i form när de fixar och sköter om allt.
Det är inget de ser som jobbigt utan något de tycker om och gärna pysslar på med.


Hugo älskar att få springa runt och upptäcka allt. Utebastun och gärdesgården syns dit längre bort.

Hugo "se men inte röra".

Mamma och pappa berättar gärna om alla gamla och nyare ting.


När solen tittade fram lade sig Hugo skönt i värmen.



Rundvandring.

Pappa pekar på jordkällaren, vilken jag nämnde.

Min älskling på en av de vackraste platserna jag vet.


Jordkällaren som jag nämnde har jag tyvärr ingen bild på. Den tillhörde en gammal man som bodde granne med oss när vi var barn. Inne i den mörka och lite läskiga källaren fanns b.l.a en såg, en konstig modell som var toppen att såga i snö med, så jag lånade den ibland på vintrarna 😊. Den gamla mannen var jag god vän med och pratade ofta med, jag fick t.o.m gå rakt över hans gårdsplan (närmsta vägen) sommartid när jag skulle ner till ån för att simma. Annars tyckte han inte om att folk gick över hans gård men jag fick gå, och gissa om jag kände mig stolt över det.

Vi har haft en fin dag hos mina föräldrars.



Den fina gärdesgården sett från baksidan.
 

VAR DAG ÄR EN SÄLLSAM GÅVA EN SKIMRANDE MÖJLIGHET. TACK JESUS FÖR EN TOPPEN DAG.


BEHIND THE SCENES måste jag också bjuda på 😊.
När vi skulle ta bild (min ide) valde Ulrica plats, det blev ute vid "säsbode" (sädes boden). Och vi föreslog att våra föräldrar kunde stå där nere medan vi sätter oss på trappan,  men de ville stå högst upp. Sen "äntrade" (hård diskussion på skoj) de med varann hur de skulle stå. Och Jan som var fotograf fick allt på bild.




Det blev hand i hand.


Och syrran och jag fixade glasögon m.m.


Sen var vi klara.


DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS JUBLA OCH GLÄDJAS I DAG (Psaltaren 118:24).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023