ALLEMANSRÄTTEN

I dag har jag och Hugo varit ut på en trevlig och frisk skogspromenad med mina hurtiga föräldrar.



I Finland har vi allemansrätten.
När pappa gick i skola var detta något de fick lära sig, och det sitter ännu 😊.

"Gå varsamt fram i skog och mark! Skada icke kådig bark,
riv ej björkens vita hud, stör med skrän ej skogens ljud!

Bort med skräp och matsäcks rester!
Städa efter Er, I gäster, i naturens helgedom!

Skövla icke blad och blom! Tänd ej eld- men om Du tänder, släck var glöd i kol och bränder!

Låt och bli att simpelt rita plank och vägg med kniv och krita.
Skona det som annans är, akta allt som minnen bär".

"Vädjan till vandraren" av Karl-Erik Forslund 1915


VANDRAT VARSAMT
Och i dag vandrade vi varsamt fram i skog och mark.


Och nu är ju tiden när hunden bör vara kopplad för att inte störa fåglar och andra djur som bygger bon och snart ska få eller har fått ungar.
Men om man har koll på hunden och den hålls nära och gör ingen skada då får den springa fritt. Och Hugo höll sig stadigt på vägen, oftast nära "moffa" eller "mommo".


Vi vandrade över stubb och sten.



Och Hugo följde glatt efter.


Vi promenerade tills vi kom ut till en större väg, där svängde vi om.



Detta ställe lär vara ormrikt. Pappa berättade att han med min fasters man sett tretton ormar på en och samma dag.
Och ormarna såg inte nästa dag.



LITE AV ALLT VI SÅG
För mig räcker det inte att se det för stunden jag vill också fånga det på bild för att kunna njuta av det även när jag kommer hem därför låter jag kameran (telefonen) knäppa en hel del bilder.


Torra stubbar och kvistar är så vackra.


I skogen var det både grönt och grått, det berodde bara på vartåt man vände blicken.







Nya gran-skott.



Och tall-skott.




Kol, enligt pappa är det troligtvis älg-jägarna som gjort upp sin eld här någon dag.



Här hade ett rådjur promenerat.



En häst hade uträttat sitt behov här, för en tid sedan (det var inte färskt och tack och lov för det, för då hade troligtvis Hugo valt att vältra sig i det😉).



Här hittade vi en död orm, en liten en som pappa gissade att blivit dödfödd, ifjol. Den var liksom ihop torkad och verkade upptinad, bra förklaring va😂?



Myror i massor.



Och intill myrstacken jobbade mamma på, rensade hon skogen?



Nej, mamma plockade blåbärsris som fick följa med hem.





Kottar och barr.



SLUTET GOTT ALLTING GOTT
Och när vi började närma oss pappas vedhögar, ja då var vi tillbaka där vi började.


Pappa tyckte dock att det var tråkigt att vi inte fått se någon älg(kalv). Jag tyckte att det var riktigt bra att vi endast såg en hare, humlor, spindlar, myror, ett rådjursspår och ett ormskinn.
Och jag tyckte att det var helt toppen att vi inte såg någon varg eller björn.
Jag var helt nöjd med skogsutfärden, trevligt sällskap, fint väder och en fantastisk natur. Inget mer önskade jag mig😉.



Vi hoppade så in i bilen och körde tillbaka till mammas och pappas.



Där blev det först lite bus och spring för Hugo.




När vi kom in lade sig Hugo som en slagen men nöjd hjälte under bordet medan vi avnjöt smörgåsar med te.

Och blåbärsriset hamnade i en vas.



VECKANS BESLUT
Från det ena till det andra. Jag har blivit en kvällsmänniska, jag är uppe allt för länge, eller nej, jag är inte "uppe" men jag ligger i sängen och bloggar, läser eller ser på film till sena natten.
Och nu skall det bli ändring på det, jag kan ju åtminnstone försöka.

Denna vecka har jag så beslutat att säga godnatt till allt vad nät och böcker heter och till alla i huset och sist men inte minst till mig själv kl.22.

I går skulle jag starta, men det gick inte så bra.
Jag var på jobb från kl.14-21, efter jobbet for jag snabbt och handla lite mat och målfärg. Jag var hemma före 21:30, åt något smått och pratade med Matilda.
Jag kröp isäng kl.21:50 och tänkte sätta en bild, lite text och ett bibelord på bloggen innan godnatt, men då skällde Hugo vid dörren sitt "jag behöver ut och kakka" skall.

Det var bara att stiga upp ur den sköna varma sängen, hoppa i kläderna och gå ut i den kalla kvällen. Men innan jag gjorde det sa jag ett aningen irriterat men ändå kom det ut i rätt fin förpackning, ett sanningens ord till Matilda: nästa gång du far ut med Hugo innan natten, ex när jag jobbar och pappa är på jobbresa så gå gärna tills Hugo tömt både tarm och blåsa så får vi alla sen ta natten😉.

Vi promenerade i över 30 min, för det konstiga är att det är svårt att komma sig ut vid denna tid, men när jag väl är igång så njuter jag alltid av lugnet och stillheten som faller över vår stad denna tid på kvällen, likaså igår.
Hugo uträttade vad han skulle och vi kröp i säng 22.40, ännu kl.23:15 såg jag på klockan, men sen somnade jag, troligtvis.

I kväll skall jag vara isäng kl.22😉.

När natten gick över till min födelsedag (3 maj) ja, då var jag vaken ännu, denna tid (bilden) tog jag natt, och då visade min aktivitetsklocka en tårta😊.



Om jag nu lyckas svänga mina sovrutiner och börjar somna tidigare då hoppas jag även att jag ska börja vakna tidigare. Kanske som pappa som är uppe senast typ kl.6 😊.


HERRENS VÄGAR OCH STIGAR
I bibeln kan vi läsa om att vi människor planerar våra vägar, våra fotsteg men det är ändå alltid Herrens vilja som sker, till slut.
Men tänk om vi kunde tänka andra vägen om vi först frågar Jesus hur Han vill att vi ska vandra, vilka vägar Han vill att vi ska gå, här i livet. Då skulle det inte bli så många omvägar eller felsteg i våra liv.
Då skulle livet bli så mycket enklare på många sätt. Åtminnstone så skulle det bli rätt om än inte alltid så lätt (för livet här på jorden är inte bara lätt).



MÄNNISKANS HJÄRTA TÄNKER UT SIN VÄG, MEN HERREN STYR HENNES STEG (Ordspråksboken 16:9).

DEN SOM VÖRDAR HERREN UNDERVISAR HAN OM VÄGEN HAN SKA VÄLJA (Psaltaren 25:12).

HERRE, VISA MIG DINA VÄGAR, LÄR MIG DINA STIGAR (Psaltaren 25:4).







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023