FÖDELSEDAGSGÅVAN

I morse förde jag Hugo till fammo och faffas och styrde sen kosan mot Vasa och min man.
Jan hade kommit med flyget till Vasa i natt och fått övernatta hos Mattias, som nu under sin praktik hyr en lägenhet där.

Förrätten.

Det blev en trevlig date då vi hann med en hel del.
Vi åt gott.


Men tyvärr så kom servitören rusande till vårt bord precis när jag hade ätit upp den första champinjonen, som smakade helt fantastiskt.
Jag hade beställt mjölkproteinfritt som vanligt men det visade sig att de ändå hade råkat steka mina svampar i smör.

Och just nu är min mage rejält svälld, ja jag ser ut som om jag vore gravid i 5:e månaden och jag mår illa, allt p.g.a en liten smörstekt champinjon.

Men tillbaka till det roliga.

Jag fick ju se hur trevligt Mattias bor, själv var han dock inte "hemma" utan på sin praktik vid Vasa Central sjukhus.
Och vi hann in en sväng till loppis och där satte jag sprätt på mina födelsedagspengar.



Det här var samma loppis var jag köpte våra vardagsrumsmattor, ett loppis där de också säljer outlet inredningsgrejer, mattor, gardiner m.m.
Redan när jag köpte mattorna så såg jag dessa fina gardiner, vilken tur att de ännu fanns kvar.
Det kanske inte syns så bra på bilden men de passar perfekt med mattorna.



De kanske passar bättre till hösten, men de är så snygga så jag kunde inte låta bli att sätta upp dem.
Jag köpte även vita av samma sort, vilka kommer att bli sänghimmel.


KÄRLEK TILL PENGAR
I bibeln står det hur det kan gå och hur det även gått för många när begäret efter pengar fått ta över, läs bibelordet i slutet.
Herren han vet, för Han ser allt och alla.

En av mina uppgifter nu när jag varit tjänsteledig sedan hösten har ju varit och är fortfarande att städa skåp, rensa bort grejer som vi inte behöver, städa ut alla leksaker och allt som hörde till mitt jobb, att få vårt hushåll luftigare och mera lättstädat. Jag har lyckats riktigt bra, men ännu finns det en hel del att göra.

Och när man börjar med ett sånt projekt ja då hittar man också alla skavanker, alla "flåtiga" köksskåp, alla plastgolvmattor fulla av hål och streck, alla nötta och söndriga tapeter, innertaken som bångnar och är fulla av hål och målstreck från alla möjliga uppmonterade saker genom åren, m.m m.m OCH ALLT SKULLE JAG VILJA FÖRNYA, PÅ EN GÅNG.

Och det är här som jag får bromsa mig själv samtidigt som jag sparar varje liten slant för att köpa något när tillfälle ges, liksom idag.

Det heter ju ATT DEN SOM HAR MYCKET VILL HA MER, och det är precis så det är, en sak föder en ny sak.
Nu när jag har matchande gardiner och mattor i min favoritfärg så skulle jag väldigt gärna också önska mig kuddöverdrag i samma nyans.
Jan är med på att vi köper ännu en uppsättning av gardinerna, också syr jag kuddar av dem.

I morgon öppnar samma ägare ett liknande loppis här i vår stad👍😊, ett nytt, fint och fräscht loppis. Men av vad jag förstått så finns inte inredningsgrejerna på plats, de kommer senare.
Så jag tror att jag får ta ett allvarligt snack med vår son i Vasa, att han får ta en sväng via loppis innan han kommer hem i slutet av nästa vecka😉.

Gud tillåter oss naturligtvis att få piffa upp våra hem, göra det fint och mysigt, men samtidigt bör nog både jag och du ALLTID KOMMA IHÅG VEM OCH VAD SOM ÄR VIKTIGAST I VÅRA LIV. Vi får aldrig låta något eller någon ta makten över oss, ENDAST JESUS SKALL VARA DEN SOM FÅR HA DEN VIKTIGASTE PLATSEN I VÅRA LIV.




Och som jag också brukar säga, har jag inte en slant att ge i kollekten eller till en insamling för världens lidande människor ja då ska jag nog inte heller lägga slantar på annat.
Jag tror på att den som ger också får. 

Herren vet vad vi KAN GE och Han vet även VAD VI ÖNSKAR och framför allt VAD VI BEHÖVER.



TY KÄRLEK TILL PENGAR ÄR EN ROT TILL ALLT ONT. I SITT BEGÄR EFTER PENGAR HAR SOMLIGA KOMMIT BORT FRÅN TRON OCH VÅLLAT SIG SJÄLVA MYCKET LIDANDE. MEN DU GUDSMAN, HÅLL DIG BORTA FRÅN SÅDANT! STRÄVA EFTER RÄTTFÄRDIGHET, GUDSFRUKTAN, TRO, KÄRLEK, UTHÅLLIGHET OCH ÖDMJUKHET (1 Timoteusbrevet 6:10-11).

ALLT ÄR TILLÅTET FÖR MIG - MEN ALLT ÄR INTE NYTTIGT. ALLT ÄR TILLÅTET FÖR MIG- MEN INGENTING FÅR TA MAKTEN ÖVER MIG (1Korintierbrevet 6:12).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023