HÄNDELSERIKA DAGAR

Som jag redan berättat så har Matildas skola besök av femton elever med två lärare från Frankrike. Deras flyg anlände natten till fredag och på onsdag reser de tillbaka.
Vi har hunnit med ett som annat sen Lea kom. Och vi har fyllt dagarna med både programpunkter och tid för vila och återhämtning.

Bilden: Gissa var😉? Svaret kommer snart.



FREDAG
Efter en hel dag i skolan med program så avrundade vi med tacokväll och en tur ut till vackra Fäboda. och sen även en sväng ut till vårt (svärföräldrarnas) villaområde.
Sen var vi alla redo för natten, för natten innan hade ju blivit väl kort eftersom flyget landade 1-tiden på natten, och eleverna från Frankrike hade ju dessutom rest en hel dag.



LÖRDAG
Först fick flickorna en välbehövlig sovmorgon och därefter en ordentlig brunch.
Till brunschen hade Matilda önskat en hel del finländska favoriter, sånt som vi gillar.
Så Jan och jag hade fixat till en hel del, på bordet fanns ex. rispiroger med äggsmör, bondost, rågbröd och Memma😊.



Detta var dagen när vi hade beslutat oss för en liten utfärd.
Flickorna hade fått välja vad de ville göra och deras önskan var att vi skulle åka till PowerPark, ett nöjesfält, och så blev det.


Och det visade sig att även flera familjer med en franskelev på besök hade valt samma utflyktsmål.

Vi var där i 3,5 h och alla tjejerna åkte så gott som hela tiden i de värsta (enligt mig) attraktionerna.
Här åkte de upp och ner i full fart.



Och här i berg och dalbanan.




På själva området finns det massor att se på.



Ett gammalt flygplan.


Go kart bana.



Campingområde med pool och krokodiler, dock inte levande.


Och Hugo var också med och trivdes.



Bollek.

Vi njöt av strålande soligt varmt väder och goda kanelbullar, helt mjölkfria👍.


Vi startade hemåt en 16.30 tiden för senare på kvällen skulle alla elever med sina gäster träffas hos en av dessa familjer på gemensam pizzakväll.
Jan hämtade sen hem tjejerna efter 23.30, de hade haft en toppen kväll.


SÖNDAG
Denna dag var det morsdag och de franska eleverna fick följa med hur olika familjer här i Finland firar morsdag.

Hos oss började morgonen med att jag blev firad, med sång, kramar och gåvor💗.

Därefter styrde vi kosan till mina föräldrars och tillbringade eftermiddagen där.

Jag med mamma och en av mina systrar.

Tyvärr så var vädret regnigt, blåsigt och kallt så vi fick tillbringa firandet på insidan men det gick även helt bra. Oftast brukar morsdagen hos mina föräldrars tillbringas helt och hållet ute i det fina vår vädret.

Min tårtbit tog nog priset i år, den hade liksom fått en våning för mycket😂, men jag orkade äta upp den. Jag fick dekorera den själv. Jag hällde över vaniljvisp och sen hela burken hallon över👍

På menyn stod b.l.a älgstek😊.

På vägen hem körde vi förbi UPM och visade en av Jakobstads största fabriker. Enligt mig är det nog den största, till ytan åtminnstone.
Där används virke från våra skogar som förädlas till sågvara, cellulosa, papper, pappersprodukter och energi.


KVÄLLSPROGRAM
När vi kom hem blev det lite paus innan alla elever och deras lärare skulle träffas ute vid Pörkenäs. Vi packade picknikkorg och begav oss i väg.


Skolan hade ordnat och bokat stället. Där blev det simning (eller kanske mera "dopp" i havet), bastubad, korvgrillning m.m.
Vi konstaterade att just p.g.a. det kalla, regniga och blåsiga vädret så kanske de franska eleverna och deras lärare förstod varför det är så skönt med en finsk varm bastu👍😉.


Flashmob/dans nere på stranden.
Om man på instagram går in på united_colors_of_diversity så hittar man flera bilder och videoklipp av detta gäng under dessa dagar👍😊, men även från andra skolor och länder.



Medan tjejerna simmade och badade bastu vid Pörkenäs tillbringade vi tiden vid villan, med b.l.a morsdags bastubad.
Och efter allt regn så hade även vi fått sjöutsikt😉.



Det var vatten åt alla håll.



Vi hämtade flickorna kl.21-tiden och sen bar det av hem och i säng efter en händelserik dag.



MÅNDAG
I dag körde Jan dem till skolan till kl.8:15 sen for han till jobb och Hugo och jag tog vår morgonpromenad.


Jag har haft en riktigt slö dag idag, en "dagen efter morsdag"👍😊.
Förrutom två promenader med Hugo och lite små plock och städning så har jag ätit chips och sett på en deckarserie som jag började följa förra veckan, även om jag försökt intala mig själv att aldrig börja se på serier, för då blir man fast. Ja, jag kan intyga.
Men det var faktiskt en riktigt skön dag som jag unnade mig med gott samvete.

När flickorna kom hem en 15-tiden, slappade de en stund och sen for vi ut på restaurang. Vi valde Friends&Brgrs. En lokal restaurang där de använder närproducerade råvaror och tillverkar allt från grunden.
Vi lät oss väl smakas.

Därefter skulle flickorna med några andra tjejer och deras franska besök ut på stan för shopping m.m.

Vi avslutade sen kvällen i en finländsk biltvätt😊.

Det var dock inte denna biltvätt, men jag råkade ha en bild av just denna.

Ja biltvättarna i Frankrike lär vara annorlunda så Matilda tyckte att Lea behövde få uppleva en här, där man kör in hela bilen, dörrarna stängs och man sitter där inne medan löddret och vattnet yr kring bilen😉.

Sen kom vi hem och vi fick ställa oss i säng.


ÄNNU EN DAG
Ja ännu en dag har nått sitt slut och vi är bara tacksamma att allt gått och går så bra.
Ännu återstår två dagar innan de franska eleverna med sina lärare åker hem till sitt land och till sina normala vardagsrutiner.
Och ännu får vi ha dem här två dagar och njuta av andra rutiner än vi är vana med, rutiner som är både roliga och omväxlande, alltså en riktigt häftig upplevelse.

Tack Jesus att Du ledde oss rätt, att vi valde att öppna vårt hem och våra hjärtan för Lea.
Livet blir så mycket rikare bara vi vågar öppna upp till våra bekväma inrutade liv och vardagar, bara vi vågar bjuda på oss själva lite mera.
Och allt det här både vågar och kan vi göra om vi tar hjälp av Jesus, om vi låter Honom planera allt och vara vår vägvisare.
Som det står i bibelordet här nedan att budskapet om korset, alltså när vi predikar Jesus, det ses som en dårskap av dem som inte tror på Honom. Men för oss som tror på Jesus är det en kraft, och den kraften vet vi att är äkta och verklig för den lever vi av varje dag👍😊.
Och den Kraften är till för alla som vill tro.

Jag bara väntar: Jesus vad blir nästa steg😊 när vi verkligen väljer att lyssna och följa Din röst och Din väg?

Och hela dagarna går vi och mumsar på franska läckerheter😊.

TY DETTA BUDSKAP OM KORSET ÄR EN DÅRSKAP FÖR DEM SOM BLIR FÖRTAPPADE, MEN FÖR OSS SOM BLIR FRÄLSTA ÄR DET EN GUDS KRAFT (1 Korintierbrevet 1:18).

LÄR MIG ATT GÖRA DIN VILJA, TY DU ÄR MN GUD. MÅ DIN GODE ANDE LEDA MIG PÅ JÄMN MARK (Psaltaren 143:10).







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023