MAGPLÅGOR

På väg till jobbet i går eftermiddag gick jag in till mitt favorit cafe och köpte denna rawbakelse som ett gott men även nyttigt mellanmål (den innehåller varken socker, mjölk eller mjöl).


Jag åt den medan jag promenerade.
Den var otroligt god och väldigt sommarfräsch med sin jordgubbssmak.
Jag rekommenderar den varmt.


SJUK MAGE
Exakt fyra timmar senare när vi hade ätit middag vid jobbet och var på väg ut kände jag den första krampen, det knep till i magen något otroligt.
Men jag med min mage som var och varannan dag beter sig lite konstigt funderade inte så mycket på det, jag trodde att det var en engångs företeelse.

Men kramperna började komma med några minuters mellanrum. På något vis kom de när det fanns tid för dem, så att säga, när jag inte just då var inne i en viktig uppgift.

Det var aldrig risk för att "något" skulle ha kommit ut varken övre eller nedre vägen, utan bara en otroligt obehaglig kramp som räckte några sekunder, precis som om jag fått ordentligt med mjölk i mig.

Så jag ringde kafeet och frågade vad bakelsen jag ätit innehållit. Svaret blev de vanliga ingredienserna, som jag förut ätit men att de använt rikligt med koncentrerad kokosmjölk/grädde.

På jobbet hade vi ätit kyckling, vilken vi också satt kokosgrädde i, här började jag förstå sammanhanget.

Jag drog slutsatsen att jag börjat reagera på kokosmjölk, vilket jag faktiskt haft mina aningar om. Jag åt nämligen kokosglass hemma hos bekanta en gång och fick magen i oskick efter det, det var första gången som jag reagerade på kokos.

Jag funderade ett par gånger under jobbkvällen ifall jag borde ringa efter Jan, men jag klarade ändå de återstående tre timmarna. Med Jesus hjälp fixade jag allt och lite till.


HEMMA
Att sen kunna promenera hem som vanligt gick inte ens att tänka på, så Jan fick komma och hämta mig.
Väl hemma slängde jag in två panadol och kröp i säng, men det blev strax ännu värre.
Att vara uppe och gå och hålla sig i rörelse hade ändå fungerat bättre, nu när jag lade mig ner blev kramperna värre.
Genom tre kramper funderade jag på att åka till akuten, så intensiva var de.
Men eftersom jag troligtvis visste vad orsaken var så beslöt jag att stanna hemma och kolla läget.

Jag hade även ätit en bit sur melon kvällen innan, vilket ju kan ge matförgiftning. Men den biten var otroligt liten och jag hade ju varken diarre eller behövde kasta upp, alltså inget illamående, endast kramp som om hela magen var fylld av gas som inte ville komma ut. Så matförgiftning tror jag inte att det var.

I sex timmar krampade det på sen lugnade allt ner sig, vilken lättnad och vad skönt att äntligen få sova.


I MORSE
Jag vaknade med en helt vanlig mage, och inget illamående (skulle jag ha fått i mig mjölk då stannar illamåendet kvar i flera dagar, ja t.o.m i veckor innan det ger sig helt).


ÄNNU EN MATALLERGI
Jag som var så glad när jag för flera år sedan upptäckte kokosmjölken i stället för vanlig mjölk.

Och nu var det ju otur i går att det blev liksom för mycket kokos på en och samma dag, tydligen, men ändå lär jag nog vara försiktig med kokos framöver. Jag vill inte uppleva dessa magplågor igen.

Och nu plötsligt är jag inte lika glad över kokos längre och gillar inte tanken på att behöva skriva in ännu ett ämne på den lista över vad jag inte kan äta.


TACKSAM FÖR EN LUGN MAGE
Men idag är jag otroligt tacksam för en lugn mage, tänk vad livet lär.

Och speciellt tacksam är jag att inte magen började krångla idag när jag hade så mycket jag ville hinna med, för i natt får vi besök.



HON KOMMER I NATT
I natt landar flyget och Lea kommer, flickan vars familj Matilda bodde hos i Frankrike, en hel vecka i januari.


När flyget landar i natt med femton elever och två lärare då blir det vår tur att öppna våra hem och våra hjärtan för dem💗.
Jan och Matilda åker för att hämta henne. Hugo och jag får se hur vi gör, om vi åker med eller ej.


ETT NYTT PERSPEKTIV
Varje dag får vi lära oss något nytt och uppleva nya saker, det kan vara gott eller ont, men det ger nya erfarenheter.
Jag tackar Gud för gårdagens erfarenheter men inte för magplågorna, för de kom inte från Honom. Gud ger oss endast det som är gott. Men Han kan förvandla dåliga saker till goda erfarenheter.
Så jag tackar Gud för gårdagens erfarenheter, att jag blev varse hur det är att ha sjukt i magen, och hur tacksam jag är i dag för att magen känns helt bra. Det i sig är ju en sak jag knappast skulle ha tackat för i dag om jag inte upplevt motsatsen i går kväll😉.

Så kära vänner kom ihåg att TACKA, tacka Jesus i dag för alla de som du får ha, de dina och för allt gott som finns i ditt liv just nu.



Jag tackar för mina nära och kära, vänner och bekanta. 
Jag tackar för min kropp som fungerar, för fötter att gå med, lungor att andas med, ögon att se med, armar att krama med och ett hjärta som fortfarande varje dag berörs och känner.


TACK JESUS.
I bibelversen här under står det bibelord som ofta misstolkas. Vi ska TACKA GUD I ALLT, inte "för" allt. Däri ligger en stor skillnad.
Om vi alltid börjar vår bön med att tacka, hur än livet ser ut så gör det något med oss, vi förvandlas och börjar se mera på allt vi har istället för det vi inte har. Och efter att vi tackat kan vi med frimodigt hjärta även lämna allt det svåra till Jesus.

Och idag är jag också extra glad över att jag i morse fick lyssna till min väninnas andakt i Andrum.





VAR ALLTID GLADA, BE UTAN UPPEHÅLL OCH TACKA GUD I ALLT (1Tessalonikerbrevet 5: 16-18a).

ALLT FÖRMÅR JAG I HONOM SOM GER MIG KRAFT (Filipperbrevet 4:13).

NÄR MIN KROPP OCH MITT HJÄRTA GER UPP, ÄR GUD MITT HJÄRTAS KLIPPA OCH MIN LOTT FÖR EVIGT (Psaltaren 73:26).

OCH HAN SKALL TORKA ALLA TÅRAR FRÅN DERAS ÖGON. DÖDEN SKA INTE FINNAS MER OCH INGEN SORG OCH INGEN GRÅT OCH INGEN PLÅGA, FÖR DET SOM FÖRR VAR ÄR BORTA (Uppenbarelseboken 21:4).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023