DET BÖRJAR MED "TA"

Började morgonen med ett besök hos tandläkaren för min årliga kontroll.
Medan jag låg och gapade satt Jan där utanför i husbilen och drack kaffe och åt en god kanelbulle som han inhandlat i den närliggande butiken, vi var nämligen i Kronoby.


Jag hade inga hål 👍 men en rotfylld tand hade tappat en liten bit och samma tand hade jag även önskemål om att få lite snyggare. 
Skruven som sitter mitt i den tittar fram och beläggningen har nötts bort på sidan vilket gör att den ser svart och ful ut.
Jag fick en ny tid i augusti för att fixa till den.

Sen drog vi iväg till Kokkola på lite loppisbesök, lunch och shoppande.

En modell större blomkruka, på gågatan.



På hemvägen mumsade vi på jordgubbar.


När vi kom hem en 15-tiden behövde Hugo få en ordentlig promenad. 
Jag hade rastat honom endast 10 minuter på morgonen innan vi åkte iväg.
Sen var det Matildas uppgift att ta ut honom på en längre promenad innan hon skulle iväg till en villa, men Hugo hade bäddat ner sig i sängen med Mikael och vägrade att gå ut, låg där och mårrade åt henne.
Hon tog den lätta vägen och lät honom sova vidare.

Vi tog en promenad först till svärföräldrarnas, de som firar 53 årig bröllopsdag i dag 👍💗😊. STORT GRATTIS TILL ER 💗. 
Och tro mig när vi kom dit så var det så mycket annat på gång och vi pratade om så mycket annat så vi glömde helt bort att gratulera dem, snacka om att göra bort sig.
 
Sen promenerade vi vidare in via centrum och där gjorde vi ett cafebesök på cafe't där hundar får ligga skönt i soffan eller fåtöljen, vilket Hugo naturligtvis gjorde.



Jan tog endast en kaffe medan jag tog en kaffe latte (koffeinfri kaffe + havremjölk) med en tiramisukaka (sockerfri, glutenfri och mjölkfri).
Och Hugo fick en skål vatten.


När vi sen skulle gå raka vägen hem ville Hugo gå ännu längre till en av sina favoritparker och eftersom vi hade bara tid så promenerade vi vidare även om det hade börjat regna lite.
Och det var då vi kom på att vi glömt att gratulera Jan's föräldrar, men det gick ju lätt att åtgärda.

När vi svängde in på gården började det att regna hårdare, vilken tur att vi hade hunnit hem.

Ingen av barnen var hemma.
Matilda var fortfarande vid en kompis villa, Mikael på freesbegolf med en kompis och Mattias kom efter en stund från jobbet.
Jan och jag fixade tillsammans mat, disk och tvätt, det går liksom undan när man hjälps åt.

Sen var klockan 19 och jag slängde mig på sängen med bloggen.

TACK JESUS att jag inte hade några hål i mina tänder och tack för en fin dag med min man (på shopping, lunch, promenad, cafe och mitt i hushållssysslorna👍💗😊).

Varje dag finns det något att tacka för. Vad är du tacksam för i dag?


I bibelordet här nedan uppmanas vi att vara glada och alltid tacka Gud i allt. Det betyder inte att vi skall tacka för allt dåligt och ont i vår värld, för det kommer inte från Gud. 
Det betyder att vi skall tacka i livets alla förhållanden, eftersom det alltid finns något att tacka för och för att tacksamheten gör att vi får fokus på annat, det riktar vår blick bort från allt det dåliga.
Och även om våra ögon och hjärtan kan gråta över allt lidande i världen får vi varje dag vara glada för att vi inte är ensamma, Jesus går med oss hela vägen, det om något får vi tacka för.

Avslutar med några verser från en sång i Barnsångboken. Den beskriver så bra vad vi kan tacka för.

TACK GUD FÖR DENNA VACKRA MORGON,
TACK GUD FÖR VARJE NY LJUS DAG.
TACK GUD ATT MINA SORGER BÄR DU DÅ JAG SJÄLV ÄR SVAG.

TACK GUD FÖR ALLA GODA VÄNNER,
TACK GUD FÖR DEM MIN TANKE NÅR.
TACK GUD NÄR MINA FIENDER FÖRLÅTA JAG FÖRMÅR.

TACK GUD FÖR LIVETS ARBETSDAGAR,
TACK GUD FÖR LYCKA DAGEN LÅNG.
TACK GUD FÖR ALLT DET GLADA, LJUSA,
FÖR MUSIK OCH SÅNG.

TACK GUD ATT I DITT ORD DU TALAR,
TACK GUD ATT ANDEN DU MIG GER.
TACK GUD ATT ÖVER HELA VÄRLDEN,
DU OSS MÄNNISKOR SER.

TACK GUD FÖR KÄRLEK UTAN GRÄNSER,
TACK GUD FÖR ATT DU SEGER VANN.
TACK GUD, ACK HERRE JAG VILL TACKA, 
ATT JAG TACKA KAN.


DET ÄR GOTT ATT TACKA HERREN OCH ATT LOVSJUNGA DITT NAMN, DU DEN HÖGSTE, ATT PÅ MORGONEN FÖRKUNNA DIN NÅD OCH OM NATTEN DIN TROFASTHET (Psaltaren 92:2-3).

VAR ALLTID GLADA, BE UTAN UPPEHÅLL OCH TACKA GUD I ALLT (1Tessalonikerbrevet 5:16, 17-18 a).





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023