HUSBILSRESA TRE

Nu sitter vi i husbilen på väg på troligtvis sommarens sista längre husbilsresa. 

After work food.

Jag avslutar denna jobbvecka med två lediga dagar och börjar nästa vecka med tre lediga vilket passar perfekt för en minisemester. 

Och Jan har jobbat in några dagar så han har ännu tre dagar kvar av semestern.
Så vi har nu fem dygn på oss att åka vart vi vill i Finland.
Och vi börjar som vanligt med att åka till favoritstället Tuuri.

Vi har försökt att få med barnen, ja två av dem, men nej de stannar hellre hemma.

Mattias och flickvännen åkte i går med en fullpackad bil ner till Helsingfors. 
Mattias har fått en ny lägenhet i samma hus som sin flickvän så nu skulle det flyttas och städas.

Matilda planerar för fullt inför inkommande veckas läger där hon skall vara en av många ledare.

Och Mikael ville bara vara hemma och ta det lungt, gymma och vara med kompisar innan han snart ska återvända till Umeå och studierna där.

Så vi åker med samma bemanning som tidigare, Jan, jag och Hugo. Ett välbeprövat och välfungerande koncept.


NYTT BLOGGSÄTT
Och ja ikväll bloggar jag sittandes i husbilen från telefonen, något jag smått börjat testa på och vilket börjat gå riktigt bra. Så nu får jag se hur det lyckas att göra ett helt inlägg med att ladda ner bilder mm endast med telefonen.


GODNATT
I kväll somnar vi i husbilen på favoritstället och imorgon får vi vakna upp där.
Troligtvis stannar vi där ännu en natt innan vi drar vidare.

Innan vi startade packade jag och yrde runt i huset som vanligt.
Jag påminde de hemmavarande barnen om b.l.a följande:

- I kylskåpet finns ett paket maletkött och ett paket kyckling som ni behöver tillreda.

- Kom ihåg att vattna blommorna.

-  Fettet i stekpannan (efter stekt bacon) bör man alltid torka bort med hushållspapper, inte skölja bort med varmvatten för då stockas rören.

- Ta hand om varandra.


Ja ni kan säkert "höra" hur jag gick på trots att barnen vet allt detta redan och är väldigt duktiga och självständiga.
Och mellan varven gav jag dem otroligt många kramar och pussar och förklarade hur mycket jag älskar dem.
Ja det är aldrig lätt för mig att skiljas.

Och då vi hade satt oss i husbilen och just startat så tog jag ett mannakorn och gissa vad jag fick....jo dagens blogg bibelord som du kan läsa längst ner.

Nu kör vi i Alajärvi och bilen fick plötsligt flera lampor som började lysa och varna både gult och rött så vi får se hur denna resa går.
Med Herrens hjälp tror jag nog att vi kommer fram till Tuuri sent ikväll, som planerat.
Och enligt min man borde det inte vara något större bekymmer.


TACK JESUS att vi får åka i väg igen, var Du med oss och led oss på rätta vägar. Ditt beskydd ber vi om för dem där hemma, oss själva och alla vi bär i våra hjärtan....och för bilen.


HERREN SVARADE HENNE " MARTA, MARTA, DU GÖR DIG BEKYMMER OCH OROAR DIG FÖR SÅ MYCKET. MEN BARA ETT ÄR NÖDVÄNDIGT. MARIA HAR VALT DEN GODA DELEN, OCH DEN SKALL INTE TAS IFRÅN HENNE" (Lukasevangeliet 10: 41-42).








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023