MYS OCH GOS

Vi är vid villan och vi kom hit igår kväll.

Nybadade,

Och vi stannar här tills lördag kväll.


MORGONROCKSPROMENAD
Började dagen med en "morgonrockspromenad". 
Hugo behövde ut och jag tänkte att vi tar en kort kissrunda, sen intar jag mitt morgonmål och efter det tar vi en längre morgonlenkki.


Men så tänkte inte Hugo för han ville gå långt och jag följde efter i endast morgonrock och plastsandaler.
Vi gick mest på skogsstigar men även en kort sträcka, ca 200 m ute på den asfalterade vägen. 
Vi mötte inte en endaste bil vilket var tur, kändes ändå lite knasigt att komma gåendes i morgonrock...men samtidigt lite knasigt roligt.

När vi steg in i husbilen informerade Jan mig om att det var endast 14 grader på utsidan, snacka om att ha fel på termostaten (alltså jag, som gick i bara benen men frös inte).


MORGONBASTU
Men sen när jag hade suttit ner, ätit morgonmål och klätt på mig, då blev jag kall och frusen. 
Men då var det bara att gå och värma sig i den varma, sköna bastun som Jan hade fixat.

Hugo fick också komma och bada och putsa upp sig.


I gårkvällens bastu hade jag lyxat till det med godsaker som blivit över från silverbröllopsutfärden.


Det är skönt att lyxa till det ibland, även i bastun.


SLÖAT OCH MYST
I går hade jag storstädning där hemma, vilket behövdes.
Jag b.l.a bytte sängkläder och det blev så mysigt, men sen kom vi på att åka hit till villan så det blev inget sovande i de nytvättade sköna sängkläderna. Men de väntar på oss tills vi kommer hem (trodde jag, barnen njuter säkert där, äter, läser, lyssnar på musik, ser på film och smular chips😉).


Nytvättade sängkläder gillar vi alla, det är väl därför som vi alla tycker om att sova på hotell....plus hotellfrukostarna?


Om det var en städ och fixar dag i går så har det varit något helt annat i dag.
Jan har jobbat, härifrån.
Medan jag mest tagit det lungt, badat bastu, tagit sköna promenader, ätit god mat och legat med näsan i en spännande och bra bok.


Nu när jag kommit igång med bokläsandet igen lär det säkert bli några på rakan, istället för Netflix. Och mycket bättre så.



DEN BÄSTA TVÄTTLÖSNINGEN
Efter gårdagens städande hade jag också blandat en färdig tvättlösning att ta med hit till den gamla segelbåten som Jan håller på att fixa upp. Segelbåten som hans morfar byggt.

Och i morse testade jag tvättlösningen på båten, men orkade sen inte ta tag i projektet. Jag gör det hellre någon dag när det är varmt och jag kan stå i bikinie och tvätta.


Men båten kommer att bli vit och fin, det visar redan det lilla försöket.


Hör nu under skrivandets gång att Jan börjat putsa båten där ute.

Ni som följer Ekotipset på instagram har säkert sett tips på denna fantastiska tvättlösning, egentligen en fönsterputs som gör ett fantastiskt jobb på de flesta smutsiga ytor.

1 dl ätttika 24 %
4 dl vatten
5 droppar diskmedel

ELLER

2 dl ättiksprit 12 %
3 dl vatten
5 droppar diskmedel

Jag kör med det senare receptet.
Och använder man ekologisk diskmedel blir det en ekologisk tvättlösning. 


FÖRSTA FÄSTINGEN
I dag när Hugo hade badat fixade jag till hans päls, borstade och klippte lite här och där.


En nybadad Hugo med sitt tuggben.

På insidan av hans öra kände jag något som var litet som ett gruskorn, jag vek undan håret och hann se något väldigt litet och svart innan han ruskade på huvudet.
Jag anade att det kunde vara en fästing. 
När jag lyfte upp örat igen för att ta bort den var den spårlöst försvunnen.

Strax därefter kände jag att något kittlade på min underarm och där kom en liten svart fästing krypande.
Jag tog den snabbt och impulsivt med fingrarna, lade den i ett papper och tryckte till med nageln. Det blev en brun fläck i pappret som fick åka i roskpåsen.

Detta var Hugos första fästing i år och vilken tur att den inte hade hunnit ta fast. Hoppas och ber att han inte har flera i pälsen och att vi inte har flera på oss eller i sängen.


DOTTERN PÅ PLATS
I kväll har vi också Matilda 💗 här, på området.
Hennes kompis som dessutom också är en släkting är här vid sin mormor och morfars villa, grannvillan. Och flickorna sover där i natt, eller vi får säga, hoppeligen sover de någonting i natt.


Det har varit mest mulet och lite blåsigt i dag. Men nu till kvällen kom solen och det är så vackert.
Flickorna träffade vi på när de hade varit ut och vandra i vattnet. 
De kom tillbaka medan vi var på väg ut till sandbankarna.

Att få gå ut på de härliga, långa sandbankarna och bara vandra är nog en av de bästa sakerna med denna strand. 
Det dåliga är att Hugo är så snål på saltvattnet. Han lyckas ta några klunkar här och där även om han inte får. 
På bilden här nedan stod han fint i vattnet och jag skulle ta en bild men på samma gång lyckades han slickade i sig lite, igen.



GODNATT OCH ORD PÅ VÄGEN
Trevlig helg till dig som läser.
Låt Jesus få vara ditt ljus och din sol, för Han kan lysa upp det mörkaste mörker.
Låt dagen få vara en påminnelse om att du blivit given just denna dag och stund.
Se med kärleksfulla ögon på din nästa, även om det kan kännas svårt ibland.
Var tacksam för både smått och stort.
Planera och dröm om framtiden, för hjärtat skall gro av drömmar.
Skratta och ha roligt för det gör att du mår bättre.
Motionera och rör på dig, så länge du kan.
Vila mellan varven, det är klokt att ta siesta, en investering för framtiden.
Ta hand om varandra och sträck alltid ut en hjälpande hand till dem som behöver.
Och glöm inte att tvätta händerna för Coronan finns i vårt land och ute i vår värld ännu. 
Så kärleksfrön där du går fram.
Och gå bedjande fram genom livet, för det är något du aldrig kommer att ångra.

Bus på stranden i kväll.

GLATT HJÄRTA GER GOD LÄKEDOM , BRUTET MOD SUGER MÄRGEN UR BENEN (Ordspråksboken 17:22).

DEN SOM UNNAR ANDRA GOTT BLIR VÄLSIGNAD, FÖR HAN DELAR SITT BRÖD MED DEN FATTIGE (Ordspråksboken 22:9).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023