KATTER PÅ BESÖK

De senaste veckorna efter att vi införskaffat insektnätet till dörröppningen har vi fått ett som annat kattbesök, på insidan.
Det finns tre katter som kommer till vår gård, alla tycks veta att Hugo bor där och att han gillar kompisar.


Katten på bilden kom inte ända in men den stannade på trappan och pratade högt, vilket gjorde att Hugo som fanns på insidan rusade ut genom insektnätet.



"Lilla-My" som bor på vår gata och Hugo är goda vänner. Men blir Hugo för närgången viftar katten till med tassen. Och blir Lilla-My för närgången går Hugo undan.


ETT ANNAT KATTBESÖK
En kväll låg jag i sängen och bloggade, med Hugo tätt intill.
Ytterdörren stod öppen som vanligt, men med inseknätet för, ett nät som är uppdelat i fyra bitar vilket gör att man kan gå igenom det när som helst.

Plötsligt hör jag ett starkt och tydligt "MJAU" och min första tanke är att det är en katt utanför fönstret, vilket också står öppet.

Hugo flyger upp som en raket och likaså jag, bredvid sängen står en gråvit katt "LasseLisa" som jag numera tror att heter endast Lasse.
Han tittar på oss en stund och rusar sen ut.
Vi rusar efter och ser Lasse hoppa över grinden och promenerar lungt i väg .

Hugo stannar kvar vid grinden med nosen tryckt mellan spjälorna viftandes på svansen och gnyr lite, han saknar redan sin vän.


ETT TREDJE KATTBESÖK
En annan kväll yr jag på i köket, plockar disk och städar undan, ni vet när man går från låda till skåp till diskmaskin och diskbänk. 
I ögonvrån ser jag att Hugo kommer in, men sättet han går på gör att jag lyfter blicken och undrar ifall han inte mår riktigt bra, han liksom böjer sig fram som om han tänker börja spy.
Då ser jag att det inte alls är Hugo utan en svart och vit katt som kommer smygandes in mot vardagsrummet, där Hugo ligger ovetandes på golvet och sover skönt.

Jag får ur mig något i stil med "stop, stop katten". Hugo vaknar och rusar upp och rakt mot katten som rusar ut genom insektdörren. Hugo fångar jag i farten. 
På utsidan ser vi att det är "Lisa" som bor i samma hus som Lasse.
Lisa hoppar upp på grinden, ner på vägen och går lungt och stilla iväg och än en gång står Hugo med nosen genom grinden och saknar sin roliga kompis.


HUGO OCH KATTER 
Hugo som sagt gillar katter och vill gärna hälsa på dem. 
Ofta när de kommer till vår gård så går det riktigt fint. Men blir Hugo överrumplad i sömnen kan han säkert vara lite väl vild, men då lär han nog få tillbaka för katter är bra på att försvara sig.

Ibland blev han jättevild och busig med våra kaniner, han sprang upp dem och liksom fångade dem genom att stiga/lägga sig tvärsöver dem. Men kaninerna blev inte rädda utan satt bara och väntade på att han steg bort sen fortsatte de att luffsa runt eller äta sitt gräs.

Nu när inte våra kaniner Selma💗 och Konrad 💗finns längre blir Hugo så jätteglad när det kommer lekkompisar till gården varken det är hundar eller katter.


NU HEM
I dag har det regnat mest och vi har myst här inne i husbilen vid villan.
Förmiddagen när det höll upp var vi ute men sen har vi hållit oss på insidan.

Jag har fixat till blommorna och klippt bort utblommade stjälkar och blommor.


Jan fixade plast under det första trappsteget till vår terass där gräset börjat växa igenom. Så vi flyttade på den stora blomkrukan ännu en gång, den fick senare plats på tegelstenarna under trädet.


När vi var ute på promenad plockade vi glas.


I kröken på bilden hade tydligen en bil kommit alldeles för fort och törnat in i stenen. Hoppas att föraren och ev passagerare hade säkerhetsbältena på och klarade sig utan värre skador.

I dag var jag så snål så jag tog en liten kaffe med mycket havremjölk. Något jag kommer att ångra sen i natt när jag inte kan sova p.g.a sura uppstötningar. Men nog var den god. 


Nu efter bastun ska vi packa oss hemåt, men först ta en sväng via mina föräldrars. Detta blir den första gången jag går in i deras hus på flera månader.
Jan däremot har varit in snabbt och hjälpt till att fixa datorbekymmer.

Hemma skulle det samlas ungdomar ikväll så önskan var att vi inte skulle komma hem ännu, men vi fick nog komma hem om vi riktigt ville....löd budskapet vi fick av ena sonen.

Och imorgon jobbar jag hela dagen, därför åker vi hem till natten.

TACK JESUS för fina dagar ute vid villan, vi lämnar nu den inkommande veckan i Dina händer.
Led Du oss rätt, på Dina vägar amen.

LÅT MIG VAR MORGON MÖTA DIN TROFASTHET, TY JAG FÖRTRÖSTAR PÅ DIG. VISA MIG DEN VÄG JAG SKALL GÅ, JAG SÄTTER MITT HOPP TILL DIG (Psaltaren 143:8).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023