JULPYSSEL OCH MYCKET ANNAT

Vi har haft en skön dag vid villan, med massor av oplanerat program som bara blev och det blev så bra och trivsamt.


Vi steg upp strax före kl.10 och gick ut för att känna på vädret. 
Jag gillar den känslan på sommaren när man vaknar och tassar ut för att känna på vädret.
I morse gick jag ut barfota med morgonrock på och med tandborsten i hand, och genast kände jag att i dag blir det en bikiniedag, vilket det också blev.

Vi åt morgonmål och tog sen en promenad med Hugo och i dag kunde jag gå nästan normalt med mina fötter, med ordentligt upphöjda fotinlägg i skorna.

Tänk så mycket lättare och roligare livet är med fungerande fötter, TACK JESUS.


FIXAT OCH DONAT
Sen grejade vi på med det ena och det andra.
Jan fixade med utedasset.


Och jag tvättade gungtaket.


Det var/är både smutsigt, mögligt, mossigt och söndrigt, men det får duga i sommar.


Och inte blev det perfekt men nog blev det mycket bättre.



Jag putsade också ena sidan av ett bord, och nog blev det stor skillnad där också med ättika/ diskmedel/ vatten blandningen.


Sen borde jag köra en omgång till med blandningen men måste inhandla mera ättika.

Därefter började jag planera julpyssel. Ja du läste helt rätt "Julpyssel".
Redan i mars blev jag tillfrågad om jag kan dela med mig av några julpyssel för barn eller vuxna till en jultidning. Jag svarade inte genast ja, utan behövde tid för att be över saken. Och jag fick ett ok från Jesus 👍😀 så jag tackade ja.

Och nu i dag i denna sommarvärme har jag tänkt ut mina bästa julpyssel och skrivit ner dem. Skrivit ner allt vad man behöver och hur man gör.
Sen bör jag ännu leta bland massor av pysselfoton som jag tagit genom åren och försöka hitta de rätta bilderna, annars blir det att börja julpyssla och fotografiera mitt i sommaren 😀.


BLEV INBJUDNA
När vi tog eftermiddagspromenaden med Hugo och gick ner till stranden fick vi en kaffeinbjudan över ett staket, det är härligt med villaliv och spontanitet (oj vad fint det där rimmade 😉👍).

Det var denna glada och hurtiga dam som mitt i sitt målande bjöd på kaffe och nybakt sockerkaka. 

Med solen i ögonen 😉.

Det var så trevligt och mysigt att sitta där denna vackra och varma sommardag och bara njuta,
Deras villa och villatomt är alldeles underbar det är som att bläddra i en tidning med massor av inspiration.

Tack för det spontana kafferepet 😊.


TREVLIGT BESÖK
När vi ännu satt där hos en av alla våra trevliga villagrannar och samtalade så ringde min telefon.
Det var mina föräldrar som hade varit på en tur till Vörå och undrade om de kunde komma förbi en sväng.
Och naturligtvis ville vi ha besök. 

Vi ställde till med gott och grillat.


Jag skrattade först när jag såg denna bild (här under) för det ser ut som om korvfatet är mammas, som om hon åt väldigt många korvar.


Sen blev det också efterrätt.


Vi hade en riktigt fin stund tillsammans ute i det fina vädret.


KVÄLLSRUNDA OCH BUS
 
När de åkte hem var det dags för Hugos kvällsrunda och nu ville han gå riktigt långt, han fick dock inte gå så långt som han önskade men det blev en bra bit och foten höll, jippii!

Vi hade turen att få se två ekorrar. Den första sprang rakt över vägen och upp i ett träd och Hugo stod länge och såg efter den.


Den andra ekorren var villagrannarnas nästan tama ekorre (ja de har t.o.m två) som vi fick iaktta när vi svängde in för att få se deras nya fina utekök.
Jag beundrade köket, Jan hade sett det redan igår och Hugo hade bara blicken fäst på ekorren. 

När vi kom tillbaka blev det bus med nya favoritbollen.




Jag kan intyga att både Hugo och Jan fick motion, för det går vilt till när det är kvällsbus pågång.



Sen somnade Hugo skönt efter lite kvällsgos i sängen.

Inte i sin bädd men i vår säng 💗.


PÅ HEMMAFRONTEN
Dottern har i dag varit med sin kompis som bjudit på en fantastisk vattenskoter utfärd, en försenad födelsedagspresent. 
De hade åkt till en sommarrestaurang och avnjutit middag ute i det fina vädret.
Och dottern hade fått köra på hemvägen. 
En sådan födelsedagspresent är nog nästan för bra för att vara sann, men den var sann.

Den ena av sönerna har sommarjobbat sista dagen i dag och har nu fått sommarlov. 
Han skulle gärna ha jobbat längre och förtjänat mera men det finns ju en gräns för vad studerande får förtjäna så inte studiestödet dras bort.
Men han är nog helt nöjd med att få vara ledig också.

Den andra sonen som började sommarjobba senare jobbar vidare ännu några veckor.


TACKSAM
Är tacksam för en fin dag som jag avslutar med chipsätande och bloggande.
Skall ännu gå en sväng i bastun.

Vill avsluta med några bilder från dagens promenader.





Det är högvatten nu och jag saknar verkligen att få gå på sandbankarna, men de kommer igen.


LÅT ALLT HOS ER SKE I KÄRLEK (1 Korintierbrevet 16:14).

GLÄD ER MED DEM SOM ÄR GLADA, GRÅT MED DEM SOM GRÅTER (Romarbrevet 12:12).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023