TVÅ KLOSTER OCH EN CAMPING

Efter att vi hade besökt Valamo munkkloster beslöt vi att också köra via nunneklostret .
Här kommer ännu två bilder från Valamo.


En bild av en munk.



LINTULAN  LUOSTARI
När vi körde vidare tog vi en sväng via nunneklostret som fanns 18 km från Valamo.


Jan tog en promenad med Hugo på utsidan där massor av andra hundar också fick tillbringa tiden med Husse eller Matte.

Medan jag gick in på området.



En stor och fin kyrka fanns där.


Där fanns också en butik med souvenirer, litteratur, mycket hembakt och olika hantverk.

Ett gudstjänstfölje kom i procession och eftersom det tycktes vara ok att fotografiera så tog även jag en bild.



Alla satt och väntade tills gudstjänsten började då steg de upp. 


Detta område var rätt litet. Men jag gick inte enda ner till den bortersta ändan för att utforska stället.


Där var vackert.


Blomloppis.



SF-CARAVAN ALATALO
Efter det korta besöket åkte vi vidare och jag tog några bilder av vårt fina Finland, här kommer en.


Vi åkte till Kuopio Ikea en sväng innan vi sökte oss till Alatalo camping som visade sig vara ett riktigt fint och trevligt område intill en strand.


Det blev bastu och grillat som kvällens program.


Det var soligt och varmt när vi kom men senare på kvällen fick vi en regnskur och plötsligt började allas blickar gå mot himlen, där en fin regnbåge sträckte ut sig.



Vi fick somna till smattret av regn.


I DAG
Morgonpromenaden gick förbi en bondgård.

Sen satt vi där ute och njöt en stund innan vi startade hemåt.




På denna camping hade hundarna sin egen simstrand, inte illa alls.


Den var stor och fin med sand att både rulla sig i och gräva i. Och kiss-stenar hade den också 👍.
 

Intill vår husbil fanns den vanliga simstranden.


Där fanns också vattenposten, där de försökt sitt bästa på att skriva "dricksvatten" på olika språk t.o.m på svenska "dricker vatten".


Stranden i övrigt var liten men fin och mysig.



Området var stort och barnen hade bra grusvägar att köra runt med trampcyklarna på, vilka fanns att låna. 


Där fanns allt från minigolf till trampolin och käpphästar.


När Jan gick för att checka ut fick han denna lapp att ta med till frun/älsklingen.


De tyckte tydligen att vi borde flytta dit 😉👍 (något EU projekt).
Det var en camping som vi hoppeligen kommer att besöka igen, om Herren vill.


HEMRESAN
Resan hem gick via Iisalmi, där vi stannade och åt lunch och tog en ordentlig promenad med Hugo.




Sen åkte vi via Ylivieska och ett stort varuhus. Jag proppade i mig chips medan Jan tog en sväng i butiken.


Jan hittade inget medan frun hittade både det ena och det andra.

Efter två timmars paus vid Kärkkäinen körde vi till Kokkola/Karleby. 
Där tog vi kvällspromenaden med Hugo.


Där var så vackert.




Och klockan 21:15 kom vi hem till våra älskade barn 😊💗.

TACK JESUS för en fin resa, för att vi fått ha det bra och för att våra ungdomar fått ha det bra här hemma.

BORTA BRA MEN HEMMA BÄST, eller hur?


TILL TIDENS ÄNDE SKA MIN REGNBÅGE FINNAS I SKYN. DEN SKA PÅMINNA OM MITT LÖFTE TILL ER OCH TILL HELA JORDEN. NÄR JAG SÄNDER MOLN ÖVER JORDEN, KOMMER REGNBÅGEN ATT SYNNAS BLAND MOLNEN, OCH JAG SKA KOMMA IHÅG MITT LÖFTE TILL ER OCH TILL VARJE VARELSE ATT ALDRIG MER LÅTA VATTNET ÖVERTÄCKA JORDEN OCH FÖRGÖRA ALLT LIV (1 Moseboken 9:13-15).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023