TRE MISSÖDEN PÅ TRE DYGN

Ibland händer det att man lyckas ställa till det eller att saker bara sker av sig själv eftersom man lever i livet, så att säga.

En sak som bara hände och vilken vi inte kunde ha gjort något åt för att förhindra var när vi körde hem efter vår lilla husbilsresa och det plötsligt smällde till ute på motorvägen.


FÖRSTA MISSÖDET
Strax innan hade vi denna fina rosa "pisstunna" framför oss 😉.
Eftersom jag är dotter till jordbrukarföräldrar och eftersom jag gillar rosa så tog jag en bild, därav fotot.

Efter att vi sett den rosa"pisstunnan" körde vi ut på motorvägen, en bil körde förbi oss och i samma stund small det till. 

Smällen kom från ett stenskott rakt i framrutan mitt i synfältet för chauffören/Jan.


Ja visst var det surt men dock inget som tog vår resglädje. Jan konstaterade liksom alltid: det är bara en materiell skada. Och så sant.

Och ja det lär kosta en del att byta ut hela rutan, för med denna spricka mitt i synfältet går bilen inte genom besiktningen.

Vi får bara lämna det också i Herrens händer, liksom allt.


ANDRA MISSÖDET
Det var jag som lyckades med det 😉, och jag skall berätta precis som det var och är.
I husbilar/ husvagnar finns det en toalett, som många inte använder eftersom de inte gillar att tömma den.


I de tre husbilar och en husvagn som vi haft/har så har vi (åtminstone jag och barnen och Jan i nödfall) alltid använt wc:n.

Jag som nu p.g.a övergånsbesvär behöver dricka mycket och ofta för att inte få besvär (b.l.a urinvägsinfektion) behöver också springa ofta på wc och tömma blåsan.
Och i dessa corona-tider använder jag allra helst bara vår egen husbilswc.

Onsdagkväll när vi kom fram till campingen efter att vi kört ca två timmar sedan senaste ryggsträckarpaus och pisspaus så var det bråttom på wc.
Jag helt enkelt rusade in på wc:n öppnade locket, satte mig ner och
öppnade själva luckan (som gör att innehållet rinner ner i wc-tanken) med högerhand nere på sidan av wc-stolen. Och redan då noterade jag att själva spaken som öppnar luckan var svår att hitta med handen, men jag tänkte bara att jag säkert hade öppnat den redan. 

På bilden här under ser ni den gråa"spaken" utdragen. På den tidigare bilden var den fast.


Ni vet när man är riktigt "pissträng" (kissnödig) då tänker man ine riktigt klart och ni vet känslan när man äntligen får släppa ut det, hur skönt det är.
Och precis så skönt var det ända tills jag observerade att ljudet lät konstigt, annorlunda.
Nödläget gjorde att jag fick träna mina knipövningar till 100% och jag lyckades knipa av strålen i störtflödet.
Det var inte enkelt men det gick 😏👍.

Jag insåg av det konstiga ekande ljudet att min urin hade runnit in i själva facket i bilen där man liksom skuffar in och tar ut wc-tanken för att tömma den. 
Själva tanken hade lyckats hoppa lite åt sidan när vi kört på en skumpig väg. Och lite åt sidan räckte för att allt skulle åka fel.

Wc-tanken töms från utsidan från denna lucka.

Lite urin hade också runnit ut på wc-golvet längs med spaken som öppnar luckan, den spaken hade liksom åkt åt fel håll innåt, inte konstigt att jag inte hittade den.
Ja ni som vet hur en husbilswc fungerar ni vet.

Jag informerade Jan om mitt missöde och han tog det lungt som vanligt (men drog lite på munnen😉).

Jan gick sen från utsidan och tryckte in wc-tanken på rätt plats och sa: Nu kan du uträtta dina behov färdigt innan jag går för att tömma wc:n och städa ur den. Snacka om äkta kärlek.
Och medan han städade utsidan, städade jag insidan 👍😊.

Kan tro att någon av våra grannar där på campingen fick sig ett gott skratt när de såg vad vi höll på med. De om någon visste vad det handlade om. Och de var säkert inte alls avundsjuka på Jan's jobb.


TREDJE MISSÖDET
Och i dag var det Jan som lyckades göra en miss, av det allvarligare slaget, men som tur så gick det bra.

Han började trimma här vid villan och jo vi kan säga att han gjorde två missar för först när han var klar upptäckte vi att han hade glömt öronskydden.


Han trimmade kring terasser, blommor och byggnader.


Och plötsligt vid ändan av bastubyggnaden trimmade han av en liten strömkabel som låg gömd i det höga gräset.
Han har med sin utbildning tack och lov tillåtelse att dra/koppla ström till egen familj och närmaste släkt så han visste vad som behövde göras och hittade allt han behövde för att kunna fixa det.


Så nu blev det med en dosa och ett skydd över kabeln både säkrare och synligare.


NU
Vi har nu varit ut på en sen promenad med Hugo och skall snart ta ett skönt bastubad.



I dag har vi njutit och fixat på med det ena och det andra här vid villan.



Hugos kompis ödlan har hälsat på.



Jag fixade maten och det fick bli kycklingfajita igen, jag har liksom dille på det just nu.



Jag har rensat lite och hittade lite persilja och jordgubbar 👍😉.

Före bild.


Efter bild.


Mina körsbärstomater mår inte så bra, men kanske jag lyckas få "en" röd i sommar.


Grönsakslådan där hemma frodas och växer men inte den här. 
I dag fick denna lite kärlek och omvårdnad.


Jag har plockat en fin blombukett.


Den hemmagjorda båttrailern har fått nya däck. 
 


Och Jan har blivit friserad.


Sen har Jan också rivit utedasset, nåja inte riktigt. Men han bygger om det eftersom det inte varit helt enkelt att ta sig in på alla höga och korta trappsteg.
Bilder på det kommer en annan gång.
 

MISSÖDEN OCH SYNDER
Alla gör vi missöden, men det är bara att förlåta sig själv och gå vidare, varken man pissar fel eller trimmar fel 😉.

Och gäller det andra fel i våra liv liksom våra synder.  
Ja då får vi komma ihåg att varje dag be om förlåtelse för alla dåliga tankar, ord och handlingar som vi gjort. 
Vi får också be om förlåtelse för allt som vi borde och kunnat göra eller säga som vi undvikit att göra.
Vi får lämna allt till Jesus och be Honom om att vi för varje dag får bli mer och mer lik Honom och mer lik den person han tänkt oss till.
Och vi får be att Han leder oss på den väg som Han tänkt ut åt oss. Att vi inte strätar emot och går vår egen väg.

Ja Herre, låt Din vilja ske i mitt liv amen.
Vågar vi be den bönen?


DET GODA SOM JAG VILL GÖR JAG INTE, MEN DET ONDA SOM JAG INTE VILL, DET GÖR JAG (Romarbrevet 7:19).

DE SOM LEVER EFTER KÖTTET (synden) TÄNKER PÅ DET SOM HÖR TILL KÖTTET, MEN DE SOM LEVER EFTER ANDEN TÄNKER PÅ DET SOM HÖR TILL ANDEN. KÖTTETS SINNE ÄR DÖD, MEN ANDENS SINNE ÄR LIV OCH FRID (Romarbrevet 8:5-6).






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023