EN DAG UTAN KLOCKA

Jag har ibland tänkt att det skulle vara så roligt att pröva. Och i dag gjorde jag det, jag levde en dag utan klocka.
Jag vaknade av att Mattias ställde sig iväg (han bor ju hemma nu under sin sjukhuspraktik) och då visste jag, utan att titta att klockan borde vara ca 7.15.

Jag hade redan på kvällen tagit av armbandsklockan och svängt bort väckarklockan.


Sen låg jag och halvslummrade tills Jan for till jobbet, vilket han vanligtvis gör mellan 7.30 -9.00. Jag gissade att han for där strax efter kl.8, och det stämde, har kollat upp allt så här efteråt.

Matilda var hemma idag för att storstäda sitt rum, för de hade "Dagsverke", så jag kunde inte gissa mig fram enligt hennes tider (hon börjar alltid kl.8.15 eller 8.30).
Hon fick sovmorgon, det tycker jag att ungdomar behöver.

I köket limmade jag en lapp över microns digitala siffror.



Och väggklockan åkte ner och ställdes fel väg.



SOLIG, FIN PROMENAD
När Hugo och jag tog vår morgonpromenad undvek jag att gå in till centrum för där finns det klockor på flera ställen. Jag ville ju inte bomma direkt från morgonen.

Vi gick b.l.a över ett stort fält, för det gick att gå på skaren, det var alldeles underbart.

Hugo fick springa utan koppel och han fick busa med min handske (som är redo för soptunnan när denna vinter är slut).



Vi gick genom en skogsdunge där vi aldrig gått förut, och där fanns det inga klockor😉.




MORGONMÅL PÅ SÄNG
När vi kom hem gjorde jag morgonmål till Matilda, liksom väckte henne med bricka på säng. Jag gissade att klockan började närma sig 10.


Vi har inga äggkoppar (jo två påskkoppar som inte kommit fram ännu) så jag tillverkade en i all hast.


Medan jag kokade äggen plockade jag lite tvätt och försökte gissa mig till hur många minuter det tog. Sen tog jag upp ett ägg och testade om det var genomkokt och det var perfekt.

När Matilda hade ätit drog hon igång med storstädningen.

Jag röjde upp i köket och började sedan tillreda dagens lunch som blev middag😊.
Jag tog fram receptet på datorn och tejpade för klockan, det gick hur bra som helst.







Den ser väldigt svart ut på bilden men den var gyllenbrun och så god så det finns inga flera bilder på den.


Under dagens lopp fick jag ett telefonsamtal, några WhatsApp meddelanden och jag tog några foton, men det gick hur bra som helst att öppna telefonen utan att se på klockan, fingret är ju liksom inkörd hur det ska röra sig.

Medan tacopajen var i ugnen slängde jag mig på sängen med min bok.
Ni kanske undrar hur jag kunde veta när pajen var klar, jo Matilda satte på tajmer på sin telefon också hade jag ju både ögon, näsa och mun som också kunde bestämma när den var klar.

Men plötsligt kom Mattias hem och jag kunde inte förstå att klockan kunde vara 15.30 redan, men så avslöjade han att han slutar ju tidigare på fredagarna, då kom jag på att ja han brukar ju sluta kl.14-tiden.

När pajen var klar behövde den stå och stelna, så Hugo och jag tog vår eftermiddagspromenad.
När vi kom hem hade både Mattias och Jan (som tydligen också slutat tidigare idag) åkt iväg för att skida.
Jan till vandringsleden och Mattias och en kompis hade skidat över isen ut till Mässkär för att äta deras goda grisar.

Matilda och jag åt sen lunch eller tidig middag och sen började hon ställa inför kvällens utmaning. I Tweens gruppen skulle de ha "Nailed it". Du som sett det på tv vet. Jag har bara hört vad Matilda berättat.
Flera lag tävlar och på tid ska de ex baka och dekorera muffins. Det var allt från recept limmade under bordet, så det blev lite svårare att läsa till något de skulle smaka och gissa ingredienser för att få mer tid.
Vinnaren fick en guldmålad kockmössa (som Matilda sprejmålat😊).





Matilda fick åka faffataxi med alla sina grejer (eftersom inga bilar var hemma) då gissade jag att klockan var kring 17, vilket den också hade varit.

Men plötsligt så hade lappen på micron trillat av och eftersom ögonen automatiskt söker sig till olika klockor i olika rum så råkade jag se att klockan var 17.18, en liten stund efter att hon hade åkt iväg.

Senare på kvällen när Hugo började meddela att han ville ut så gissade jag att klockan närmade sig 20.
Och när vi promenerade i centrum såg vi att Halpa Halli var öppet, så klockan kunde inte vara 21 ännu, räknade jag ut.
Jan gick in och köpte ett par skidstavar, för Mattias hade tappat själva handdtaget på sin ena stav.
Under tiden promenerade jag på gågatan och råkade titta in till ett cafe där de hade musikunderhållning och då fanns där en klocka på väggen som mina ögon flög över, den visade 20.20.

När vi kom hem tillät jag mig att plocka fram alla klockor igen, då visade den 21.07.
Jag hade dock tänkt att jag även skulle gå isäng när jag kände mig trött utan att veta vad klockan var, men så blev det då inte.



VAD JAG KOM FRAM TILL
Jag trodde att dagen skulle kännas längre att jag skulle hinna göra massor innan karafolket började komma hem, men så blev det ju inte.
Dagen kändes mycket kortare, som om klockan gått jättefort.
Troligtvis så fick allting ta längre tid och långsammare när jag inte behövde passa tider.
För även de dagar när jag bara är hemma och har inget inplanerat så följer jag ju klockan ändå. Jag ser till att lämna Hugo så han får sin ensamhetsträning innan Matilda kommer hem där efter kl.14 och jag ställer mat tills de övriga kommer hem.
Så egentligen tror jag att klockan ändå är rätt bra, den rutar liksom in dagen.

Det som jag också märkte var att jag inte alls funderade på någon lunch när jag inte visste vad tiden var, då kände jag liksom ingen hunger heller, förrän sent på eftermiddagen.
Och Matilda som städade för fullt hade ju ätit morgonmål senare och var inte heller hungrig där kring lunchtid.

Det var en rolig utmaningen att gissa sig till tiden.

Men jag följde också med solen, så jag hade ändå lite koll på tiden.



TIDEN
Nog är det bra att ha koll på tiden/klockan bara livet inte blir alltför inrutat.

Och ibland kan vi behöva planera in saker just för att de ska bli gjorda.
Vi kan behöva planera in tid med Jesus, vitid, familjetid och jagtid för att det ska bli av. 


VAD HAR DU/NI PLANERAT DENNA HELG? 
FINNS DET PLATS OCH TID FÖR DEN VIKTIGASTE OCH DET VIKTIGASTE?
KÖR NI DENNA HELG EFTER KLOCKAN ELLER EFTER VAD SOM KÄNNS BRA FÖR STUNDEN (stiga upp, äta, motionera, vila, dricka kaffe, träffa vänner, gå till sängs)?

Nu är det tid för mig att säga godnatt.
Jan kröp i säng redan för en halv timme sedan och sa på sitt finurliga sätt: vi vet ju inte vad tiden är😉men troligtvis är det nog sovtid nu, också somnade han.





ALLT HAR SIN TID, DET FINNS EN TID FÖR ALLT SOM SKER UNDER HIMLEN (Predikaren 3:1).

GÖR DETTA (håll buden) OCH TÄNK PÅ TIDEN, ATT DET ÄR DAGS FÖR ER ATT VAKNA UPP UR SÖMNEN (Romarbrevet 13:11).

LÅT  OSS INTE TRÖTTNA PÅ ATT GÖRA GOTT, FÖR NÄR TIDEN ÄR INNE FÅR VI SKÖRDA OM VI INTE GER UPP (Galaterbrevet 6:9).

KÄRA BARN, DEN SISTA TIDEN ÄR HÄR. OCH LIKSOM NI HAR HÖRT ATT ANTIKRIST SKA KOMMA, SÅ HAR REDAN NU MÅNGA ANTIKRISTER TRÄTT FRAM. AV DET FÖRSTÅR VI ATT DEN SISTA TIDEN ÄR HÄR ( 1 Johannesbrevet 2:18).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023