RÄTT VÄG

Tulpanerna mådde fint i morse, så de hade klarat kylan.
Nu skulle jag bara behöva fixa till dem lite, klippa dem aningen kortare och ta bort lite av bladen.
Här på bilden står de tillsammans med dagens smoothie, som jag blandade ihop efter morgonpromenaden.



DAGENS TRÄNING
Genast jag steg upp i morse kände jag av gårdagens simning i mina muskler. Tänk vad 30 min simning kan göra under.

Det har börjat kännas lite tråkigt att varje dag göra samma övningar om och om igen. För att piffa upp min träningsstund här hemma så satte jag på en dansfilm med bra musik, och det gjorde susen.



ENSAMHETSTRÄNING
I dag hade Hugo en bra dag, han skällde inte alls när jag lämnade honom och endast lite sen.
Han satt på sängen och hade full koll genom båda fönstren på alla skolbarn som kom med sina cyklar och glada, högljudda kompisar.
Då mår Hugo bra när det händer något där ute.




KVÄLLSMAT
I dag var det jag som valde kvällsmat, det fick bli fajita kryddad kyckling. Alla gillar det förrutom Matilda, hon äter nog men det är sannerligen inte hennes favoritmat.



STÄDAT
Jag har storstädat i vardagsrummet så gott som hela dagen och jag har även dammsugit de övriga rummen här på nedre våningen.
Alltså jag städade även förra veckan, det är inte likt mig att städa så här ofta. Men lång ledighet kan få en att göra konstiga saker har jag förstått😉.

Men det är inte bara bra att dra fram dammsugaren för ofta för här föll "lyckan" ner.



Och den gick i två delar. Så nu blir det att limma ihop den och hoppas att den håller.



DE VIKTIGA ORDEN 
Det blev ingen Vilsam/bönegrupp ikväll, men jag fick annat kvällsprogram.
Mattias kom ner med sin halare och alla märken som skulle sys fast, och en symaskin som var ur bruk.


Jag kan inte förstå vem som haft symaskinen senast, för den var riktigt mörbultad. Det fanns ingen synål och det värsta var att den lilla metallhylsan som spolen med undertråd skall vara i, den var spårlöst försvunnen.
Mattias hämtade sytillbehörsbacken och vi letade båda två, men nej ingen hylsa fanns där.
Vi letade i skåpet där maskinen stått och hela vägen ner till köket, men nej ingen hylsa.


Hugo behövde ut så jag tog en sväng med honom. Men innan jag gick ut sa jag de viktiga orden som vi alltid ska komma ihåg, de som jag även själv hade glömt när vi rusade runt "BE FÖRST OCH LETA SEN", det fungerar alltid bara vi tar det i rätt ordning.

När vi kom tillbaka 30 min senare, så mycket riktigt hade Mattias hittat "metallhylsan" till undertråds spolen och vi fick igång maskinen.

Mattias sydde och jag tog tag i sytillbehörsbacken som var ett enda kaos.



Sen blev det ordning och reda i den tre våningar höga backen.


På fodralet till min symaskin finns ännu mina gamla märken kvar😊. 
Jag var 19 år när jag och mina systrar fick varsin symaskin till jul och en massa tyg så vi fick sy våra egna dynvard och lakan. Ja det var andra tider då😊.




BE FÖRST
I fall du har tappat bort något och har letat och letat, pröva att be. Och som det står i bibeln du ska också tro, tro att Herren ger dig det du ber om, om det är i enlighet med Hans vilja.
Vi får jobba på vår tro för väldigt ofta har vi för lite tro. Tänk att vi kan ha för lite tro på att vår store Gud kan fixa saker i våra liv? Och Han inte bara kan utan Han också vill hjälpa oss.

Genom åren har Jesus hjälpt oss att hitta både det ena och det andra.

Jan tappade sin vigselring för många år sedan, vi letade och letade men ingen ring fanns någonstans. Så han köpte en ny.
Senare kom vi på att vi kan ju faktiskt be om att hitta den, för Jesus är ju den som vet var den finns, och inget är för smått eller för stort för att be Honom om hjäp med.
Vi bad och plötsligt en dag, flera månader senare ringde en bekant, han hade hittat Jan's ring ute i deras gräsmatta.
Gissa om vi blev glada (och förvånade, även om vi hade bett) den "riktiga" ringen var funnen.
Och från den dagen bär även Jan två ringar.

När vi sommaren 2015 förnyade våra äktenskapslöften fick jag en ring.
Jan tyckte däremot inte att han ville ha ännu en 😊.
Många tror dock att Jan har två ringar p.g.a våra förnyade äktenskapslöften.


Vi ska alltid be först, vad än det gäller. BE FÖRST OCH HANDLA SEN, och nu tänker jag då inte på att handla i affärer😉, även om det alltid är bra att be i de situationerna också.

Och när man sen gör det till en vanesak att alltid be före vad än det gäller, ja då får vi också se så mycket som vi inte ens skulle ha kunnat drömma om.

BÖRJA BE OCH SE VAD SOM HÄNDER I DITT LIV😊. JAG KAN LOVA DIG ATT DU KOMMER ATT FÅ BÖNESVAR, FÖR DEN SOM BER HAN FÅR.
Inte får vi allt som vi önskar oss😊, men vi får mycket mycket mera än om vi inte skulle be. Våga öppna ditt hjärta, din längtan, din nöd för Honom som har all makt i himmel och på jord.



OM NI BLIR KVAR I MIG OCH MINA ORD BLIR KVAR I ER, SÅ BE OM VAD NI VILL, OCH NI SKA FÅ DET (JOHANNESEVANGELIET 15:7).

TRO ATT NI SKA FÅ ALLT DET NI BER OM I ER BÖN, DÅ BLIR DET SÅ (Markusevangeliet 11:24).

DEN RÄTTFÄRDIGES BÖN HAR KRAFT OCH GÖR DÄRFÖR STOR VERKAN (Jakobsbrevet 5:16).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023