INTERNATIONELLA KVINNODAGEN

I dag är det Internationella kvinnodagen, en dag som innehållit allt från morgonpromenad med dottern, frissabesök, gymbesök för kvinnor och till sist ett besök hos mina föräldrar.

I morse följde Hugo och jag Matilda till skolan, eller rättare sagt till hennes första lektion som var i Campus Allegro.
Jag fick en bild på mor och dotter, dottern med sitt nya leende efter att tandställningen åkte bort i går.


Hennes tandkött är lite irriterat och på vissa ställen är det ännu för högt upp eller för långt ner. Men hon är så glad och tacksam att ha sluppit tandställningen.


ALLTID FINNS DET NÅGOT ATT FIRA

Att man får bort den tandställning som gjort att både ätande och tandborstning varit lite knepigare än vanligt, ja det måste ju bara firas.
Så i gårkväll var vi på cafe och firade med våra vänner. Vi var två mammor och två döttrar.


Det blev inget långt firande för döttrarna hade flera läxor och mammorna skulle vidare på Vilsam, vår bönegrupp.
Men Matilda som fick välja när, var och hur ville ut och fira just på den rätta dagen, och den stund vi hade tillsammans var så fin.


SNÖBOLLSVÄDER
I morse efter att vi sagt hejdå till Matilda så traskade Hugo och jag vidare. Det var inte så speciellt klokt att gå så långt idag i detta blidföre, för Hugo fick ju fullt av stora snöbollar i pälsen och orkade knappt gå på de oplogade trottoarerna.
Mellanvarven fick jag trycka sönder snöbollarna med fingrarna, så bra det nu gick. Men tillslut blir de ändå alltid som is och så även idag, så det enda som hjälper är duschen.



Men Hugo gav inte upp idag och han hade en rolig hoppstil när tassarna blev fyllda av snöbollar.





Och när vi kom in så var det inte leriga tassar som satte sina spår på golvet denna dag utan efter honom kom en lång snörand.



 Det blev att gå direkt i duschen.



FRISSA BESÖK
I dag har jag fått upprett mitt burriga, livliga hår.
Frissan gjorde så att det blev lättare att leva med det😊.


FÖR KVINNOR
I går läste jag i tidningen om gymmet här intill, att de på Internationella kvinnodagen har öppet hus, dagen är gratis för alla damer från kl.10-20.

Jag skickade genast och frågade Anki ifall hon var intresserad att hänga med, och det ville hon.
Vi fick ett trevligt träningspass på ca 1,5 h.

Vi började precis som man ska, med att värma upp. Vi körde 10 minuters uppvärmning på crosstrainers.




Och när jag var klar så sa Anki det står ju GREAT WORKED (eller något liknande) på din, och det gjorde det. Men eftersom vi körde med lika program, motstånd och tid, så stod det säkert likadant på hennes. Anki startade dock 30 sek före mig och slutade så 30 sek före så hennes panel hade redan hunnit slockna.

Troligtvis så står det ju samma sak för alla när de tränat färdigt, men man kan ju inbilla sig att datorn tyckte att just jag/vi var extra duktiga😊.




Sen for vi igenom maskin efter maskin, ja inte alla då, men de som vi tyckte att vi kunde hantera.



Glada, fina Anki.



Och suddiga jag.




Där fanns några utställare, man fick smaka på smoothies och choklad (dock inget för mjölkallergiker).




 Där var lotteri, som vi fyllde i (det där rimmade fint😉).

 


Och där fick man också pröva Slimyonik som lär vara bra för allt från celluliter till blodcirkulation.
Men när en av dem som prövat förklarade att det kändes som när man tar blodtrycket och att det spänner uppifrån mellangärdet och ner till fötterna så tyckte jag inte att det lät så trevligt.
Jag gillar nämligen inte alls att mäta blodtrycket, för jag som har så lågt tryck tycker ju alltid att maskinen trycker sönder hela min arm.
Så jag kände inte för blodtrycksmätning av hela underkroppen😉.
Anki var inte heller intresserad av att pröva.
Men hon som hade prövat sa att det var en otroligt skön känsla i kroppen efteråt.




Vi avslutade med att stretcha lite.
Det kändes mest för mig som att benen verkligen fått sig en omgång, så det var riktigt skönt att stretcha dem innan vi begav oss hem.





RESTEN AV KVÄLLEN
När jag kom hem åt jag en sen middag, eller rättare sagt det som fanns kvar av den.



Men det var nog inte så här hälsosamt, jag hade även en annan tallrik.....


......med stekt korv, mums.


Sen åkte vi för att hälsa på mina föräldrar.
Hugo låg och sov på golvet.



Eller så busade han med sin kisse, som durrar.


Kissen är egentligen en durrande nackkudde som lär vara helt värdelös enligt mina föräldrar😉, så Hugo får ha den som leksak. Och det går ofta vilt till när de två slåss.



När vi kom hem tog jag en kort kvällspromenad med Hugo, som inte ville gå i störtregnet, det var liksom stora pölar av vatten överallt.


JOBBA
Imorgon ska jag jobba hela dagen kl.11-20, vilket jag ser fram emot.

Och just därför borde jag sova nu men ligger istället med datorn på magen och bloggar medan Jan ligger här bredvid och ser på film (Robin Hood😊).


TREVLIG HELG
Får önska dig som läser en riktigt trevlig helg.
- Umgås med dem som gör dig glad.
- Gör någon glad.
- Ta tid ute i friska luften.
- Ät något extra gott, för det ska man göra när det är helg, tycker jag.
- Och ta med Jesus vart än du går och vad än du gör.


Visste du att det även i bibeln står om fysisk träning och om att vinna segerkransen?


FYSISK TRÄNING ÄR NYTTIG PÅ SITT SÄTT, MEN GUDSFRUKTAN ÄR NYTTIG PÅ ALLT SÄTT, FÖR DEN HAR LÖFTE OM LIV, BÅDE FÖR DEN HÄR TIDEN OCH DEN KOMMANDE (1 Timoteusbrevet 4:8).

VET NI INTE ATT AV ALLA LÖPARNA SOM SPRINGER PÅ ARENAN ÄR DET BARA EN SOM FÅR PRISET? SPRING SÅ ATT NI VINNER DET.
ALLA SOM TÄVLAR MÅSTE HA DISCIPLIN I ALLT- DE GÖR DET  FÖR ATT VINNA EN SEGERKRANS SOM VISSNAR, VI FÖR ATT VINNA EN SOM ALDRIG VISSNAR (1 Korintierbrevet 9:24-25).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023