TVÅ SAMTAL

Under morgonens promenad träffade jag en bekant i Skolparken. Hon undrade var jag hade mina barn i dag, och då syftade hon på dagbarnen.
Hon är en av dem som jag träffade nästan varje dag när jag och dagbarnen var ute på gården och lekte, för hon promenerade förbi till och från jobbet.

I Skolparken.

Jag förklarade att jag nu är tjänstledig sedan i augusti, att tiden som dagmamma i eget hem är avslutad.
Att jag nu är mest ledig, motionerar, tränar min rygg, städar skåp, lådor och rum, hälsar på mina föräldrar en dag i veckan, tränar hunden att vara ensam, jobbar som inhoppare åt Kårkulla och hinner med allt från att baka bröd, träffa väninnor till att resa med min man nu som då.

Hon var glad för min skull att jag hade möjlighet till detta och hon sa att det är du välförtjänt av.
Hon sa också att pengar är inte allt, man kan leva med så mycket mindre än man tror.



Jag vandrade vidare och träffade på ännu en bekant, på gågatan.
Hon tog mig i armkrok, både för att det var halt och för att vi på det sättet kunde föra ett verkligt nära samtal.
Hon vet hur mina dagar ser ut och jag vet rätt bra hur hennes dagar ser ut, så vi lade inte så stor vikt vid det.
I stället disskuterade vi vårt andliga klimat i våra kristna församlingar. Hur viktigt det är att vi inte blir människor som säger och predikar en sak, men i praktiken handlar helt annorlunda.

Ex. Hur enkelt är det inte att vi i våra kyrkor, sammankomster och bland kristna vänner håller med om att vi ska hjälpa vår nästa, innesluta alla i vår gemenskap och behandla alla människor lika. Men sen i praktiken blir det något annat.

Praktisk kristendom det är det rätta. Det är det som vi var och en får jobba på, be för och bli bättre på.


VÅRT HEMLIGA STÄLLE
Efter att vi sagt hej då till varandra gick Hugo och jag till vårt nya favoritställe. Hugo fick springa och busa.


Och jag njöt av att ännu en dag kunna gå på skaren.



Hemma igen insåg jag att snart blir det dax att städa undan vinterns granris m.m, och göra det mera vårlikt, men inte ännu idag.



KÖP INTE HEM DET DU INTE VILL ÄTA
Den regeln var jag stenhård med när barnen var små, här åt vi mest rågbröd, rispiroger och banan som mellanmål.

I dag har jag försökt att bedöva min snåltand med kalla vindruvor.

Kalla vindruvor är riktigt goda.
Men det var svårt eftersom jag hade ett chokladägg kvar, i skåpet.
Och just nu så finns inte det chokladägget längre, men nu finns det heller inget i skåpet som frestar mig😊.


WC STÄDNING
I dag har jag tömt ut allt i wc- skåpen, slängt en del, torkat rent, flyttat upp en hylla och plockat in allt igen. Och nu skall det förbli så här snyggt och praktiskt i dessa skåp för alltid😉.


EN NY KOMPIS
Hugo gillar katter och nu har vi fått en kompis som sitter ute på vår gård varje dag.



Jag tror att kissen både passar på kaninerna (bådar inte så gott inför sommaren när de alltid får springa fritt på gräsmattan, under stora delar av dygnet), men även väntar att hunden i huset ska komma ut.

Det är ingen bortsprungen katt, nej utan den bor bara några gårdar härifrån.

Båda vill så gärna leka, de försöker försiktigt att hitta ett sätt som passar dem båda.



KVÄLLEN
Mattias fick välja mat tills i kväll han önskade fiskpinnar och makaroner. Kan säga att det är inte riktigt min favorit, men det fick bli det.

Matilda har valt morgondagens mat, mos med knackorvssås.
De har det bra, de har en mamma som har all tid i världen att koka favoritmaten.

I kväll har vi varit till mina svärföräldrars (jag tränar mig att skriva "svärföräldrar" även om de alltid blivit kallad för fammo och faffa).

Vi fick gott kvällste med smörgås.



Hugo passade på att njuta, i famn efter famn.




Att bli kliad gillar Hugo.



DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT
Ännu en dag har nått sitt slut.
Även denna dag har vi fått lära oss något nytt.
Vi får krypa till sängs, knäppa våra händer, innesluta i bön allt och alla, våra nära och kära. Vi får tacka för det som varit, säga förlåt för det som blivit fel och lämna morgondagen i Herrens händer.

Herren välsigne oss och bevare oss. Herren låte sitt ansikte lysa över oss och vare oss nådig. Herren vände sitt ansikte till oss och give oss frid. I Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Amen.




KÄRLEK TILL PENGAR ÄR EN ROT TILL ALLT ONT. I SITT BEGÄR EFTER PENGAR HAR VISSA KOMMIT BORT FRÅN TRON OCH VÅLLAT SIG SJÄLVA MYCKET LIDANDE(1 Timoteusbrevet 6:10).

VAR ORDETS GÖRARE, INTE BARA DESS HÖRARE, ANNARS BEDRAR NI ER SJÄLVA (Jakobsbrevet 1:22).





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023