VILODAG

Vi var tidigt uppe, strax efter kl.8 var vi ute på promenad.
Hugo fick välja väg och vi började med att ta en tur till Kyrkostrand, sen via gravgården, in till centrum och sen hem via Aspegrens trädgård.


Och det var ett härligt, soligt väder.
Vi var nöjda att vi hade tagit dubbskorna för det var nog så isigt och halt ännu på flera stigar och vägar.




Vi åt morgonmål när vi kom hem. Och sen låg vi i något hörn, soffa eller säng med en tidning, bok, platta, dator eller telefon.
Söndagar är faktiskt vilodagar hemma hos oss, vi liksom vilar väldigt mycket😊. Vi har idag typ ätit, promenerat, läst, sett på film och vilat.

Söndagslunchen äter vi oftast klockan 14. När jag började fixa till den insåg jag att vi inte hade någon fisk.

Rotsaker i ugn är gott.
Vi äter oftast fisk på söndagar, men nu hade vi glömt att inhandla den, så Jan fick hoppa i bilen och åka iväg på jakten efter den bästa laxen.

Söndagar äter vi i vardagsrummet och då ber vi alltid bordsbön innan vi hugger i.
Bordsbönen borde ju vara något naturligt varje dag och vid varje måltid, men eftersom vi sällan äter alla på samma gång och samma tider så känns söndagens familjemiddag speciell och då blir också bordsbönen något fint och speciellt.



Jan hade också köpt efterrätt, Mignon ägg.

Laktosfri, Mjölkfri och Glutenfri.
Och jag som inte ska äta socker, tror ni att jag kunde avstå? Nej inte alls.
I går blev det kladdkaka och i dag Mignon ägg, det har liksom inte gått särskilt bra denna första vecka utan socker😉.


FOKUS
I kväll på Fokus var det bibelstudie om boken Hesekiel med Jockum Krokfors.

Något av det Jockum sa alldeles i början fastnade speciellt i mitt sinne.
Han sa att bibeln används fel idag på många sätt (och det kan vi verkligen hålla med om). Just därför bör vi läsa den, för genom bibeln lär vi känna Gud. Vi bör hålla oss nära Herren och liksom äta Ordet.
För om vi inte känner Herren kan vi ju inte heller vinna människor för Honom.

På Hesekiels tid var det avgudadyrkan, omoral och otacksamhet som var problemen. Gud försökte om och om igen att varna folket genom profeten Hesekiel. 

Och idag ser vår värld likadan ut, samma problem, och Gud varnar oss.
Lever vi medvetet i synd och väljer att fortsätta med det ja då slutar det illa för oss. Gud är tydlig med att Han dömer sitt folk, men Han är rättvis, vi får vad vi förtjänar.

Hesekiel sa till folket att varje människa har ett personligt ansvar. Och precis så är det, vi kan inte följa mängden eller skylla på den, du och jag har ansvar för vårt eget liv.
Var och en måste vi själva välja om vi säger ja till Jesus eller nej, det är därför det kallas för en personlig tro, vi kan inte leva på någon annans tro. 

Och Herren säger: Jag överger aldrig mitt folk.

Vi får be varje dag: HERRE VISA MIG OM JAG GÅR PÅ EN OLYCKSVÄG OCH LED DU MIG RÄTT.



Och till sist några bibelord från Hesekiel.

JAG FINNER INGEN GLÄDJE I NÅGONS DÖD, SÄGER HERREN GUD. VÄND DÄRFÖR OM, SÅ FÅR NI LEVA (Hesekiel 18:32).

JAG SKA SJÄLV FÖRA MINA FÅR I BET OCH LÅTA DEM VILA SIG, SÄGER HERREN GUD. DE FÖRLORADE SKA JAG SÖKA UPP, DE SOM GÅTT VILSE SKA JAG FÖRA TILLBAKA, DE SÅRADE SKA JAG FÖRBINDA, OCH DE SVAGA SKA JAG STÄRKA (Hesekiel 34:15-16a).

DE SKA INSE ATT JAG ÄR HERREN, NÄR JAG BRYTER SÖNDER DERAS OK OCH RÄDDAR DEM FRÅN DE MÄNNISKOR SOM HAR HÅLLIT DEM I SLAVERI (Hesekiel 34:27b).

JAG SKA GE ER ETT NYTT HJÄRTA OCH LÅTA EN NY ANDE KOMMA IN I ER. JAG SKA TA BORT STENHJÄRTAT UR ER KROPP OCH GE ER ETT HJÄRTA AV KÖTT (Hesekiel 36:26).









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023