VÅRSTÄDNING

Vilken dag vi haft och vilket väder, vårkänslorna vaknade på en gång.
Solen sken och det var så otroligt ljust och vackert.


Vattnet droppade ur stuprännorna.


Det var ett fantastiskt väder som gjorde att jag ville vara ute hela dagen och då passade jag på att städa åt kaninerna.

Selma och Konrad var lyckliga över att få komma ut och hoppa och springa i snön.


Uteburen fungerar mest som toalett vintertid, så där fanns en hel del att skyffla bort.


Det blev några påsar "halm blandat med skit".


Sen blev det snyggt och fint.



Allt hö har de fått serverat på insidan (de bor ju i hela vår utebastukammare😉), men nu fyllde jag på med hö även på utsidan. Selma kom genast och började mumsa.



Sen var det insidans tur.
Där är det mest att sopa bort allt halm som de krypit i och gjort gångar i under vintern.

När kaninerna börjar få vårkänslor börjar de uträtta sina behov även på insidan, vilket de inte annars gör. Så det gäller att få bort allt halm innan de börjar använda det som toalett.


Hugo och kaninerna lekte.
Kaninerna sprang in i papperslådan och kikade ut i alla sina hål. Hugo försökte få fast dem, men han lyckades inte.



Selma var snabb som blixten.


Och Hugo lämnade att stå vid utehålet och titta snopet efter henne.


Under städningen hittade jag flera lådor som fått större eller flera hål.
Kaninerna älskar pafflådor som är fulla av hö, de gör sina gångar och gnager sina egna öppningar.



En massa tuggade kvistar hittade jag här och där.



Städningen på insidan fick lämna på hälft.
När det blir ännu varmare kommer jag att skura hela golvet med hett vatten och tallsåpa och byta till en ren och fräsch matta (jag brukar köpa dem vid Missionsstugan för ca tre euro).
Och alla möbler brukar också få sig en omgång med tallsåpa.



När det var klart stod Hugo och väntade på att hans kompisar skulle komma in och äta sina morötter.



Och visst kom de inrusande när de kände doften av morot. Då visste Hugo att leken var slut och stod snällt och såg på när de mumsade.


Även om kaniner älskar morötter så skall man inte ge dem det varje dag. Morötter är som godis för dem och ska ges högst 1 ggr/vecka, fick vi lära oss när vi blev kaninägare.
Så Konrad och Selma får varsin morot ofta på lördagar, men lite morotsskal kan de även få där emellan.


STÄDA RENT
Det är inte bara hus och hem som behöver städas. Vi behöver även städa vårt inre ibland.
Egentligen gör vi ju det varje dag när vi ber om förlåtelse för allt som blivit fel i våra tankar, ord och gärningar.
Men det kan ju lätt bli så att vi lämnar i gamla mönster, sånt som vi inte direkt tycker att är synd utan mera bara en dålig vana.


TANKAR: Vad för slags tankar finns i mitt inre, låter jag dem bo där, ger jag dem näring?
Ex. Människor som vi kanske har svårt med, tänker vi samma tankar om dem varje gång? Ånej nu ringer hon igen, ånej nu hamnar jag att sitta bredvid honom igen, Ånej var han/hon här också.
Fula tankar vill Jesus att vi gör oss av med. De vi möter kan inte läsa våra tankar, men Jesus kan.



ORD: Vad talar min mun? Jo det som jag själv väljer att släppa ut. Och det som hjärtat är fullt av.
Ex, När vi är trötta, stressade eller irriterade då får vår omgivning kanske lyssna till flera elaka ord än vänliga. 
Elaka ord bryter ner. Vänliga ord bygger upp.



GÄRNINGAR: Så lätt att vara hjälpsam och trevlig mot trevliga hjälpsamma människor, eller hur?
Ex. Har jag gjort någonting bra för någon annan idag? Eller har jag bara tänkt på mitt eget bästa?
Det gäller ju inte bara vad vi gör, utan också vad vi väljer att inte göra (både gott och ont).


JAG BEHÖVER OFTA EN STORSTÄDNING I MITT INRE.


ENDAST JESUS KAN GÖRA OSS HELT RENA OCH FRIA FRÅN SYND.




DET GODA SOM JAG VILL GÖR JAG INTE, MEN DET ONDA SOM JAG INTE VILL, DET GÖR JAG (Romarbrevet 7:9).

OM VI BEKÄNNER VÅRA SYNDER, ÄR HAN TROFAST OCH RÄTTFÄRDIG SÅ ATT HAN FÖRLÅTER OSS VÅRA SYNDER OCH RENAR OSS FRÅN ALL ORÄTTFÄRDIGHET (1 Johannesbrevet 1:9).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023