SENA KVÄLLAR

Jag har fått alldeles för sena vanor, jag släcker lampan kl.00.00 och ibland t.o.m senare.
Och jag stiger upp senast kl.08.00 på morgnarna och jag orkar bra.
Men ändå så ser jag inget bra med denna rytmen, bättre då att jag börjar gå senast kl.23 i säng (eller i säng är jag ju ofta redan kl.21.30, men det där att släcka lampan och sätta fast ögonen det är svårare).

Morgonstund.

I morse vaknade jag strax före sju, men låg och halvsov till kl.8. Ute var det snöstorm, så efter morgonmålet byltade jag på mig ordentligt, drog upp huvan och gick ut med Hugo.

När vi kom hem blev det snöröjning, som tog sin tid. Sen innan jag hoppade i duschen så plockade jag upp i huset, tömde en tvättmaskin och fyllde en till, sopade i köket och satte den rentvättade mattan på plats.

Att skotta snö är bra vardagsmotion.

MIN LÖRDAG
Sen tog jag ett mellanmål och satte på en film.
Jag hade tänkt att denna trötta snöröjare endast skulle äta en banan, men det blev inte så.




Jag hittade också en lakritsmatta när jag plockade undan och kunde inte motstå den.
Mitt sockerätande har liksom svårt att få ett slut nu igen efter alla fastlagsbullar och knäck.



Jag poppade poppcorn för att känna mig lite hälsosammare men hittade sen även en saftglass i frysen och den fick ju också slinka ner i magen.


I dag har jag haft min lördag, min lediga dag, därför valde jag att riktigt lyxa till det.
I lördags var jag ju på jobb, så gott som hela dagen, och f.o.m imorgon jobbar jag varje kväll fram till fredag.
Så denna vecka blev som en normal arbetsvecka, medan andra veckor kan vara helt lediga eller att jag jobbar ett par dagar.


OROLIG MAGE
Hugo har magen i oskick igen, den bubblar och viner och knarrar som en gammal dörr. Han vill inte äta alls, jag har försökt nu som då att få i honom lite, men nej, då går han bara och ställer sig långt in under ett bord, och visar tydligt att han inget vill ha.

Det stod på hans medicin, som han ju tar helt bra, att en biverkning är minskad matlust, något som ju inte är så passande för Hugo som ändå krånglar så ofta med sitt ätande. Men att han dessutom har fått så här bubblig mage är ju inte kul.





Oj oj nu har jag bara babblat på igen och jag lyckas tydligen inte alls med att skriva ett kort inlägg som jag planerat denna vecka.


TIPS
Femton minuter innan Matilda slutar i skolan skall jag ta en promenad så Hugo får sin ensamhets träning.

Då när jag far på "min promenad" ska jag prata med Jesus, berätta om allt som ligger på mitt hjärta. Sen när jag kommer hem från min bönepromenad så har jag både fått motion och ett lättat hjärta.

Det blir dagens tips till dig som läser, pröva att gå en bönepromenad och se vad som händer.
Be för allt och alla som finns på ditt hjärta, allt som ploppar upp i tankarna och för alla du ser och möter.



Ta gärna ett mannakorn, ett bibelord, som får följa med på promenaden.
Jag bad om ett bibelord för min promenad och tryckte på mannakornsappen och fick följande: Föreståndaren för fängelset bekymrade sig inte om något som Josef hade hand om, eftersom Herren var med honom och lät honom lyckas i allt han gjorde (1 Moseboken 39:23).

Och vad kan jag få ut av den bibelversen? Ja det får jag be (för då öppnar den helige Anden ordet) och fundera över under min promenad. 
Men redan nu ser jag ju Guds ledning i Josefs liv, hur bra det slutligen gick för honom när han lät Gud leda honom rätt.

Vi ska alltid fråga Herren om råd och alltid vandra på den väg Han visar oss, då välsignar Han det vi gör så vi får bli till glädje för Hans rike.
Men även när vi vandrar på våra egna vägar så lämnar oss aldrig Herren, men Han välsignar inte sånt som Han inte har godkänt.




Nu far jag ut med Hugo på en liten promenad innan jag lämnar honom och går iväg på min egen promenad.




Sen sätter jag kanske ännu in några bilder och bibelord senare idag eller ikväll innan jag publicerar detta inlägg som inte alls blev så kort som jag hade tänkt, får hoppas på bättre lycka imorgon😉.



KVÄLLEN
Och ännu några rader om vad vi sysslat med ikväll.
Mattias och Jan fick hem sina nya skidor som de har begrundat, de köpte precis likadana.


Fammo och faffa kom på besök och vi kokade te och gjorde fastlagsbullar.


Ja det var min snåltand som gjorde att jag valde att fixa bullar istället för smörgåsar, och de uppskattades av alla, även av Matilda som valde att äta sin bulle uppe i sitt rum.



OM JAG SITTER ELLER STÅR, VET DU DET, DU FÖRSTÅR MINA TANKAR FJÄRRAN I FRÅN. OM JAG GÅR ELLER LIGGER, UTFORSKAR DU DET, MED ALLA MINA VÄGAR ÄR DU FÖRTROGEN. INNAN ETT ORD ÄR PÅ MIN TUNGA, VET DU, HERRE, ALLT OM DET (Psaltaren 139:2-4).

DET ÄR INTE DEN SOM REKOMMENDERAR SIG SJÄLV SOM BESTÅR PROVET, UTAN DEN SOM HERREN REKOMMENDERAR (2 Korintierbrevet 10:18).

SEDAN ÖPPNADE HAN DERAS SINNEN SÅ ATT DE FÖRSTOD SKRIFTERNA (Lukas 24:45).






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023