INSTÄNGD

Dagen började som vilken lördag som helst med sovmorgon.
Sen åt vi morgonmål och efteråt beslöt vi oss för att ta en tur ut till Fäboda så Hugo fick springa av sig och vi fick en välbehövlig promenad.

Vi fick en skön promenad även om det började regna.
Ute på havet var det smältvatten ovanpå isen, så vi undvek att gå ända ut till stranden.


När vi kom tillbaka till villan/husvagnen skulle vi bara plocka undan lite innan vi skulle åka hem.


Hugo ville i bilen och värma sig som vanligt så han hoppade in.


En stund senare när jag skulle gå och sätta mig i bilen så var den låst. Jag sa till Jan: varför har du låst bilen, kan du öppna den?
Den är inte låst sa Jan, men det var den.
Den hade låst sig och nycklarna var på insidan och likaså Hugo. Och vi var mitt ute i skogen ca 10 km hemifrån.
Kan säga att det inte var en sån trevlig upptäckt.



Jan ringde Mattias (tack Gode Gud att han var hemma) och bad honom komma med de andra nycklarna, sa att han fick komma så snabbt som möjligt men att han skulle köra försiktigt.

Under tiden vi väntade satt Hugo snällt i bilen ovetande om att han var inlåst.
Han satt och tittade ut på oss och däremellan lade han sig ner för att vila.
Vår bön var att det skulle få fortsätta så tills Matti kom med den befriande nyckeln.

Det svarta i mitten är Hugo.

Det började regna ordentligt.
Jan fördrev tiden med att skotta snö (i störtregnet) och jag grävde upp huggen ved under snön (i störtregnet) bara för att ha något att göra medan vi väntade.
Vi fick ju uppföra oss så normalt som möjligt så inte Hugo skulle ana något och börja skälla och vilja ut. Det sista man vill ge en hund som älskar och trivs i bilen är ju just "panik för bilen".


Och det tog precis 14 minuter så var Mattias där och öppnade bilen. Hugo viftade glatt på svansen och hoppade glatt ovetande ur bilen för att hälsa.

Vi drog en lättnadens suck och tackade Jesus för att allt hade gått bra trots allt.
Sen startade vi bilen och slog på värmen, bilen hade ju börjat kallna och Hugo var ju lite våt i pälsen så han såg nog lite kall ut.

Vi körde hem och jag kunde inte låta bli att påminna min man igen om alla de gånger jag varnat för att lämna nycklarna inne i bilen, för dessa datoriserade bilar kan låsa sig själva.
Jag har hört om allt för många exempel där bilar låst sig, men Jan har aldrig trott att det kan gå så.
Nu fick vi båda se att det är möjligt.

Och det visade sig sen att batteriet i bilnyckeln tagit slut.


DAGENS LÄRDOM
1. Lämna aldrig bilnycklar inne i bilen.

2. Det är onödigt att läxa upp sin äkta hälft efter en sån sak. 
För alla lär vi oss av våra misstag (denna mening gäller oss båda, speciellt idag😊).

3. Kroppsarbete är alltid bra när man försöker avleda tankar eller måste vänta på något.


KVÄLLEN
Vi har promenerat, bakat och ätit kladdkaka, ringt Mikael och sett på Sverige-Rumänien fotbollsmatchen, eller jag höll Jan sällskap.

Jag gick sen för att ta en dusch och kröp därefter ner i sängen med bloggen medan Jan och Mattias fortsatte att se på Finland-Italien matchen.

Och Matilda är på ungdomssamling.

Angående kladdkakan.
Vi var sugna på något gott och jag beslutade att istället för att åka till butiken och sätta pengar på en massa godis m.m så kan jag baka något.
Det blev en kladdkaka och naturligtvis så kunde jag inte låta bli att smaka, så det blev en bit, två bitar och en liten till.
Och sen mådde jag illa av allt sött, som vanligt.

Men den var jättegod.

Jag har också läst klart min bok, den som jag tyckte att var så bra i början.
Den handlar om en familj i början av 1900-talet och speciellt om familjens fyra döttrar. Det är inte en kristen bok men den innehåller ändå många kristna inslag. Där finns ex. gammel faster som alltid sitter med den öppna bibeln i famnen.

Vartefter jag läste blev den både mer spännande men även så sorglig med sitt fula språk.
Slutet kändes lite som om författaren plötsligt måste dra ihop allt och få ett snabbt slut, så jag blev nog lite besviken på den. Men eftersom jag läste klart den på några dagar så var den ändå tillräckligt spännande.



NYCKELN TILL FRIHET
För Hugo var det en bilnyckel som kunde släppa ut honom i frihet.
Han satt där och visste inte ens att han var instängd och fast.

Och vet du vad, så är det för många människor idag. Vi sitter instängda utan att veta om det. Vi lever ett liv som kunde vara så mycket rikare.
Vi vet inte om att Jesus är den som har nyckeln, den som kan öppna upp så vi börjar leva det rika liv som Han har att erbjuda.

Han kan erbjuda oss ett liv som innebär just MERA LIV, MERA FÄRG, MERA KRAFT, MERA FRID, MERA GLÄDJE, MERA TRYGGHET, MERA VILA OCH ALDRIG MERA ENSAMHET.

Och Jesus erbjuder inte endast detta liv utan även det eviga livet.
Livet här på jorden är bara en kort tid, det som kommer efter är det riktiga livet. Tänk om vi kunde förstå det, men det är för stort för vårt sinne. Vi får bara leva i tro och vänta på allt som Han har lovat oss, lite här och sedan allt där😊.





VARFÖR SER DU FLISAN I DIN BRODERS ÖGA MEN MÄRKER INTE BJÄLKEN I DITT EGET ÖGA (Matteusevangeliet 7:3).

TIDEN ÄR INNE OCH GUDS RIKE ÄR NÄRA. OMVÄND ER OCH TRO EVANGELIUM (Markusevangeliet (1:15).

OM NU SONEN GÖR ER FRIA, BLIR NI VERKLIGEN FRIA (Johannesevangeliet 8:36).

DEN SOM TROR PÅ MIG, SOM SKRIFTEN SÄGER, UR HANS INNERSTA SKA STRÖMMAR AV LEVANDE VATTEN FLYTA FRAM (Johannesevangeliet 7:38).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023