FASCIA

Dagens fysioterapibesök gav mig väldigt mycket. Fysioterapeuten undersökte mina stela och kalla höfter och lår (jag har flera par byxor på vintern för att inte förfrysa mig) och problemet hittades.

För flera år sedan var jag till en massör för att hon skulle massera och mjuka upp mina spända ben. Men hon sa att mina muskler inte alls är spända även om jag känner det så.

Men sen har de bara blivit spändare och kallare med åren, något jag verkligen lider av vintertid. Jag klär mig som en Michelingubbe.

Nu konstaterade fysioterapeuten samma sak, mina muskler är inte alls spända och min rörlighet är långt över det normala.

Så jag stod där som ett stort frågetecken. Men fysioterapeuten hade svaret.

Det är min fascia (bindväshinnan) som ställer till det för mig. Huden skall gå att ta i och lyfta upp ungefär som om du kniper någon. 

Men på min höft och baklår sitter den ordentligt fast, den är väldigt spänd så den är svår att få tag i. Och det är ju något jag kunde testa själv och inse fakta.

Så nu har jag införskaffat en  "massage kavel" som skall hjälpa mina höfter och baklår. När fascian blir återställd kommer blodcirkulationen igång och jag behöver inte frysa och bli så kall. Och hoppeligen försvinner känslan av spändhet också.

Redan under de ca 1min/ ben som fysioterapeuten jobbade med fascian så kom blodcirkulationen igång och det kändes riktigt varmt. Det kändes helt konstigt som om mina ben kom tillbaka 😉. Länge sedan jag haft varma baklår och höfter (förutom sommartid då).


Om jag vill snabbare få fascian i skick kan jag pröva LPG- behandling. Men det går lika bra att jobba med det själv, det tar bara längre tid (men det är betydligt billigare).
Jag skall fundera på saken gällande LPG, det kunde ju vara skönt med en riktig djupmassage.

Men nu är jag laddad att träna/massera min fascia samt att göra de höft och mag/ rygg stärkande övningar jag fått.
Jag får nu sätta till ännu ett papper i min hög av övningar jag fått genom åren 😉.


NATTSKIFTE
Efter fysioterapibesöket tog jag en sväng via Halpa Halli och införskaffade massagekaveln samt små gympaband.

När jag kom hem blev det en sväng ut med Hugo.

När Jag kom in igen kokade jag knackorv (dagens lunch.. med eller utan hot dag bröd). Och därefter gjorde jag hemlagad glass utan socker.

Jag hittade i butiken en ny sort av lakritspulver. Det är så otroligt gott så glassen blev för god... oj oj vad jag kommer börja göra denna läckra glass.

Hemmagjord lakritsglass.

Det blev också en sats med jordgubb, hallon och blåbär.

Därefter har jag vilat och även lyckats sova några timmar. 

I kväll far jag på jobb till kl.22. Men denna gång har jag endast en natt istället för två. Och det känns så bra.

Medan jag vilat har jag hört (varken jag önskat eller ej) genom väggen på Matildas distansstudier ... på samhällslära och engelska, ja jag blir allmänbildad på köpet.

OM ÄN MIN KROPP OCH SJÄL TYNAR BORT, SÅ ÄR GUD MITT HJÄRTAS KLIPPA OCH MIN DEL FÖREVIGT (Psaltaren 73: 26).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023