SPORTLOVET DAG SJU

Ledig dag och sovmorgon och vi vaknade till snöstorm och ljudet från plogbilar.
Jan lade på tv:n för idag var det ju Vasaloppet (om än i mycket mindre skala än vanligt) och jag höll honom sällskap medan jag åt morgonmål.


Och på bordet hade vi allt viktigt, liksom våra muggar, insulinsprutor, blodsockermätare, blodtrycksmätare, nagelsax (syns dock ej på bild) och telefoner 😉.


SNÖSTORM
Sen blev det en stormig morgonpromenad bland kvistar som blåst ner.

När vi kom hem tog jag tag i snöröjningen, men jag körde endast första hjälpen, sen fick Jan under dagen röja mer noggrant.

Som ni ser på bilden här ovan så borde vi köpa ett nytt skaft till sopborsten, den har gått av och är inte riktigt ergonomisk just nu.


När jag hade plogat upp de viktigaste gångarna gick jag in.


SÖNDAGSLUNCHEN
Till lunch beslöt jag att göra klyftpotatis och köttbullar i gräddsås. Men dålig att planera som jag är så hade vi slut på potatisar, istället använde jag mig av potatis-lök blandningen som vi hade i frysen. 


Och Matilda fotografierade och undrade om det nog blir gott.


Jag kryddade med olja, grillkrydda, svartpeppar och lökpulver samt pressade på lite vitlök. Sen blandade jag om allt innan det fick åka in i ugnen.


Sen blandade jag ihop köttbullssmeten.
 

Och jag rullade och rullade.


Ni vet doften när man steker hemlagade köttbullar... mums.


Sen blev det havregrädde, soja och kryddor till såsen.


Men med vår nya effektiva spis råkade jag koka köttbullssåsen för hårt så det blev gröt av några köttbullar.


Och det blev att duka till söndagslunch i köket för nu har Matilda bestämt att hon kommer att hålla till vid vardagsrumsbordet f.o.m imorgon när distansstudierna börjar så det bordet var och är helt upptaget.


Maten smakade helt bra men nog skulle det ha varit bättre med ordentliga klyftpotatisar, men man tager vad man haver (eller så planerar man bättre inköpen till nästa gång).


Jag hade också lovat familjen efterrätt och så blev det.


Det blev en kladdkaka (utan socker) sötad med honung och gjord på mandelmjöl med ett salta cashewnötter-täcke på.


Och idag var jag snäll så de som är vana med socker fick grädde att sätta på.


Jan sa att den var jättegod.... men han tog bara en bit (och man fick ta två).
Matilda tyckte att den var "inte riktigt god" men hon åt nog upp sin bit, så riktigt dålig kunde den inte vara.


Jag själv gillade den verkligen med sin kladdiga samt krispiga och salt-söta smak. 
Och nu ikväll när jag åt en kylskåpskall bit var den ännu godare.


Jag ser redan fram emot morgondagen och en till kakbit 👍.


SNÖRÖJARE
I dag har vi också varit snöröjare och grävt fram några släktingar som var rätt insnöade 😊.


Här gick vägen upp till huset förut men nu var den helt borta.


Vi lämnade en liten hälsning i snön.


De hade inte bett om hjälp men vi ville hjälpa, och så kan kärlek visa sig ibland.


DISTANSSTUDIER
Matilda var promenerande till butiken idag (knät fungerar rätt bra) och införskaffade lite ett som annat som skall underlätta distansstudierna, allt från en trevlig vattenflaska till post it lappar och en mapp.

Och hon liksom flyttar in i vardagsrummet med allt vad skola heter, här var det bara början.


Och hon har inrätt en gympaplats (på vardagsrumsgolvet) där hon tränar och skall träna sitt knä ibland på rasterna/pauserna.


Det är bra att vi har en dotter som älskar skolan och gärna ställer och fixar inför distansstudierna även om det innebär att hon intar hela vardagsrummet 😊.


FOKUS

Jag har också lyssnat på gårdagens digitala Fokus.


Detta var tredje gången vi sände live. Den andra gången har jag glömt att sätta upp bilder från (som ett fint minne) men det kommer kanske någon annan dag.


Gårdagskvällens sändning bestod av fin och uppbyggande lovsång.


Bra och givande undervisning.


Fina bilder fick vi se mellan varven.


Och Ralf som fick hoppa in som mötesledare även fast han skulle vara förebedjare skötte sin uppgift perfekt. Jag skall nog fråga honom om han vill komma med i vårt team 👍.

Själv leder han ju förbönsteamet och verkar i den uppgiften.


Nu skall jag gå i bastun innan jag tar godnatt.
Morgondagen är också en ledig dag och det ser jag fram emot.

TACK JESUS FÖR SPORTLOVET SOM INNEBURIT SÅ MYCKET PÅ ALLA MÖJLIGA SÄTT, BÅDE ROLIGA OCH SVÅRA SAKER. TACK FÖR TID TILLSAMMANS 💗.

Bibelordet här under sammanfattar hur jag tänkt och gjort för att det skulle bli så bra som möjligt trots allt och för alla. Och ja, Han har än en gång jämnat våra stigar. TACK JESUS FÖR DIN OMTANKE OCH LEDNING.

FÖRTRÖSTA PÅ HERREN AV HELA DITT HJÄRTA, FÖRLITA DIG INTE PÅ DITT FÖRSTÅND. RÄKNA MED HONOM PÅ ALLA DINA VÄGAR SÅ SKALL HAN GÖRA DINA STIGAR JÄMNA (Ordspråksboken 3:5-6).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023