HANN INTE TILL WC

Allt går så mycket lättare när man fått sova gott några nätter i rad, så lätt att man (läs jag) t.o.m ställer till med salladsbuffe (istället för att sätta en tomat, en stor gurkbit och en salladshög på "min egen" tallrik... och de andra får fixa åt sig själva, vilket ju förstås också är okej). 

I morse valde jag bland två alternativ.

1. Köra dottern till specialtandläkaren, i en annan kommun. Och ta en morgonpromenad med Hugo under tiden.

2. Ta itu med dammsugningen.

Du som känner mig gissar att jag helt klart valde nummer 1. Men nej denna gång blev det faktiskt dammsugning.

För jag visste att när Matilda skulle komma hem och distansstudierna ta vid ja då skulle det vara " tystnad" som gällde igen. Dock ingen absolut tystnad men dammsugning är definitivt förbjudet.

Så idag har jag dammsugit lite nu som då när Matilda haft paus mellan lektionerna.

Det behövdes verkligen städas i detta hus.

En efterbild av vardagsrummet.

Distansbordet där Matilda har alla möjliga nödvändiga saker det städar hon på fredagkväll när distansstudierna är slut.

Mellan dammsugningarna har jag röjt, torkat damm och plockat undan.

Gympagrejer hade börjat söka sig upp på byrån t.o.m.

Jag förbereder inför påsken för då vill jag ha städat och fint och jag ser så fram emot att få plocka fram alla pynt.

Före bild av köket.

En närmare bild på diskbänken intygar att den var på bristningsgränsen.


Och det fanns inte många lediga ytor på köksbordet.


Efter bild (dock ser det inte riktigt ut så här längre).

I vardagsrummet böt jag till sommargardiner (i det ena fönstret... det andra får bli en annan dag).

Distansundervisningsbordet.

Blommorna har fått duscha och då menar jag inte lite vattensprej på bladen utan faktisk en ordentlig dusch. Ibland behövs en ordentlig rotblöta på mina blommor samt att de dammiga bladen får sig en ordentlig rengöring.

Mattorna blev också ordentligt dammsugade i dag (inte med den laddbara lilla dammsugaren utan med den stora centraldammsugaren... idag orkade jag släpa fram den 👍).


Och nu är jag riktigt nöjd med dagens städning. Tände även ljusen ikväll.


Men jag hann aldrig till wc:n (ja alltså inte på det nödiga sättet utan städmässigt 😉).
Wc:n som kanske ni andra städar först tar jag oftast sist. För det smutsigaste ska man ta sist (det har jag tentat 👍). Och just för att wc:n hamnar sist på städlistan så hinner eller orkar jag sällan ända fram till den 😉.


Men den går ingenstans den står kvar och kan fixas och tvättas en annan dag 👍.


I GÅR KVÄLL.
Då blev det en sväng till mina föräldrars. Jag och Hugo tog en promenadrunda med mamma.


Medan vi motionerade på utsidan motionerade Jan och pappa på insidan med att sätta in en ny frys och kyl.


De fixade så den stod rakt, samt lite sido-lister behövdes, eftersom det inte fanns att få precis samma mått som det tidigare skåpet.


Fint när man kan och får hjälpa till.


GODNATT
Nu blir det en sväng i bastun innan jag tar godnatt.
Jag tror att jag kommer att sova gott även inatt och kanske drömma om morgondagen när en av pojkarna kommer hem.

Mattias 💗 kommer hem på kvällen, när jag är på jobb.
Mattias bor och studerar ju i Helsingfors där coronasituationen är riktigt illa. På måndag börjar han sin nio veckor långa praktik på Vasa centralsjukhus inom psykiatrin (både barn och vuxen) och behöver ha ett färskt negativt coronatest-intyg. Han har dock redan tagit ett test i Helsingfors som han fick negativt svar på idag och när han kommit hem med tåget tar han ännu ett. Han har tid på fredagmorgon och det testet blir avgörande för praktiken. 

JA JESUS VI FORTSÄTTER ATT BE OM DITT BESKYDD FÖR CORONAN.

..... FÖR HAN SOM ÄR I ER ÄR STÖRRE ÄN DEN SOM ÄR I VÄRLDEN (1 Johannesbrevet 4:4b).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023