DET SVÅRA BESLUTET

Det var inte lätt att ta men det var helt rätt.
Vi har funderat från och till de senaste månaderna, och vi har bett om råd hur vi ska göra, och när vi i lördags gick där ute i Fäboda så började det liksom packa på igen, jag kände att nu var det dags för ett beslut.


Så jag bad att Jesus skulle leda oss rätt och när vi styrde bilen hemåt fick jag svaret, ett slags lugn över beslutet, vi skulle tacka nej i år.
Så imorse kl.9 ringde jag och gav vårt beslut.

Detta blir den första sommaren på många år som vi inte kommer att ställa upp som lägervärdar på karavanområdet på sommarlägret i Pieksämäki.
Ev åker vi ditt till helgen, men troligtvis så deltar vi inte alls i sommar.

Du kanske undrar varför och jag kan säga att det beror på många olika saker, de skall jag berätta om en annan dag.


VÄLKOMMEN PÅ LÄGER
Men till dig som är sugen på läger i sommar vill jag rekommendera Kyrkans Ungdoms SOMMARLÄGER I PIEKSÄMÄKI. Ett läger som betytt så mycket för oss genom åren och som jag starkt rekommenderar.
Ett läger för alla, små och stora, äldre och gamla.
Temat i år är: FRAMTIDSHOPP



I DAG
Imorse körde jag Jan till jobbet med sina väskor, för han skulle på jobbresa till Sverige för några dagar.
Sen var det BMW:s tur att bli upptvättad vid Optima så jag körde dit den.


Den behövde en ordentlig upputsning både på insidan och utsidan.



Hugo och jag tog därefter en kort promenad i ett kallt och blåsigt väder.
I dag har vi fått ta alla våra promenader i snöstorm och isande blåst, härligt med vårväder😊



När vi kom hem fick vi säga hej då till Mattias som efter fem veckors praktik på Jakobstads sjukhus skall nu praktisera fem veckor på Vasa centralsjukhus.
Han kommer att vara i Vasa denna vecka, sedan är han ledig i tre veckor (eftersom det inte fanns praktikplats i ett sträck) för att sedan igen praktisera fyra veckor.

Han hade tänkt åka med buss, men en kompis som bor och studerar i Vasa önskade att få dit sin bil så han hade tur.




SOM EN NY BIL
Klockan 14 fick jag hämta bilen och man kunde knappt tro att det var vår bil, den både gnistrade och doftade ren och fin.










FOKUS
Bilderna (vissa lite suddiga) är från i går på Fokus när jag var mötesledare och fick smycka salen.


Det var LOVSÅNGS OCH FÖRBÖNSKVÄLL MED RALF SALO.
Och vi hade trevligt besök av tre unga flickor som skötte lovsången.


I min inledning pratade jag om hur viktigt det är att vi i dagens splittrade värld bygger upp oss på insidan. För att klara av att få en stark insida behöver vi följande (som rummets dekoration ville förmedla)
- Bibeln, Guds ord.
- Ljuset och korset, Jesus.
- Duvan (och de färggranna blommorna), den som ger "färg" åt livets alla tillfällen, Den helige Andens kraft.
- Stenarna, Syndernas förlåtelse.
- Kvinnorna som bär och blir buren, En kristen gemenskap.
- Kollektkorgen. Att vi delar med oss (av pengar, tid, arbetskraft och böner).
- Lovsångsflaggorna, Glädje och tillbedjan/bön.


Färggranna lovsångsflaggor, den största med Finland och den helige Andens duva på, den satte jag upp på väggen.

Ralf berättade om Jesu ingripande i människors liv. B.l.a. Om mannen som gick full och fast i sitt beroende upp till nattvarden och kom ner frisk och nykter.
I nattvarden möter oss Jesus och där kan vad som helst ske, för inget är omöjligt för vår Gud.

Han berättade om de andliga gåvorna som är till för oss kristna och att det är tänkt att vi ska be om dem, söka efter dem.
Han talade speciellt om tungomålstalet, det är något vi ska be om att få, ifall vi inte fått det. Tungomålstalet är till uppbyggelse för oss själva, det är till tröst och styrka. Och det kan förmedla otroliga meddelanden från vår Gud.
Någon får gåvan att tala i tungor en annan får gåvan att tyda tungomålstalet.


TILL SIMHALLEN
När Matilda kom hem från skolan åt vi middag, för hon klagade på att skolmaten inte hade varit så bra så hon var hungrig.
Därefter skulle hon jobba hela kvällen på sin fackuppsats (slutarbete på årskurs 9) som ska vara klar på torsdag. Så hon hade inget emot att mor i huset for till simhallen.

 I dag var mitt favoritskåp upptaget, men det gick bra ändå😉.


Efter simningen for jag vidare till Fokus ledningsgruppsmöte. Vi avklarade allt på 1,5 h.

På hemvägen gick jag in till Halpa Halli och inhandlade jord och påskgräsfrön. Och jag unnade både mig och Matilda varsin tonfisk/äggsallad till nattmat.


Jag ringde och meddelade Matilda att hon får komma och möta mig med Hugo, så får han sin kvällspromenad, annars hinner jag bara hem och får fara ut igen.
På detta sätt fick ju också Matilda en välbehövlig kvällspromenad😉, även om hon hade bråttom hem till fackuppsatsen.


TELEFONSAMTALET
I dag ringde också min förman, hon var på riktigt bra humör och vi pratade rätt länge. Nu önskade hon och även min chef få veta ifall jag vill fortsätta som familjedagvårdare i eget hem till hösten, ifall jag hellre vill jobba på ett dagis som barnskötare eller om jag har andra planer. För nu börjar de placera ut barn och personal och behöver få veta.

Så nu fick jag ännu ett beslut att ta, ett beslut som jag funderat och bett över ända sedan jag for på tjänsteledigt i augusti. Egentligen så är det inte ett svårt beslut för också i detta fall så vet jag vad jag känner och vad Jesus tycker och säger.
Så jag kommer att säga upp min fasta tjänst inom dagvården i Jakobstad.

Så idag har jag också fått göra en hel del datorjobb, känner mig som en sekreterare😊.
Det vet jag åtminnstone att jag är praktiskt lagd och att jag vill jobba med människor och gärna människor med speciella behov.
Och jag vet att jag inte vill jobba framför en dator hela dagarna. Vilken tur att Gud skapade oss så olika, så att det finns människor till olika uppgifter på vår jord.

SVÅRA BESLUT BLIR ENKLARE ATT FATTA I SAMRÅD MED JESUS, för det är ju Han som har hela vår framtid i sin hand.


GODNATT PÅ DIG.


ALLT HAR SIN TID, DET FINNS EN TID FÖR ALLT SOM SKER UNDER HIMLEN (Predikaren 3:1).

HANS VERK ÄR VI, SKAPADE I KRISTUS JESUS TILL GODA GÄRNINGAR SOM GUD HAR FÖRBERETT FÖR ATT VI SKA VANDRA I DEM (Efesierbrevet 2:10).

JAG VET VILKA TANKAR JAG HAR FÖR ER, SÄGER HERREN, NÄMLIGEN FRIDENS TANKAR OCH INTE OFÄRDENS FÖR ATT GE ER EN FRAMTID OCH ETT HOPP (Jeremia 29:11).

VI VET ATT ALLT SAMVERKAR TILL DET BÄSTA FÖR DEM SOM ÄLSKAR GUD, SOM ÄR KALLADE EFTER HANS BESLUT (Romarbrevet 8:28).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023