UPPHITTADE SAKER

Senaste vecka var en upphittarvecka, ni vet "det som göms i snö kommer upp i tö". 
På torsdagens morgonpromenad hittade jag en hammare, den var instucken i snödrivan utanför vår häck och den är inte vår.


Just nu ligger den på vår grind och väntar på att någon förbipasserande ska känna igen den.

Samma dag på eftermiddagen hittade jag en sån här utanför vår infart, vet du vad det är?


Det är en babymonitor, det syns inte på bilden, men det står baby på den.
Den tog jag in och beslöt mig för att på våra promenader fråga alla här nära med barnvagn om de saknar en sådan.
Men i fredags var jag på jobb och hela helgen var det fullt av program så först i går drog jag igång med mitt detektivarbete, och det blev inte långt.

Jag var ute på gården på förmiddagen och städade bort allt granris, vinterns mysbelysning m.m och satte ut lite påsknarcisser.

Så här såg det ut före granriset och mysbelysningen åkte bort.



Då jag pysslade på där ute kom en av våra grannar med sin son.
Vi pratade om det ena och det andra och då plötsligt slog det mig att jag måste ju fråga ifall de tappat en babymonitor, och mycket riktigt så var det deras.
Pappan förklarade att de tappat den i januari mitt i snöstormen. Naturligtvis blev han glad över att få den tillbaka. När de kom hem skulle han testa ifall den gick att ladda.
Och i dag träffade jag mamman i huset som berättade att den fungerar.

Så glad man blir över sådana solskenshistorier som börjar med att någon orkar plocka upp en sak som kanske ses som skräp av vissa men som är guld värd för andra.

Efter vår pratstund fortsatte jag att fixa där ute.



Spindelgungan fick också komma fram.
Mycket återstår att plocka fram och ställa till på vår fina uteplats, men ett steg i taget.

Nu ser det ut så här. Väldigt tomt och avskalat men vårligt. Nu får jag vartefter plocka fram och fixa till vår terass.

Och högen som ska till Ekorosk den bara växer.

Snö"skottorna" (snö skyfflorna) ska då ingenstans, men två av fyra är fastfrusna😉.
SÅ TRÅKIGT
Ännu tillbaka till i fredags. 
Då jobbade jag kl.13-20. Jan kom med Hugo på kvällspromenad och mötte mig när jag traskade hemåt. Och vet ni vad han sa?
De hade fått besök av ett av mina tidigare dagbarn med sin familj OCH JAG VAR INTE HEMMA, så tråkigt.
Men Jan hade sagt att de ska komma på nytt, och det hoppas jag verkligen att de gör 😊.
Så nu sitter jag bara och rullar tummarna 😊.


I DAG
Hugo och jag har varit till mina föräldrars, där var det minsann vår i luften om än lite blåsigt.
De var ute på gården och jobbade när vi kom. Mamma sopade plattorna och pappa fixade ved.

De bor ju uppe på en hög kulle så där smälter snön väldigt snabbt om vårarna, bara solen tittar fram.


Hugo hade fullt upp att hinna dofta och märka allt.


Mommos matta får man inte kraffsa på, så Hugo ligger fint och lydigt med tassarna😊.
Men i dag kraffsade han lite i kökssoffan istället 😉när han skulle bädda skönt åt sig.



LOVSÅNGSMUSIK FÖRÄNDRAR ATMOSFÄREN
Just nu när jag skriver lyssnar jag samtidigt till Matilda som sjunger och spelar på pianot, lovsångsmusik.
Visste du att den musik du väljer att lyssna på påverkar både dig själv och atmosfären?

Väljer du att lyssna på lovsångsmusik, kristen musik ja då kan du vara säker på att den Helige Ande fyller både ditt hjärta, ditt rum och ditt hem med det som är gott och uppbyggligt.

Vi är fria att lyssna till den musik vi tycker om, men ett gott råd: lyssna ofta till andlig musik och då menar jag kristen musik (det finns även dålig andlig musik, vilken inte är kristen musik).

Vilken poppgrupp eller stjärna som helst kan få dig och mig på bra humör, men de kan aldrig komma med helande till kropp, själ och ande så som den musik som är inspirerad av den Heliga Anden.

Jag lyssnar på allt möjligt, men mest på lovsångsmusik, för då fyller mig Herren med glädje, kraft, tålamod och Hans underbara frid som ingen annan eller inget annat förrutom Jesus kan ge.

Upphittade saker finns även i Guds rike. Så börja leta och söka så kommer du att finna.
Jag kan lova dig att där finns så oändligt mycket som varken jag eller du fått uppleva ännu.
För i Guds rike finns alltid mer att få/hitta.

Och jag avslutar med en bild på reflexet vi hittade i söndags. Nu hänger det i ett träd vid Aspegrens trädgård, ifall ingen plockat ner det. 
På reflexet står det som om det vore en hälsning från Herren själv, vilket det kanske också är: "Alltid sedd, alltid älskad".




FRID LÄMNAR JAG ÅT ER, MIN FRID GER JAG ER. JAG GER ER INTE DET SOM VÄRLDEN GER. LÅT INTE ERA HJÄRTAN OROAS OCH TAPPA INTE MODET (Johannesevangeliet 14:27).

JAG ÄR VINSTOCKEN, NI ÄR GRENARNA. OM NÅGON FÖRBLIR I MIG OCH JAG I HONOM, SÅ BÄR HAN RIK FRUKT. UTAN MIG KAN NI INGENTING GÖRA (Johannesevangeliet 15:5).

DET VI HAR SETT OCH HÖRT FÖRKUNNAR VI FÖR ER, FÖR ATT OCKSÅ NI SKA HA GEMENSKAP MED OSS. OCH VÅR GEMENSKAP ÄR MED FADERN OCH HANS SON JESUS KRISTUS (1 Johannesbrevet 1:3).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023