SISTA MORGONEN I PARIS

Jag kommer att skriva ett långt inlägg om våra härliga dagar i Paris när jag fått sorterat alla mina bilder, det lär ta några dagar, men det kommer👍.

Paris.
I DAG
Vi vaknade kl.7 och ställde oss iväg till det sista franska morgonmålet. Bilden dock från gårdagens morgonmål.

När vi hade ätit tackade vi för oss och begav oss ut i Paris morgontrafik, för att promenera ca 1 km till bussen som skulle ta oss till flygfältet.
Det var mulet och det regnade lätt. Som B-plan skulle vi ha tagit taxi ifall det skulle ha regnat rejält. Men nu passade det fint med en morgonpromenad inför allt sittande i flyg och tåg.

Människor var på väg till sina jobb och två av tre hade hörlurar i öronen.
Föräldrar och äldre syskon var på väg med barn till dagisar och skolor.

Pensionärer syntes inte alls i gatubilden denna morgon.

BUSSRESAN
Vi hoppade på bussen och fick uppleva den något stressade morgontrafiken, en upplevelse i sig😉.

Bilarna signalerade flitigt, det kördes egentligen lite hur som helst bara man kom fram.
På ett ställe såg vi en bil upp och ner, en man stod på huk och pratade med den eller dem som fortfarande fanns kvar inne i bilen, hängandes upp och ner😔.

Vi bad om en trygg hemresa, allt från bussturen till flyg och tågresan, vi lär vara hemma ikväll om flyg och tåg är i tid ca 22:10.

Jag tog några sista bilder av Paris, från bussfönstret.

Desto längre ut från centrala Paris vi körde desto grönare blev det.

Och höghusen började se annorlunda ut.

PARIS FLYGFÄLT
Först fastnade Jan i säkerhetskontrollen😊, det pipade och visade att han hade något på vänstra vaden, så han blev kroppsvisiterad, men de hittade inga knivar eller dyligt.

Sedan tog vi en snabb tur mellan godishyllorna och köpte hem lite "tuliaiset" (souvernirer).

Därefter gick vi upp till "loungen", den franska versionen😊.

Och vi tillbringade den återstående tiden med att äta och små prata. Jan jobbade lite och jag bloggade. Vi hade även en tv framför oss som hela tiden sände reportage om katedralen.

Och jag hade TENS:en på så ryggen skulle hålla hela vägen hem.

PÅ FLYGET
Vi lämnade ett regnigt Paris.

På flyget hade vi en söt liten tjej på ca 1 år på andra sidan gången, hon charmade alla tills hon somnade.

Jag skulle försöka sova men det gick ej, för då sjönk jag ihop och ryggen sade stopp.
Ryggen krånglade rejält och ingen ställning var skön, det liksom började pittra och värka ner i båda benen och det är aldrig bra.

Jag hade på TENS och steg sen upp och sträckte på mig, böjde ryggen bakåt och på något vis gick resan även om den inte var den bästa.
Men sällskapet var dock det bästa😊💗.

I stället för att sova så åt jag franska vindruvor, läste säkerhetsföreskrifterna, fotografierade moln, drack blåbärsdryck och funderade med min man på allt mellan himmel och jord.

I HELSINGFORS
Sen landade vi på välkänd mark, vårt älskade Finland.
Vi gick till loungen och satte oss ner (inte bra med allt sittande idag) och åt dagens första varma mål, de hade även likadana goda kakor som de hade i lördags, helt mjölkfria och ljuvligt goda.

PÅ TÅGET HEM
Tåget hem går numera direkt från flygplatsen, en nybyggd järnväg, så vi behövde endast byta tåg i Dickursby.

På tåget tog jag fram bloggen och försökte blogga men ryggen ville liksom inte alls sitta längre, men som tur är så är det lättare att stå och gå på ett tåg än på ett flyg.

HEMMA
Om ett par timmar är vi hemma👍😊💗.
Faffa vill komma och hämta oss till tågstationen och det får han så gärna. Ett av hans stora intressen är just tåg och tågstationer så det är inget måste för honom utan mera ett stort nöje😊.
Mattias som egentligen skulle komma och hämta oss tycker också att det passar fint😉.

Husbilstaxi👍.
TACK
Nu är vi bara så tacksamma över att vi fått en sån fin och välsignad resa.
- Själva resan har förlöpt helt bra.
- Boendet har varit toppen, även om det började lite spännande.
- Vi har haft solsken och toppen väder de två hela dagar vi varit där.
- Mat har vi fått i magen.
- Vi har fått promenera och uppleva massor.
- Vi har fått vara friska.
- Vi har blivit beskyddade från allt ont och farligt.
- Vi kommer hem med nya upplevelser, känslor och både böne och tackämnen.

Tack Jesus att vi nu snart får komma hem till de våra igen. BORTA BRA MEN HEMMA BÄST👍😊💗.
Och imorgon kommer Mikael hem och familjen är samlad för första gången sedan jullovet💗 .

FRUKTA INTE TY JAG ÄR MED DIG, SE DIG INTE ÄNGSLIGT OM, TY JAG ÄR DIN GUD. JAG STYRKER DIG, JAG HJÄLPER DIG, JAG UPPEHÅLLER DIG MED MIN RÄTTFÄRDIGHETS HÖGRA HAND (Jesaja 41:10).

ATT GÖRA DIN VILJA, MIN GUD, ÄR MIN GLÄDJE, DIN LAG ÄR I MITT HJÄRTA (Psaltaren 40:9).