TVÅ DAGAR I PARIS

Vi anlände till Paris sent på lördagkväll den 13 april. Innan vi var framme vid vårt hotell hann det bli både spännande och lite otryggt. När vi äntligen fick stiga in i hotellets entre och vi trodde att vi liksom stod på säker mark då blev det ytterligare aningen otrevligt innan allt löste sig.
Allt detta har jag dock berättat om i ett tidigare inlägg, så nu går jag vidare till de två hela dagar som vi spenderade i Paris.

Kameran fick komma fram rätt ofta.
Alla bilder i detta blogginlägg är sedan inte exakt i ordningsföljd enligt dags datum eller hur vi besökte olika platser, för jag har ingen aning om var i staden jag tog dem på vilken gata i vilket vädersträck😊, men alla är från vår resa👍.


SÖNDAG
Vi vaknade till ett soligt och fint Paris.
Vår utsikt från hotellfönstren var denna😉, en bakgård.

Vår utsikt var denna bakgård med fönster till alla sidor och högt upp.
Allt ser annorlunda ut i ljus så även vårt hotell.
Morgonen blev så en fin upplevelse, det enda halvskumma mörka rummet vi sett kvällen innan hade nu förvandlats till ett ljust och levande rum, där barnfamiljer, ungdomar, pensionärer och vi samsades och intog vår franska frukost.

Bild från kvällen.



Bild från dagen.


Rummet påminde om Kulturbageriet i Umeå.

Det mesta var sött av den franska frukosten och innehöll mjölkprodukter (kakor, plättar, youghurt och nutella).
Men jag hittade det som passade mig. Där fanns ägg, fruktsallad, te och vitt bröd som jag satte marmelad eller skinka på.



Ägg fick man koka själv.



OUTFIT
När vi var mätta i magen begav oss för att utforska Paris centrum.
Jag köpte i princip inga kläder (bara strumpor) eller andra saker till mig själv, men innan vi åkte iväg på vår resa hade jag köpt en ny jacka, den på bilden och Jan köpte ett nytt telefonskal till mig, så jag inte skulle tappa mina kort😉.
Så ingen av oss var ut på en shoppingresa utan mera på en upplevelseresa.

En av dagarnas outfit.



Jan ställde också upp på en outfit, han hade packat med sin vanliga favorit t-shirt👍. Denna bild är dock från andra dagen.



UT PÅ "STAN"
Vi funderade i något skede att hoppa på en sightseeingbuss, men mycket av det vi då skulle ha fått se och besöka på två timmar, vilka vi dessutom skulle ha fått betala 80 euro för så kunde vi lika gärna promenera runt och se i det fina vädret, och samtidigt få "frisk" luft.


Så vi valde att promenera och få se allt i vår egen takt.

En dag i Paris, på en av våra promenader.

(Och jag har INTE byxorna fel väg, vilket Mattias påpekad senast i går. Dessa mina rosa favoritbyxor har dragkedjan där bak👍.)



Namnet på butiken där under passade ihop med balkongen ovanför😊.

Målet denna dag var att besöka Eiffeltornet, men "resan" dit var minst lika viktig.
Jan höll koll på gps så vi visste lite var vi rörde oss, men den fungerade inte optimalt mellan de höga husen.


Det visade 5 km till Eiffeltornet och det stämde.
Under promenaden fick vi njuta av vackra gröna parker, färggranna blommor, fina stensättningar, fontäner, pooler med vatten som gnistrade i solen, massor av människor, hundar som sprang fritt utan koppel, tiotusentals maratonlöpare (för detta var dagen för Paris maraton) och massor av "bajamajor"😊.

Här fick vi första skymten av Eiffeltornet.



Och vi hamnade mitt i maratonfestligheterna.


50000 deltagare var med i Paris maraton.




Poliser såg man lite varstans, och alltid en av tre bar maskingevär.


Polisbilar och poliser .

Det var musik och underhållning längs vägen, vilket gjorde vår promenad ännu trevligare.




Det blåste rejält, men med jacka och handskar kändes det riktigt skönt, i solen.
Och vi närmade oss tornet, steg för steg.



Det var verkligen vår i Paris, det blommade i alla möjliga vackra färger.





Smala gator och höga hus det fanns det massor av😉.







Behövde vi tömma blåsan ja då använde vi bajamajorna, det kändes riktigt hemlikt.

Bajamajor, de passade fint för oss.

EIFFELTORNET
Sen behövde vi bara följa strömmen så att säga och gå över bron så var vi framme vid det höga Eiffeltornet.
Jag tyckte dock att det var vackrast på avstånd. Denna bild är en av mina favoriter.




Ingen av oss hade något behov av att åka upp i tornet och inte heller att ställa oss i den långa kön, där alla tycktes stå och frysa i blåsten.
Vi var helt nöjda med att vistas nedanför på den stora gräsmattan där folk hade samlats och flera hade picknik.





Vi hade ju promenerat och fått upp värmen vilket behövdes, för när solen gick i moln var det riktigt kallt.



Det var en utmaning att så här nära lyckas vrida kameran så jag fick både oss och hela Eiffeltornet på bild.







Så här nära var vi, strax under och det räckte fint för oss.
Det gick trappor upp till 2/3 av tornet, om jag minns rätt. Det var häftigt att stå där nere och se dessa pyttesmå människor trappa upp och ner.
De flesta åkte dock hiss.


Överallt fanns gatuförsäljare.
Matilda hade önskat en nyckelring med Eiffeltornet, men den köpte vi sen inne i en butik som hade bättre kvalitet.



Den här fick Matilda.




MITT LIVS DYRASTE GODIS
När vi hade besökt Eiffeltornet tog vi en annan väg tillbaka mot hotellet och vi kom in på en matmarknad. Innan vi fick gå in på området skulle våra väskor undersökas av en vakt.

På marknaden fastnade mina ögon på ett stånd med godsaker. Flickan som sålde kunde bra engelska och var otroligt trevlig och glad, alltså rätt person på rätt plats👍😊.



Jag fastnade för denna sort som var gjord av: ägg, mjöl, mandlar, pistagenötter och sötad med honung.


Hon tog fram den stora biten och frågade: just one? (bara en ?).


Jo det räckte fint med en bit.


Vi fick även en fin påse 😉.



Det räckte helt bra med en bit, för vi hade ingen aning om vad den kostade😉, det stod ingenstans och jag var för snål för att inte köpa den och vi konstaterade båda två att den kan ju inte vara allt för dyr, eller?

Men den var rätt dyr, 35 euro. Sen gick vi vidare med den dyraste godisen någonsin.


Vi besökte inget vegancafe för att få något sött och mjölkfritt till mig, för jag hade hela påsen full och jag kan intyga att det var både gott och mättande😊.
Det räckte även hem till Finland och barnen gillade det också.

Där fanns även annat godis som vi inte köpte men som jag tog en fin bild av.



Vid marknaden fanns även en miniatyr av Eiffeltornet, framför det riktiga👍.




SKOTRAR
Var än vi rörde oss så fanns dessa skotrar som man bara fick ta, betala via en app och susa iväg. När tiden var ute lämnades skotern precis där den stannade. Sen var det fritt fram för nästa att ta den.


Det värsta var att både barn och vuxna kom susande mitt i den livliga trafiken i full fart och utan hjälm.
Här en man med sin skoter på en något lugnare gata.
Cykeln på bilden som också blivit lämnad fungerade lite på samma sätt, man kunde låna/hyra den för stunden.


Om du tittar noga på mina bilder så ser du parkerade skotrar lite varstans😊, för de fanns liksom överallt.




LUNCHEN
Dagens lunch avnjöt vi på en McDonald's, av alla ställen😉.


Då visste vi vad vi fick och det passade även plånboken bra.





NOTRE-DAME KATEDRALEN
Efter nästan 6h ute på "stan" kom vi till hotellet, duschade och vilade en stund.

I hissen med den dyra godisen i den fina påsen.

Sen begav vi oss ut igen.
Denna gång styrde vi kosan till Notre-Dame katedralen som fanns ca 2,5 km från vårt hotell.
Helt ovetande om vad som skulle ske där exakt ett dygn efteråt (när branden bröt ut) gick vi in i den stora mäktiga katolska katedralen under Palmsöndagens mässa.
Man fick komma och gå som man ville och även fotografiera, även om mässan var i full gång.
Jag har ju tidigare skrivit om vårt besök i katedralen så här kommer endast fyra bilder.







BEVÄPNADE POLISER
Utanför katedralen fanns poliser.
Jag som är född nyfiken gick fram till dem för att ta reda på om de verkligen var så allvarliga och sura som de såg ut😉.
Jag berättade (på engelska) att i Finland är vi inte vana med poliser och militärer i gatubilden åtminstone inte i lika stor bemärkelse som här och inte med skottsäkra västar och maskingevär.
Jag frågade t.o.m. om jag fick ta en bild och efter några ord sinsemellan ställde de allvarliga poliserna upp sig och satte t.o.m på ett leende.



SKOSKAV
Sen traskade vi tillbaka mot hotellet och det var då som jag började känna av antydan till skoskav.
Men det var inget problem, för apotek var något som fanns på var och varannan gata i Paris. Det blinkade ett stort grönt kors om det var öppet, en skylt som syntes på långt håll.



Så vi stack oss in på första bästa och inhandlade skoskavsplåster.

Denna dag promenerade vi ca 16-17 km, i bra Eko skor, men ändå började hälen klaga.

Sen traskade vi vidare mot hotellet. Klockan närmade sig 20.30, ännu fanns det folk ute på gatorna.




Men tiden att gå in på säker mark började ändå närma sig, vi ville inte uppleva lördagskvällens obehag med huvklädda/ mörkklädda typer som sprang runt och smök upp här och där (dock var ju det på ett mindre trevligt kvarter och när vi satt i taxin).




Vi köpte med oss kvällens kombinerade middag/nattmål och gick tillbaka till hotellet.

 

Jag satte den inköpta prickikorven på mina rågbröd, som jag tagit med från Finland👍.
Vår franska balkong fungerade bra som kylskåp.


Vår första dag hade nått sitt slut och vi var mer än nöjda med allt vi fått uppleva och se.


MÅNDAG
Vi vaknade till en lika fin och solig dag och kanske även lite varmare.

Och vi intog vårt söta, franska morgonmål.

Vitt bröd med marmelad.



Bilden är från en av våra morgnar.

Detta var dagen när vi letade "tuliaiset" (souvernirer) till barnen.
Vi besökte ett köpcentrum och andra små butiker och även några loppisar.
Denna dag tog vi oss också tid att bara slå oss ner här och där och njuta av något drickbart och studera Guds underbara skapelser, i detta fall Parisborna.








KONTRASTER
Medan vi satt där fick vi beskåda hur det går till när sopköraren är på kommande.
Från alla butiker och restauranger förde de ut sina stora sopkärl och placerade dem mitt på trottoaren, och vi fick liksom ny utsikt .
Och på samma gång dök det upp flera personer som stegvis gick igenom varje kärl för att ev hitta något att ta till vara....och där satt vi på semester med våra drinkar, kontraster.


När jag tog denna bild lade jag inte märke till de personer som dykt upp och börjat leta igenom kärlen, först senare när jag kollade igenom bilderna märkte jag mamman med barnvagnen



SÅ MYCKET FINT, ALLA MÖJLIGA BILDER JAG TAGIT.
Paris centrum bestod av gamla, höga tegelhus men var ändå färgernas stad. Där fanns så mycket vackert och bara solen skulle ha tittat fram lite oftare så skulle bilderna ha visat sitt rätta jag.

En till av mina favorit bilder.





Det var fint med fruktstånd, men inget vi skulle ha handlat från, mitt i gatudammet.





 Uteserveringar var det ingen brist på.



Och där mellan alla uteserveringar, människor och fordon fanns det vackra träd, blommor och planterigar.











Alla dessa bilder och speciellt de som verkligen innehåller färger är så mycket vackrare på plattan än vad de är när jag sätter in dem här i bloggen, kan inte förstå varför.
Men jag kan intyga att det var så färggrannt och vackert😊.

Någon skrev på en blogg att andras semesterbilder är det tråkigaste som finns att behöva ta del av och det håller jag med om, ibland.
Men här kommer det bara fler och fler👍😊.


Motorcyklar och vespor fanns det massor av. Det var ju så mycket enklare att komma fram med dem på de smala gatorna och i den livliga trafiken, men det var knappast säkrare.



Rosa är min favoritfärg.

GATUBILDEN
Jag har inte en massa bilder på gator endast under denna rubrik utan de finns lite överallt i mitt blogginlägg för de är så många😊.
Gatubilden i vilken stad som helst fascinerar mig, där finns så otroligt mycket att studera och ta in.


I gatubilden fick man se hur otroligt olika vi människor är, någon gick i t-shirt eller shorts medan andra hade vinterjacka, mössa och vantar denna dag.






På tal om smala gator😉.







Det var ju vår så där fanns också en och annan insekt, i vår vattenkanna😉.



Ballongerna berättade att där fanns en lekpark, en stor och väl inhägnad.



Fantastisk gatukonst kunde man se lite varstans, här av en man utan fingrar.



LOPPISAR
Vi besökte flera second hand butiker (loppisar).



En av dessa butiker hade priser som var ok, i de övriga fanns det bara dyra märkeskläder, som troligtvis hade kostat åtminstone dubbelt upp som nya.



En av dessa dyra märkeskläderloppisar hade dock flera rum med väldigt gamla kläder typ från 80-talet, och de var inte alls billiga.

Lättvaderade jackor i alla färger😉, från typ 80-talet.

Jan hittade ett par vadderade byxor, glittriga, prassliga och skinande blåa, och  priset var 50 euro😊.




Och jag hittade en vacker sommarklänning bland ett brokigt urval.



NEJ, det var nog ett skämt😊.
Jag hittade tyvärr inga kläder på de loppisar vi besökte, som sagt de kläder jag skulle ha önskat köpa var 80- 100 euro, vilket jag då inte betalar.


RESTAURANGBESÖK
Denna dag tog vi tid på oss att leta efter en restaurang där vi kunde hitta mat som även passade mig och där vi kunde sitta på utsidan, där de hade infravärme.

Det blev pizza denna dag.



Och jag beställde en vegetariskpizza med skinka😊, då fick jag även lite kött men kunde samtidigt vara säker på att den var "rätt" mjölkfri. Enligt servitören så var denna pizza helt mjölkfri när jag lämnade bort osten. De övriga pizzorna hade alla möjliga gräddfiler och såser med mjölk i, plus ost.



KÖPCENTRET
Vi hittade ett stort köpcenter i flera våningar, där fanns även järnvägsstation och metro och det kryllade av människor.


Stora folksamlingar är ju något man gärna ska undvika och det blev vi också varse när vi mitt i köpcentret fick se fyra allvarliga grönklädda militärer komma gående med maskingevär i beredskap.

Jag stod med foten bar och höll på att sätta ett till skavsårsplåster på min röda häl när de kom alldeles intill oss. Också säger Jan orden som bara gör att man snabbt vill bort från detta område: Om man bara visste ifall de är äkta eller ej?
Ja hur vet man att det inte är någon som bara klätt ut sig, låtsas gå vakt och plötsligt öppnar eld för att plöja ner alla de ser och hör, liksom det gick i ex Norge.

Vi fick dock handlat med oss t-shirts till barnen från en sportaffär men lämnade sen köpcentret.


KONTROLLERADE VÄSKOR
Var än vi gick in så fanns det en vakt eller flera och ofta ville de kontrollera våra väskor.
I sportbutiken kom de och satte "buntband" på Jan's väska, vilka de med hjälp av en avbitare öppnade upp igen när vi lämnade butiken.



DET FRANSKA SPRÅKET OCH KROPPSSPRÅKET
Vi kan inte franska, endast några ord, men vi klarade oss fint med engelskan.
Men när jag letade efter toaletterna på matrestaurangen ja då blev jag fundersam. Skulle jag gå in på Femme eller Homme?


Jag tänkte som så att femme låter ju automatiskt lite mera kvinnligt, att det börjar på "fem" som female, kvinna/kvinnligt. Så jag gick in i den och eftersom jag inte såg någon annan och ingen pissoar heller så tror jag att jag var på rätt👍.



?

Jag trodde att var än vi rörde oss så skulle vi höra massor av franska, men så var det inte. På många håll hördes engelska eller andra språk, i denna turiststad.
Och satt vi ex på en restaurang så var sorlet precis likadant som i vilken folksamling i vilket land som helst, ett enda hönshus men man kunde inte uppfatta vad någon sa eller på vilket språk.

Det som var intressant var ju fransmännens kroppsspråk, det var mycket miner och handrörelser😊.
De flesta var helt lugna, men vi såg dock två som hade temperament😊.
Vi gick förbi ett cafe och hörde höga röster. Det var en man som stod och äntrade med ett cafebiträde, de stod på var sin sida av disken, tack och lov.
Mannen ropade och skrek på franska och biträdet var inte bättre utan svarade med samma ton och innan de var klara hade de slängt kakspadar m.m på varann.

Att bli kallad madame var ju något ovanligt för mig, jag kände mig som typ en prinsessa när portvakten öppnade dörren och tilltalade mig: Thank you madame and welcome again.

Kindpussar var något vi hade förväntat oss att se överallt, vi såg typ fyra personer som kindpussades och det var allt.


BUTIKER
Jag gillar billiga butiker, något vi inte hittade i denna stad. Jo förresten HM fanns ju 😉 och där inhandlade jag strumpor.
Vi gick inte i så många butiker, men där vi gick in såg det ut ungefär som vid Stockmanns i Helsingfors.



Påsktema var det även i Paris.







JAG SÖG IN ALLT

Medan vi gick studerade jag allt, också plakat, skyltar och ballkonger.








Här stod Jan nedanför och väntade medan jag hade klättrat upp för några trappor och stod och kikade in genom ett "galler/staket".



Jag stod och förundrades över ett dagis, rättare sagt över deras gårdsplan.
Jag hoppas verkligen att de barn som vistas där även någongång får åka ut i skog och mark och springa, klättra, andas frisk luft och skrika högt av glädje.



Hundar fick vandra utan koppel, med sina ägare nära intill.



Jag insåg att jag passade rätt bra in i Frankrike med mitt burriga självlockiga hår😊, dock var fransyskorna lite mörkare än mig😉.


Eller så hade de grånat och klippt bort allt burr😊.




SISTA KVÄLLEN
När vi klockan 19 på måndagkväll var ute på en kortare promenad fick Jan ett meddelande från en god vän i Finland med frågan om vi är i Notre-Dame. Jan svarade att vi var där igårkväll, till svar fick vi en bild av katedralen som stod i lågor.
Alltså det gick knappt att ta in, där var vi kvällen innan mitt under Palmsöndagens mässa med flera tusen andra och nu precis ett dygn efteråt så stod den i lågor.
Folk runtomkring oss skyndade förbi som vanligt, nyheten hade inte nått dem heller även om vi befann oss endast 2,5 km från katedralen.

Vi kände dock att vi ville gå tillbaka till hotellet och följa med nyheterna.




Vi hade köpt hem lite extra gott så här sista kvällen, men det blev ingen trevlig film.
Jag mumsade på franska vindruvor och "min dyraste godis någonsin".





VÅRT RUM
Rummet var litet med utsikt mot en bakgård😉. Men det var alldeles nyrenoverat, snyggt, fint och alldeles tillräckligt stort för oss.
Matilda ville se bilder från rummet så jag tog några, från alla vinklar.







Vi hade två fönster med franska ballkonger.





SVÅRA SAKER VI INTE FÅR UNDVIKA (ATT SE).
I Paris såg vi också sånt som inte var så trevligt.
Där fanns många människor som bodde på gatan, vi såg två familjer med små barn som satt på gatan under filtar sent på kvällen.

När Notre-Dame hade brunnit, vilket ju var väldigt tragiskt och en stor sorg för alla katoliker och alla andra Parisbor, då visade det sig dock igen en gång att det finns pengar, för just pengar började strömma in från b.l.a privatpersoner för att kunna bygga upp den ståtliga katedralen igen.
Då konstaterade Jan en väldigt sann sak:Nu finns det nog plötsligt pengar för renovering men tydligen inte pengar som kan skänkas till alla dem som bor ute på gatan.

Vi väljer själva vad vi sätter våra pengar på, men har vi råd att resa då har vi också råd att hjälpa våra medmänniskor.
Det får ALDRIG bli så att vi bara tänker på oss själva, allt vi vill ha och uppleva och glömmer dem runt omkring oss som inget har.

Och alla kan vi hjälpa på ett eller annat sätt. Vi behöver inte och ska inte heller ge allt vi äger men vår värld behöver våra pengar, våra händer och våra böner, men allt börjar med våra hjärtan.
Och alla kan vi hjälpa på ett eller annat sätt.

Hej då Paris, Gud välsigne staden och alla som där bor, många ser jag fram för mig just nu, speciellt två familjer😢.
Hej då Paris och Tack käre Jesus att Du var med på vår resa, beskyddade och ledde oss på rätta vägar.

Vi gick på rätta vägar med hjälp av Jesus och gps:en 👍😊.

TISDAG FLÖG VI HEM
Vi var nöjda med våra dagar i Paris, vilka dessutom var soliga och fina, dock inte så varma.
När vi åkte hem lämnade vi ett mulet och regnigt Paris.



Flygresan hem var ingen höjdare för min rygg, den värkte och det strålade ner i benen så det var ungefär allt jag kunde fundera på (sitta rak i ryggen inte sjunka ihop, hålla in magen så den stöder ryggen).
Det lättade dock när jag var upp och rörde mig, på wc och gjorde lite ryggövningar, bakåtböjningar.
Också körde jag med TENS mellan varven, så hem kom vi👍.






BACK IN FINLAND
Sen landade vi på välkänd mark och efter en sväng till loungen där jag även denna dag fick njuta av de otroligt goda mjölkfria kakorna tog vi oss till tågstationen och missade det första tåget med ca 5 sekunder.




Så vi fick stå och frysa i 10 min innan nästa tåg kom.

Framme vid Dickursby fanns det plötsligt inga huvuden på toalettdörrarna.


Och ett roligt sätt att öppna.


Och vi konstaterade: nu är vi i Finland😂👍.

Vi fick stå och frysa ca 15 min och sedan tog vi det slutliga tåget hem.


På tåget var det lättare att stå och gå för att ryggen skulle må bättre.
Jag konstaterade igen: min kropp är gjord för att vara i rörelse, inte för att sitta, därför passade en semester i Paris fantastiskt när vi fick promenera runt, se, höra och njuta.

Och tåget kom ca kl.22 till Bennäs och kära svärfar hade kommit för att hämta oss med sin husbil.



BORTA BRA MEN HEMMA BÄST
Också kom vi hem till det hem som är vårt, till våra älskade barn (Mikael kom hem dagen efter) och vi fick krama om dem.
Vi kom hem till Hugo, Konrad och Selma.
Vi kom hem till vår egen säng, till vår egen kaffe/te kopp och till vår egen "wcbytta" (toalettstol), då var livet bra härligt.
Och vi kom hem för att fira påsk och vår blivande 16-åring med familj, släkt och vänner.

KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN, JA , HAN ÄR SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN.

ALLTSÅ:ALLT VAD NI VILL ATT MÄNNISKORNA SKA GÖRA FÖR ER, DET SKA NI OCKSÅ GÖRA FÖR DEM (Matteusevangeliet 7a:12).

DEN SOM ÖMMAR FÖR DEN FATTIGE LÅNAR ÅT HERREN OCH LÖNAS AV HONOM FÖR DET GODA HAN GJORT (Ordspråksboken 19:17).






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023