SOM I EN DVALA

Jag du kanske undrar hur första vaknatten för denna kvinna gick.
Den gick fint, jag klarade av allt det som förväntades av mig, det som är mina arbetsuppgifter, jag lyckades skapa en fin stämning och jag gjorde det riktigt bra, om jag får säga det själv.

Pussar av en som saknat mamma. Det gäller att knipa fast läpparna annars får man en tungkyss😊.

MEN
Jag sov inte en blund på hela natten, tror jag, känns det som. För sover man bra så ser man väl inte på klockan varje halvtimme?
Jag låg i sängen och jag lyssnade på andetag och en tickande klocka, hela natten.
Jag prövade avslappning och jag pratade med Jesus, men jag sov inte en blund, tror jag.

Men morgonsysslorna gick ändå helt bra och strax innan klockan 9 cyklade jag hemåt, när andra cyklade till skola och jobb. Det kändes konstigt men samtidigt lite lustigt. Andra hade just orkat kravla sig ur sängen och jag skulle hem och sova...trodde jag😉.

Jag kom hem och Jan var på väg till jobb, han hade rastat Hugo en liten sväng, vilket jag trodde att skulle räcka.
Men nej, han (Hugo alltså) stod och förklarade att han vill och behöver ut på sin långa morgonpromenad (och jag kan intyga att promenaden var välbehövlig för Hugos tarmsystem😉).


Vi tog vår runda och hann med en hel del.


Under promenaden slogs jag av tanken: Hur i all världen orkar jag gå en timme varje morgon med Hugo, idag kändes det riktigt tungt, men vi gick i lugn takt och innan vi var hemma hade jag piggnat till.


DAGS FÖR SÖMN?
Jag skulle slänga mig på sängen och sova ca två timmar innan sotaren skulle anlända. Men den sotaren hade tid att komma tidigare, och det gjorde han.

Så då satt Hugo och jag (med ögonen i kors) i soffan och väntade på att den otroligt trevlige finsktalande sotaren som dessutom tog av sig skorna (har aldrig sett maken till sotare) skulle bli klar och tacka för sig.




Hugo skällde på honom först, men lade sig sen ner för att sova, i soffan medan sotarens dammsugare surrade.




Och sotaren, ja han putsade och fixade👍 och sa sen tillslut "kaikki oli kunnossa", allt var i skick 👍😊.


Jag fick krypa i säng MEN somnade inte.
När jag nästan hade somnat, eller kanske jag hade nuckat till en 10 min så ringde telefonen.
Det var pappa som meddelade glatt😊 "du får främmande idag". Han skulle på ett ärende in till staden så de kom in en sväng och medan han for på sitt så fick jag sällskap av mamma.


MODELL
Mamma hade varit "modell" i dag för på symötet skulle det vara hatt.



Fina mamma.


Och matchande sticksömn i de rätta färgerna hade hon också, men den glömde jag att ta bild av.


MATLAGNING
När mina föräldrar hade farit hem så var det dags för middagen. Jag beslutade att eftersom jag inte hittat sömnen tidigare idag så var det ingen vits att försöka mera, det skulle kunna påverka nattsömnen igen.

Så jag drog igång med matlagningen och Matilda kom och hjälpte mig, hennes prat höll mig vaken😉.





IKVÄLL
Matilda har ju fyllt 16 år och får tillåtelse att sätta sig bakom ratten, börja köra tillsammans med en förälder, så ikväll tog Jan och hon volvon och gav sig av till en stor parkering för att börja från grunden.

Därefter skulle de och handla. Och jag har inte sett röken av dem ännu.

Hugo och jag har tagit en lång kvällspromenad och skall alldeles strax släcka lampan och säga godnatt och BÖRJA SOVA, ska bli så skööönt.


I DVALA
Denna dag har jag gått som i en dvala, och det p.g.a. min första vaknatt, hur ska detta fortsätta😉?
Det är vanligt att man inte sover första natten, sa de på jobbet.
Jag får tro att det är så och att nästa vaknatt, när nu den blir kommer att gå lika fint, hoppeligen får jag någon timmes sömn och helt klart kan jag somna när jag väl är hemma igen, eller hur😉?


TACKSAM
Men jag är så tacksam för allt nytt jag får vara med om just nu, hur Herren leder mig och hjälper mig, dag för dag....och här kan jag också tillägga natt för natt👍😊.
Och jag stämmer in i den svängiga barnsången:

TACK MIN GUD FÖR ATT JAG VAKNAR FRISK OCH GLAD TILL EN NY DAG.
DIN ÄR DAGEN, DIN ÄR SOLEN, DIN ÄR JORDEN, DIN ÄR JAG.

För otroligt glad var jag när jag vaknade/steg upp imorse. För natten hade ur jobbsynvinkel gått helt bra och jag visste vem jag var och var jag var 😂, fast jag kanske såg ut så här i ansiktet😂.





VAR STILLA INFÖR HERREN OCH VÄNTA PÅ HONOM (Psaltaren 37:7).

HANS VERK ÄR VI, SKAPADE I KRISTUS JESUS  TILL GODA GÄRNINGAR SOM GUD HAR FÖRBERETT FÖR ATT VI SKA VANDRA I DEM (Efesierbrevet 2:10).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023