PARIS HERE WE COME

I går kväll började jag packa, eller rättare sagt plocka ihop det lilla jag skulle ha med. Det var inte så mycket men jag har liksom ingen koll på vad som finns i min garderob just nu eller vad som går på så det blev lite kaotiskt.


Jan gjorde inte packandet lättare😊 när han läste om vädret i Paris. Det kan vara allt mellan 2-15 grader varmt, och sol har det lovats hela tiden vi är där, alltså vilka kläder packar man med då?

Jan har letat på nätet efter loppisar (second hand butiker) i Paris👍💗.
Och han har kollat upp att där finns flera veganska restauranger, där jag säkert kan få en mjölkfri glass eller bakelse👍💗. Dock inget jag förväntar mig på denna resa, men naturligtvis roligt ifall det skulle lyckas.


LISTA
Matilda limmade upp ett stort papper på vår "vattoboilar" (varmvattenberedare) och sa: SKRIV, allt vad jag/vi behöver komma ihåg.
Och jag skrev allt som hon ju egentligen redan vet, men som hon inte vill glömma.
Det mesta handlar om Hugo, hans mat som ska kokas, när han ska äta och vad hon ska göra ifall han inte äter, blir olustig och börjar spy.


Mattias som ska vara "karln i huset" har också fått lite "kom ihåg regler" muntligt. Han svar på allt vi sa var: ja, ja och ja😉.

Och söndagen har löst sig, tack Jesus för det, vi fick en hundskötare, och en av de bästa, en som Hugo älskar😉.


I DAG
Det var full rulle direkt från morgonen men ingen stress.
- Det sista skulle packas.
- Hugo skulle rastas och jag fick samtidigt en välbehövlig långpromenad eftersom dagen i övrigt skulle innehålla mycket sittande.
- Vi behövde handla lite.
- Vi valde att göra en del färdig mat åt de hemmavarande ungdomarna som nog kan koka men av erfarenhet så vet vi att de inte brukar koka så värst mycket😉. Så Jan har gjort både lasagne och potatisköttlåda. Kan ju nämna att vår son äter mat (lunch/middag) ca tre gånger/dag, så det behövs en hel del.
- Jag skulle hinna pyssla om Konrad och Selma och se att de hade det bra.
-  Hoppa i duschen.
- Och vi skulle hinna prata några viktiga ord med Matilda och Mattias 😉.
- Och kramkalas.

Vi ber för er och ni ber för oss, som man sjunger i sången.


RESAN
Mattias körde oss till flygstationen.
När vi var lite längre än halvvägs så alarmerade bilen att vi hade punktering, typiskt. Men Jan sa att nu kör vi så länge det finns luft kvar, också körde han, rätt hårt. Han sa att det även kunde bero på att vägen var sned, då kan bilen klaga på lufttrycket eftersom tyngden då blir starkare på vissa däck och mindre på andra.
Så vi körde och vi kom fram👍. Vi steg ur bilen och kontrollerade alla däck, vilka såg helt ok ut. Så Mattias körde hem igen och det hade gått helt bra.
Sen får ju Mattias fundera ifall han vågar ta bilen till Vasa imorgon, när han ska på praktik.
 
Flyget från Kronoby avgick kl.13:45 och det tog ca 1 h till Helsingfors.



TELEFONEN RINGDE
Just när vi hade landat ringde telefonen och det var Mattias.
Första tanken var: vad är det nu? Om bilen fungerat bra så vad är det som är så viktigt att han ringer genast vi landat.
Jo, han ville se en fotbollsmatch på nätet och undrade ifall vi har Ruutuplus😊, vilket vi tyvärr inte har för tillfället.
Så allt var som vanligt där hemma.


HELSINGFORS
I Helsingforsr skulle vi vänta i 4,5 h innan flyget till Paris skulle avgå.
Så vi gick till Finnairs loung.

Jan tog en korvbiff med potatissallad och sen två Jaffakex till efterrätt....det var allt.


Frun som inte är lika van att få äta och njuta satsade lite mer😊, jag plockade åt mig nästan alla mjölkfriasorter och det var inte lite det.
Och sen njöt jag.


Potatissalladen var otroligt god och likaså den vegetariska kåldolmen.
Efterrätten bestod av chips och de godaste havre/choklad/pistagenöt/hallonkakor jag någonsin ätit.



När vi kom var det väldigt fullt, så vi valde två pallar vid det höga fönsterbordet. Det var bra för jag kunde även stå och äta då.


Sen när det blev lediga platser flyttade vi oss till bekväma stolar som gick att kippa bakåt, de hade även bekväma nackkuddar som gick att använda bakom ryggen, så min rygg fick en rätt bra ställning.
Det gick bra att sitta om jag steg upp lite mellan varven, rörde på mig och gjorde mina ryggövningar, töjde ryggen bakåt.

Sen satt vi där och funderade på livet, jag skrev på detta inlägg, Jan läste nyheter och vi, eller rättare sagt jag åt mera kakor😊 (ja jag åt hela åtta stycken, men de var ju så små så det blev bara som två mokkarutor😉).




Och samtidigt hade jag på TENS, så min rygg skulle klara av flygresan.



PARIS HERE WE COME
Flyget till Paris skulle lyfta kl.19.30, men det kom meddelande att det är försenat med 45 minuter.
Vi skulle ha landat i Paris kl 21:30 (CET tid), nu får vi bara se och vänta när vi kommer iväg och när vi kommer fram.
MEN ALLT I HERRENS HÄNDER.

Så nu får jag se till att publicera detta inlägg som jag hade tänkt publicera ikväll på hotellrummet bara genom att trycka på knappen "publicera" efter att jag satt en eller två bilder från Paris.
Men när vi kommer fram så kan det bra vara att klockan är så mycket att det redan bytt dygn.

Så idag blev det inga bilder från Paris, men here we come, eller rättare sagt here we sit😂.



OCH HAN ÄR MED
Tänk vad fint att vart man än åker så finns Jesus där.
Vi människor är som de små myrorna på marken och Han är som den stora fågeln högt uppe på hustaket.
Myrorna ser endast det runt omkring sig det är liksom hela deras värld, men den stora fågeln ser allt, varvet runt hela huset.
Likadant ser Gud (Fader, Son och Ande ) allt som sker i hela Hans skapade värld.

Han ser också dig, hur du har det. Han vet vad du tänker och vad du längtar efter. Och Han längtar efter att du ska söka Honom och prata med Honom.




PS. Nu börjar Jan äta andra varvet så han klarar sig hela flygresan. Jag är ännu proppmätt och lär inte orka äta något mer.
Men jag har en hel påse med äkta finskt rågbröd så jag kommer nog att klara både flygresan och kvällen👍😊.


TACKA HERREN, TY HAN ÄR GOD, EVIGT VARAR HANS NÅD (Psaltaren 107:1).

HERREN SKALL SJÄLV GÅ FÖRE DIG. HAN SKA VARA MED DIG. HAN SVIKER DIG INTE OCH ÖVERGER DIG INTE (5 Moseboken 31:8

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023