KATEDRALEN NOTRE-DAME I PARIS BRINNER

I går under Palmsöndagens mässa var vi inne i den stora, fina katolska katedralen här i Paris.
Och nu ikväll när vi var ute på promenad fick vi meddelande av en bekant från Finland att katedralen står i lågor, helt otroligt att ta in.
De misstänker dock inget brott, det lär vara en byggnadsställning på taket som börjat brinna.

Vi gick genast tillbaka till hotellrummet och satte på tv-nyheterna.

Jan längst in (eller så långt som man fick gå) i katedralen under mässan igår.

Där fick besökare och turister komma in mitt under mässan för att delta eller för att se sig omkring och fotografiera.





Vi fick köa en kort stund innan vi fick stiga in i den mäktiga katedralen.



Den är/var vacker på utsidan men helt underbart mäktig på insidan.



Medan vi gick framåt i katedralen fick vi beundra allt som finns/fanns där inne, saker och "rum" som jag tyvärr inte kan förklara, ni får därför ta del av bilder som får tala för sig själva.
Bilder som underligt nog kan vara bland de sista som togs i denna katedral😢.





Bikt.



I "skålen" doppades fingrarna i vattnet och sedan gjorde de korstecknet över bröstet.



I den enormt stora salen fanns flera tv:n och skärmar där man kunde följa med.












Nu får vi be att de får branden släkt och att ingen kommer till skada. Vi får be för alla katoliker som sörjer sitt "hem".
Vi får be för Paris och för alla som blivit evakuerade från sina hem.

I kväll har vi Paris i våra hjärtan mycket mera än vad vi hade när vi kom. För så är det ju att det du själv fått uppleva, ta på, känna, det kommer nära och blir så mycket mera verkligt.

Jesus välsigna Paris, var med alla dem som kämpar med branden och alla som sörjer och våndas i sina hjärtan. Omslut speciellt alla katoliker ikväll.

Jag vet inte hur katolikerna tänker, så jag hoppas att jag inte sårar någon, men jag tänker som så att Gud bor inte i någon byggnad, det är vi människor som är Guds församling här på jorden.
Så vi får fortsätta att tillbe vår Herre och Han är fortfarande med oss även om våra byggnader förstörs.

VI BER FÖR ER ALLA KATOLIKER I KVÄLL.



HAN SOM ÄR HERRE ÖVER HIMMEL OCH JORD BOR INTE I TEMPEL GJORDA AV MÄNNISKOHAND.(Apostlagärningarna 17:24b).

JAG VET VILKA TANKAR JAG HAR FÖR ER, SÄGER HERREN, NÄMLIGEN FRIDENS TANKAR OCH INTE OFÄRDENS FÖR ATT GE ER EN FRAMTID OCH ETT HOPP. NI SKA KALLA PÅ MIG OCH KOMMA OCH BE TILL MIG, OCH NI SKA OCKSÅ FINNA MIG OM NI SÖKER MIG AV HELA ERT HJÄRTA. FÖR JAG SKA LÅTA ER FINNA MIG, SÄGER HERREN (Jeremia 29:11-14a).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023