PÅSKDAGEN

Jag och Jan har idag deltagit i påskdagens mässa, firat att KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN, JA HAN ÄR SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN.
Korset är tomt och graven är tom för HAN LEVER.




Jag tog bild av den fina påskträdgården. Vet inte vem som kommit på den roliga iden att sätta en ledlampa i graven😂. Kan inte påstå att det var så snyggt men det var en rolig ide, jag gillar annorlunda, och skojiga ideer.




Vi fick gå upp till nattvarden, böja våra knän, bli tvättade rena i Jesu kropp/oblaten och blod/vinet och ta emot det Jesus ville ge oss just i den stunden.


Kyrkan var vackert smyckad med påskliljor.




FAMILJEMIDDAG
Matilda kom hem och vi samlades hela familjen kring matsalsbordet. Vi dubbel firade, Jesus är uppstånden och Matilda fyllde 16 år igår 😊💗.


Lamm stod på menyn, vi äter det en gång/år👍.
I år igen prövade vi på ett nytt recept men det var nog ingen höjdare det heller, köttet var dock otroligt mört och i övrigt var grytan helt ätbar.



Vi hade sallad med nykokt dressing, gjord av kocken själv, Jan.



Och det franska vinet som Matilda fick från "sin familj" i Frankrike öppnades, efter lite hälp av kniven.


Enligt mig som inte är någon vindrickare så både luktar och smakar alla viner mögel. Jag smakade t.o.m två gånger men det smakade fortfarande mögel, så tyvärr jag gillade det inte.
Mattias smakade en gång och gillade det inte, inte heller Mikael för han gillar endast vita viner.
Jan tyckte att det var lite kraftig i smaken men dock helt ok.

Jag hade dukat med våra påsktallrikar, vi kallar dem så.



Till dessert blev det påsktårta eller pasha, men det var bara vi föräldrar som orkade med det.

Årets påsktårta.

I KVÄLL
Jan eldar bastu där ute, även ikväll👍.
Vi borde baka bullar för morgondagens kalas.
Jag skall försöka få klart mitt blogginlägg om våra dagar i Paris.
Hugo bör slippa ut på sin kvällsrunda.
Klockan är dock över 20, men vi känner ingen stress endast ro, för familjen är samlad, vi har påskledigt och imorgon får vi fylla vårt hem med släkt och vänner och ställa till med kalas 👍😊💗.



DÅ BLEV DET EN KRAFTIG JORDBÄVNING, FÖR EN HERRENS ÄNGEL KOM NER FRÅN HIMLEN. HAN GICK FRAM OCH RULLADE BORT STENEN OCH SATTE SIG PÅ DEN. HANS GESTALT VAR SOM BLIXTEN, OCH HANS KLÄDER VAR VITA SOM SNÖ. VAKTERNA SKAKADE AV SKRÄCK FÖR HONOM OCH BLEV SOM DÖDA. MEN ÄNGELN SADE TILL KVINNORNA: VAR INTE RÄDDA! JAG VET ATT NI SÖKER JESUS, DEN KORSFÄSTE. HAN ÄR INTE HÄR, HAN HAR UPPSTÅTT SOM HAN HAR SAGT! (Matteusevangeliet: 28:2-6a).










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023