EN MARTA ELLER MARIA

I bland vandrar jag verkligen nära marken, liksom namnet på denna blogg. Ja det är ju min önskan att kunna göra det varje dag och varje stund men så blir det ju inte alltid.


Men när vi har den lilla här ja då är jag på rätt nivå, då kör vi ett lungt tempo, då lever vi sannerligen i nuet.

Då är vi ute rätt mycket, får frisk luft och ser alla små kryp på marken.

Då vilar vi en stund mitt på dagen. Vi kryper upp i sängen med en bok och läser samtidigt som vi ligger och myser under våra filtar.

Då äter vi regelbundet och vi sitter länge vid matbordet, ingen stress här inte.

Då ser vi barnprogram tillsammans och mumsar på något gott.

Då går vi tidigt isäng.

När de egna barnen var små var det alltid full rulle, något som skulle göras, någon som skulle hämtas eller föras. 
Visst fanns det massor av stunder i nuet då också men nu är det annorlunda.

Och jag njuter så av dessa annorlunda stunder när jag verkligen är i nuet.

Jag kommer att tänka på Martha och Maria, Jesu vänner. Marta sprang runt och ställde och fixade (och var sur på sin syster som bara latade sig) medan Maria satte sig vid Jesu fötter för att (leva i nuet och) lyssna till Honom. Du kan läsa dagens bibelord längst ner och lyssna till vad Jesus svarade henne, med mild röst. 

MARIA tänkte: Tid med Jesus först, sen fixa allt annat. Vilket var helt rätt tankesätt, för Jesus skall vi alltid ha på första plats.

MARTA tänkte: Först fixa allt som måste göras och sen har/tar jag tid med Jesus. 
Och den ordningen följer vi ofta fast vi vet att den inte är den bästa.

När den lilla hade åkt hem for Jan och jag ut och köra en sväng. 


Vi levde i nuet medan vi körde fram längs mysiga vägar och samtalade om både det ena och det andra.

Matilda är med en kompis och Mattias med sina kompisar ikväll. Men Hugo vad med oss.

HERRE HJÄLP OSS ATT LEVA I NUET (inte oroa oss för det som ligger framför eller det som varit). HJÄLP OSS ATT ALLTID HA TID FÖR DIG OCH SÄTTA DIG PÅ FÖRSTA PLATS.

MARTA, MARTA, DU BEKYMRAR DIG OCH OROAR DIG FÖR SÅ MYCKET. MEN BARA ETT ÄR NÖDVÄNDIGT. MARIA HAR VALT DEN GODA DELEN, OCH DEN SKA INTE TAS IFRÅN HENNE (Lukasevangeliet 10:41-42).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023