MORSDAG 2021

I söndags 9 maj firade vi morsdag. Vädret var så pass varmt och fint så det gick att vara på utsidan hela dagen, med de rätta kläderna på.


Jag var tydligen klädd som en "seriefigur" enligt dottern eftersom jag tog min randiga favorit klänning, de tjockaste strumpbyxor jag äger vilka är gula och min rosa dunjackan.

Det blev färggrant.

Efter firandet här hemma (återkommer till det) åkte vi för att fira mamma. Min syster Ulrica med familj var också där.

Mamma bjöd på god smörgåstårta.

Och vi bjöd på frisbeegolf 💗.


Mattias delade ut frisbeen.

Det var första gången för mamma/mommo.

 Och hon träffade mitt i korgen.


Pappa/moffa hade lite otur för just när han skulle börja kasta så började det blåsa så frisbeen åkte lite vart den ville. Hela dagen kom det små kalla pustar nu som då.

Mattias är den av oss som kastat mest och "tränar" så gott som varje vecka.

Matilda och Mattias hade längst tålamod.

Syskonen hann också diskutera olika medicinska saker.


När Hugo inte rusade runt och lekte eller satte pissmärken i alla blomrabatter sov han och njöt i solen.

Det här är min mamma Ulla 💗.


Mamma är lugn och allvarlig på ett avslappnande sätt, hon är ordentlig och har var sak på sin plats (ja jag är faktiskt hennes dotter 😉) och hon hittar tacksamhet och förnöjsamhet i de flesta dagar och stunder.


Vi var ute hela tiden men vi rörde på oss också förutom frisbeegolfandet. Någon tog en promenad, någon annan funderade på vilka träd som behövde huggas ner, en tittade ner i brunnen om där ännu fanns vatten, det fotografierades och flera ville se den nya cykeln. 


Det var en fin morsdagsstund när vi kunde var alla tillsammans igen (förutom två av ungdomarna och storasyster Maria) om än fortfarande på ett annorlunda sätt. Det blev inga kramar men vi hann prata och umgås och vi fick se varann IRL (= i verkliga livet).



Jag behövde inte frysa med min tjocka dunkappa när de kalla pustarna kom.


Sen när vi tackade för oss och åkte vidare var det Matilda som körde (övningskörde). Hon fick vara vår chaufför hela dagen. Och det gick galant.


Vi åkte sen vidare för att fira svärmor.

Det här är min glada svärmor Benita 💗.


Hon är väldigt hjälpsam och snäll (hon diskar 9/10 gånger åt sin lata svärdotter vid villan 😉) och ställer alltid upp och sköter vår Hugo när det behövs. Hon lånar ut saker (även om hon vet att det kan dröja innan hon ser dem igen 😉).

Vi umgicks även här på utsidan. Men det blev en sväng in i Jan's farmor och farfars hus (där de bodde när de levde) och även upp på vinden. Vi såg på b.l.a gamla fotografier och barnen grävde i Jan's gamla saker och skolböcker vilket var intressant. 


Mattias promenerade sen hem medan vi andra åkte in till centrum för att hämta morsdagspizzan som jag hade blivit lovad.


Sen njöt vi och åt när vi kom hem.


MORGONEN
Men nu tillbaka till morsdagsmorgonen.
Här i huset har vi inga morsdagstraditioner som är precis likadana varje år utan de förändras, så det var intressant att vänta och se vad detta år skulle innebära. 
Någonslags uppvaktning blir det ju alltid men hur, var och när vet jag aldrig.

Så jag låg kvar i sängen längre än vanligt och väntade, men inget hände, alla sov och snarkade.
När klockan blev 10 orkade jag inte vänta längre då steg jag upp åt en frukt och begav mig på en skön långpromenad med Hugo.


Vi kom hem efter 1 1/2 h och då var alla vakna i huset. Jag fick kramar, en ute blomma och ett gott morgonmål bestående av kokt ägg, bacon och en god havre dessert med goda bär och helt utan socker, som Matilda hade gjort. 


Denna goda havredessert brukar Matilda göra till sig själv som mellanmål. Den görs i micron. Den doftar gudomligt gott av havre, smör, jordgubbar och kanel och smakar ljuvligt gott.


Och sängen hade också blivit bäddad.
 

Men Hugo såg till att ställa allt till det normala igen när han började bädda om för att få det mysigt och skönt.


Vi fick en riktigt fin, trevlig och välsignad morsdag. TACK JESUS FÖR GÅVAN ATT FÅ VARA MAMMA. TACK ATT VI FÅR HA VARANN OCH FÖR ATT VI KUNDE FIRA TILLSAMMANS.


SE, BARN ÄR EN HERRENS GÅVA... (Psaltaren 127:3 a).

NI BARN, LYD ERA FÖRÄLDRAR I HERREN, FÖR DET ÄR RÄTT OCH RIKTIGT. HEDRA DIN FAR OCH DIN MOR - DETTA ÄR DET FÖRSTA BUDET SOM HAR MED SIG ETT LÖFTE - SÅ ATT DET GÅR DIG VÄL OCH DU FÅR LEVA LÄNGE PÅ JORDEN (Efesierbrevet 6:1-3).

MIN SON, HÅLL FAST VID DIN FARS BUD OCH FÖRKASTA INTE DIN MORS UNDERVISNING. BÄR DEM ALLTID BUNDNA VID DITT HJÄRTA, FÄST DEM VID DIN HALS. LÅT DEM LEDA DIG NÄR DU GÅR, VAKA ÖVER DIG NÄR DU LIGGER OCH TALA TILL DIG NÄR DU VAKNAR (Ordspråksboken 6:20-22).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023