VÄXTHUSET

I dag fick mina tomatplantorna flytta in i det nya lilla växthuset, som Jan byggt. 

Taket skall ännu bli tvättat... har bara testkört från vänstra sidan, men det var för högt så jag får återkomma med en stol. 

Med hjälp av trädgårdsmästare Sandra vid Garden Flora har jag nu planterat rätt sorts tomatplantor i rätt sorts jord på rätt höjd. 

Bäst för plantorna är om de får stå och växa nere på marken, så rötterna har bra med svängrum och jorden blir inte lika snabbt torr. Alltså att ha ett sten golv i växthuset och hälla jord på det och sen plantera rekommenderas ej. 

Så jag ställde mina busktomatplantor (som inte behöver ansas och som inte växer så jätte höga) nere på marken i växthuset.

Också fyllde jag på med jord. Jorden skulle gå upp efter stammen en god bit, det var något jag inte vetat.

Jag har inte så gröna fingrar men med hjälp skall vi tro att det lyckas så att vi får fler tomater nu än när vi liksom förut panterat plantan bara uppefter en vägg.

Den mittersta plantan ger gula körbärstomater och de två på sidorna ger vanliga runda och röda tomater om jag nu minns rätt. Och vad sorterna heter ja det tar vi en annan gång, för nu är jag på insidan och har redan glömt det.

Nu skall jag cykla iväg till jobbet.

TACK JESUS FÖR MINA TOMATPLANTOR, HJÄLP DU MG ATT SKÖTA DEM RÄTT.

VARKEN DEN SOM PLANTERAR ELLER DEN SOM VATTNAR BETYDER NÅGOT, UTAN BARA GUD SOM GER VÄXTEN (1 Korintierbrevet 3:7).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023