KÖKSRENOVERINGEN

Nu finns ingen återvändo, känns aningen skrämmande men häftigt.

I februari började jag med att tvätta köksskåpens dörrar, slipa, måla samt testa olika färger. 


Renare blev de minsann av tvättandet.

Arbetet gick men det gick inte så bra. Jag fick det varken slätt eller rätt nyans.

I början av maj ringde jag runt till olika målerier, det andra jag kontaktade var både trevlig och intresserad. De bad mig skicka bilder på vårt kök.

Så en dag när jag hade städat (så skåpen faktiskt syntes och inte allt annat) tog jag bilderna och sände in dem via mail.

När dagarna och veckorna gick utan att jag började höra något från dem ringde jag upp, i fredags. Mailet hade nog lästs men lämnat bakom massor av andra mail. Men nu blev det snabba ryck.

Mannen sa: Om ni kommer in med dem på måndag så har ni dem färdigt målade (tvättade, slipade, spacklade.... ja allt som behövs) senast om två veckor. Om vi inte väljer att komma in med dem på måndag kommer sommaren emellan och det kan ta länge tills vi får dem målade.

Jag tackade ja utan att ens fundera. 

I går kväll skruvade Jan loss alla dörrar. Och idag har vi kört dem till måleriet.

Vårt kök ser inte direkt rogivande ut just nu.

Men det kan kanske få mig att städa igenom alla skåp när jag nu får se dem "vidöppna" varje dag.

Det var inte lätt att välja färg, för tänk om det inte passar om det inte blir fint?  Vi hade ju själva testat ljusgrått men det såg inte alls bra ut. Den andra färgen vi hade testat var gräddvitt, vilket blev för vitt.

Nu slog vi till med en litet gulare färg (som vår brödlåda ungefär). Färgen bör passa ihop med de bruna hyllorna och mellan skivorna.

Brödlådan tog vi med som färgval.

Att sen välja matt eller blankt ja det glömde vi helt bort och vi vet inte ens vilket vi föredrar. Men vi beslöt att ifall de inte ringer och frågar så lämnar vi det på dem att avgöra. Vi ber att Jesus gör så att det blir rätt på alla sätt och vis.

Nu är det försent att ångra sig.
Jag gillade våra gröna köksskåp men om man tog sig en närmare titt var de så fruktansvärt smutsiga och nötta.


Nötta.

Matilda hade frågat sina kompisar vad de tyckte, vilken färg som skulle passa vårt kök. Alla hade de tyckt att våra gröna skåp var fina och passade perfekt i vårt gamla hus. 

Och jo den passar men nu vill vi våga något nytt, ljust och fräscht. Och framför allt rent 👍.

TACK JESUS FÖR VÅRA SNART NYA KÖKSDÖRRAR, GÖR DU DEM RIKTIGT FINA.

(PS. Och till dig som kanske undrar hur denna kvinna sovit denna natt så kan jag bara säga att det var ingen höjdare. Förbön mottages med största tacksamhet)

Nu blir det dags för Vilsam/bönegruppen.

JAG VÄNTAR PÅ HERREN, MIN SJÄL VÄNTAR, OCH JAG HOPPAS PÅ HANS ORD (Psaltaren 130:5).

OM ÄN MIN KROPP OCH MIN SJÄL TYNAR BORT, SÅ ÄR GUD MITT HJÄRTAS KLIPPA OCH MIN DEL FÖR EVIGT (Psaltaren 73:26).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023