SISTA RESDAGEN

Vi vaknade denna morgon på campingen "Kuninkaanlähde" ungefär kl.9.


Vädret var soligt och varmt så vi tog en morgonpromenad i skogen där vi hittade lite skugga, vilket gjorde att Hugo orkade bra.

Jag byggde ett kotthjärta, hoppeligen kan det vara till glädje för någon annan vandrare.


Och under dagen har jag hittat många fina stenar som påminner om hjärtan.



Någon hade haft tid att plocka upp glasbitar, vilken vacker handling.




Jan höll reda på kartan, jag bara gick.


När vi kom tillbaka till campingen tog jag bild av en fin och troligtvis myggfri hängmatta.


På tal om mygg, det finns ju knappt några alls i Finland i sommar, åtminstone inte där vi rört oss.

Tillbaka vid husbilen åt jag en banan och tog ett glas vatten innan jag gick för att ta ett morgondopp.
Morgondoppet blev dock till morgonsim och vattengympa i ca 40 min och det var så skönt. 

Vattnet var 22 grader och kändes iskall när jag steg i, men efter några minuters simning kändes det bättre, bara jag höll mig i rörelse .


Tillbaka vid husbilen åt vi morgonmål.


Avslappnad, stirrig och mjuk i kroppen efter morgonsimningen.



Sen ville Jan och se skjutbanan vilken vi sett tidigare om åren när vi campat där med barnen.
Så vi tog ännu en skogspromenad.


Passade på att ta lite bilder över området så ni som är intresserade ser att detta är en otroligt snygg, trevlig och utrustad camping.


Tidnings stugan.



En av flera grillplatser.


Ute aktiviteter finns det gott om för hela familjen.

En stor lekpark mitt i sluttningen, fint och vackert.


Freesbegolf, och även minigolf finns där.


Vattenrutchkana och pooler som sagt och massor av vägar och stigar att cykla på för barnen. Hela området är ju på en sluttning.


Aktivitetsplan, eller vad det nu heter.


Skateramper.


Och mycket mer.
 
Tillbaka till skogsvandringen.
Jag är så glad över mina bekväma skor så de tog jag på, även till skogen. 


Jag hittade blåbär.


Om jag gick i bekväma skor så gick Jan i plast sandaler.


Småningom hittade vi skjutbanan, här har de skidskytte vintertid.
Men området var helt stängt så vi kunde inte gå och se den mäktiga dalen.


Ett till hjärta


Vi stannade till vid ute gymmet, ja det finns också.


Och det gick fint 😊.



Därefter blev det att packa ihop, dra ur elkabeln och ta bort klossarna (som behövs ibland för att bilen ska stå rak).


Hej då Kankaanpää och er fina camping.



KÄLLAN
I går kväll tog vi en promenad till Kuninkaanlähte, Kungskällan på svenska.
Den ligger alldeles intill, därav har campingen samma namn.



Källan till höger på bild.


Hade tänkt dricka ur den, för det ska man väl kunna göra ur en källa?
Men botten på källan var inte lika klar och ren som själva vattnet.






Fanns även stugor och rum att hyra på området och ett stort shack spel.




HEMFÄRD
Vi startade hemfärden kl.14 i dag.


Fint längs vägarna vi färdades på.

 

SKANTZ
Vi stannade till när vi såg dessa trevliga figurer vid vägkanten.
Hugo hade bråttom att hinna fram till dem.


Tvätterskor.


Barn som leker.


Hugo kollade om getabocken var äkta 😉, men det var den inte.



Han skällde åt dessa skumma typer, men när han fick snusa på dem blev han lugn, Hugo alltså 😉.



Det var Kulturcentrum Skantz, som vi tog en kort titt på.


De hade sommarteater där föreställningarna hade börjat nu i augusti.
Men vi kom oss inte för att se vad för slags teater.




Jag intog teaterscenen med president Sauli Niinistö, på tavlan bakom mig.



Allt var nytt och så jätte fint.


Påminde om Ronja Rövardotters.


Efter en kort paus då jag fått sträcka på ryggen och Hugo hade fått sätta lite peemail här och där så åkte vi vidare


SEINÄJOKI
Jag tog ju en och annan bild av vårt vackra Finland.


Paus blev det i Seinäjoki.


Och där blev det en liten loppisrunda.


Denna dag blev det ingen direkt lunch eller middag utan vi har små ätit på det som fanns i bilen.

Klockan 19:30 backade vi in på vår gårdsplan i Jakobstad.
Pojkarna 💗💗 var hemma men Matilda 💗 är ju borta på läger till fredagkväll.

Borta bra men hemma bäst, alltid.

TACK JESUS för vår fantastiska husbilsresa.
Och jag avslutar med ett bibelord om livets källa, Jesus själv. 

HOS DIG ÄR LIVETS KÄLLA, I DITT LJUS SER VI LJUS  (Psaltaren 36:10).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023