PÅSKAFTON 2021

Denna dag har innehållit allt från att ställa till samt få besök av påsktroll, besöka släktingar (på utsidan) äta middag tillsammans (första gången jag är hemma och ledig), frisera Jan (det behövdes verkligen) samt vila och reflektera över påskens budskap.

Jan gjorde sin goda kyckling.

Av barnen är alla hemma utom Mikael 💗.

Också har jag också städat och röjt upp lite idag (efter två dagar på jobb hade vissa påskprydnader lyckats försvinna 😀).


PÅSKRUNDAN
Idag har vi kört påskrundan, till våra föräldrars. Och Matilda rattade bilen den ena vägen (samt ett varv till Ekorosk med allt gransris). Jag är så glad att hon nu igen kan övningsköra eftersom hennes knä stabiliserat sig så pass mycket.


Och vi har i tur och ordning (alla utom Jan) fått försöka oss på teoriprovet.


Jag hamnade på testet med sjuttio frågor när jag just skulle börja äta min morgongröt. Jag kämpade mig igenom det långa testet. Gröten hann bli kall och jag bommade på sjutton frågor. Men de är också minsann knepigt ställda och svåra att tyda av bilderna.
Så vi är flera som får träna vidare här i huset. Och Jan skall också få försöka sig på testet.


PÅSKBESÖKARE
Påsklördag och coronatid igen. Men åtminstone här i vår stadsdel har vi hjälpt påsktrollen genom att sätta ut en korg med godsaker som tack för påskbrev eller videkiss med dekorationer.


Och alla som ville vara med och hjälpa påsktrollen skulle märka ut sin gård med en ballong.


Matilda hade en ballong som passade perfekt med sitt viktiga budskap.


Hugo lärde sig snabbt att sitta vid den öppna grinden (som Jan hade ställt upp med hjälp av en stor snöklimp) och invänta besök.


Matilda fixade musik till utsidan, men till de första besökarna hann hon inte få på den.
Ur högtalaren strömmade sen "NU ÄR DET VÅR TRALALALA" och "GULLEFJUN".

Högtalaren gömdes under ballonghållaren (som var skorstenen, den som prydde lekstugan till julen, med tomten i).

Vi inväntade påskbesöken på utsidan eller så gick vi ut och hälsade när vi hörde röster från utsidan, för vi ville nog få en glimt av våra gäster.

Och många besök fick vi, elva stycken och här kommer några.

 
Och naturligtvis har jag frågat om lov att sätta bild på dem, på min blogg.


En familj (pappan syns dock inte på bild) hade på sig ljuvligt fina stickade tröjor, vilka mor i huset hade gjort.



Här var ett helt gäng, där två av dem varit mina tidigare dagbarn 💗, sånt känns extra mycket.


Hugo var förstås ivrig att få hälsa på alla roliga gäster.


De flesta barn (alla utom två större tjejer som kom cyklande) hade föräldrar eller stora syskon med sig. Här två glada och trevliga mammor som ju fick en fin vårpromenad samtidigt.


Och vi fick besök av allt från påskharar, påskgummor/gubbar, hundar och häxor.


TACK ALLA FINA SOM BESÖKTE OSS I DAG.


KVÄLLSMYS
Nu har vi slängt oss på sängen och vilar, Jan och jag.
Matilda underhåller oss från vardagsrummet med vacker gitarr musik samt sång medan hon inväntar att hon skall få spela sällskapsspel med Mattias och hans flickvän.

Vi skall snart ta en kvällsrunda med Hugo.
Och imoron blir det ännu en heldag på jobbet för mig.

I dag har jag b.l.a tänkt på kvinnorna vid graven hur de fick se var deras Mästare blev lagd och hur de sen gick hem för att ställa iordning kryddor och oljor som doftade gott, som de skulle smörja in Hans kropp med.

Medan de stod där och kokade (kanske de kokade) och fixade vad pratade de om? (ifall de arbetade tillsammans) eller var de helt tysta, bedövade av sorg? Kände de något hopp om att få ses igen eller kändes allt som att det var slut och över och som om de nu behövde orka vidare ensamma?

Vi behöver inte känna så, för vi vet att alla som tagit emot Jesus i sitt liv får vi träffa igen på andra sidan. 
Och då skall jag fråga dessa kvinnor var de fick sin styrka ifrån, där och då?

VAR FÅR DU DIN STYRKA IFRÅN IFALL ALLT OCH ALLA SKULLE RYCKAS IFRÅN DIG?  JESUS VILL VARA VÅR STYRKA BÅDE NU OCH FÖR ALLTID.

SEDAN ÅTERVÄNDE DE (kvinnorna) HEM OCH GJORDE I ORDNING VÄLDOFTANDE KRYDDOR OCH OLJOR. OCH UNDER SABBATEN VAR DE I STILLHET EFTER LAGENS BUD (Lukasevangeliet 23:56).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023