TVÅSPRÅKIGHET

Tehy har fullmäktigeval och som medlem förväntas man rösta, medan det mesta, ja i princip allt om kandidaterna (valbarometern) är på finska och då reagerar jag.


Ja jag reagerar så pass att jag skriver en fråga i det öppna kommentarsfältet.


Och jag har fått svar.



Och ännu ett svar.




Och båda fick mitt varma tack.



Jag kan så pass mycket finska att jag klarar mig i en vardaglig situation och tro mig eller ej men jag tränar faktiskt på min finska varje vecka. Jag vill lära mig mera.

Men när det kommer till fackliga saker där jag knappt förstår vissa ord och begrepp ens på svenska, naturligtvis blir det då helt stopp på finska.

Tehy lockar alla väljare med att man kan vinna en leasing bil eller en elcykel. Och visst är det toppen fina och moderna priser. Så inget fel med det.


Men jag är dock rädd att flera helt svenskspråkiga (även om vi är en liten del) kommer att rösta för de eventuella priserna skull och inte på rätt kandidat. 


Jag kommer att rösta, naturligtvis. Den som kommer att få min röst är tvåspråkig, för båda språken behövs på en sådan sitts.

Och Jo Tehy ordnar och har ordnat en hel del på svenska ex ett svenskt webinarie.  

Jag hade inte tänkt ställa upp i valet, men jo lite intresserad var jag nog av webinariet (men jag var på jobb). Mest intresserad är jag dock av att få veta vad kandidaterna står för, vad de anser att är viktigt/viktigast. Men det finns (hittar jag) endast på finska.

JESUS MÅ DE RÄTTA KVINNORNA OCH MÄNNEN BLI INVALDA OCH VISA DU MIG RÄTT KANDIDAT ATT RÖSTA PÅ AMEN.



DEN KLOKES HJÄRTA SKAPAR KUNSKAP, OCH DE VISAS ÖRON SÖKER KUNSKAP (Ordspråksboken 18:15).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023