LÄKARBESÖK IGEN

Ifall du inte gillar att läsa om andras "krämpor" hoppa då över dagens inlägg 😊.
I dag har jag varit på läkarbesök som steg två i min hälsogranskning. Och det slutade med att jag kom hem med en hel plastväska full av mediciner, från apoteket.


DET GODA
Jag har låg puls, ibland är den nere i 48 slag i minuten. Och det är verkligen bra, jag är tydligen som en elitidrottare 😊 utan att idrotta.

Mitt blodtryck är också lågt, ofta något på 90/60 men även lägre och det är bra, verkligt bra enligt 
läkaren så länge jag inte har stora besvär av det.
Jag har vissa symptom, jag känner mig vinglig och har haft svindel från och till så länge jag kan minnas. Stiger jag upp snabbt kan det svartna lite för ögonen men jag har aldrig svimmat. Och allt detta är jag så van med så det är i princip inget jag funderar över. Är jag däremot riktigt trött, inte ätit på länge så blodsockret är lågt ja då blir svindeln också värre. Så kvällar när jag blir trött är det helt enkelt 
bara att gå isäng och sova istället för att vingla på och försöka hålla mig vaken 😉.
Det var de bra sakerna, nu till de mindre bra sakerna.

MAGKATARREN
Min kroniska magkatarr har jag haft sen 20-års åldern. I perioder äter jag medicin, en medicin (Nexium) som slutar att verka efter en tid och börjar ge motsatt effekt och där är jag nu igen. Så nu har jag hållit bort den över en vecka och det går bra bara jag inte äter något starkt kryddat. Det går att vara utan ett tag men sen ökar magsyran igen och börjar ge besvär. Då startar jag igen med samma medicin, och så rullar det på.

Nu fick jag en ny medicin att pröva på, vilken jag ev kan klara mig med att ta endast varannan dag framöver, något jag hoppas på.


Jag skulle också pröva Vi-siblin som gör att avföringen normaliseras. Med för mycket magsyra blir avföringen lös och med magkatarrsmedicin blir den hård, alltså en balansgång. Och där emellan har jag pendlat på i år och dar, nu skall vi tro att Visiblinen lyckas göra det mera jämnt.

ASTMAN
Jag har ansträngningsastma vilken jag inte tagit någon medicin för de senaste två åren eftersom jag inte ansträngt mig 😉 (läs motionerat så jag blivit riktigt svettig) något vidare. Nu önskade läkaren att jag skulle återuppta min dagliga medicinering (kan ju även vara bra i denna corona-situation ifall man skulle drabbas), också fick jag en akut astmamedicin, som jag tidigare alltid tog när jag ex for ut och springa och även efter springpasset fick jag inta en puff. 

Jag har "tänkt" 😉 börja motionera och höja pulsen så svetten yr, så medicin behövs. 



Alla lungtester visade dock helt bra 👍.


SÖMNEN
Sen var det min sömn som ju inte är den bästa alla nätter. Jag är ju som sagt i
övergångsåldern och vaknar svettig på nätterna, ofta flera gånger/ natt, dock inte varje natt. Jag går upp på wc för att tömma blåsan och river av mig kläderna innan jag kokar bort...och sen somnar jag INTE. Då ligger jag vaken i 2-3 timmar. De flesta nätter sover jag gott men så kommer dessa svettskov en natt nu som då eller flera nätter efter varann. Förutom att jag ju också får dem dagtid, det är bara att hänga med 😉.

Jag berättade om min oro över mina sömnbekymmer både för hälsovårdaren och läkaren. För f.o.m 2021 börjar vi med vaknätter på jobbet. Som det är nu får vi sova om det går men f.om januari får vi inte alls sova och personalsängen flyttas ut. 

Min oro är ju hur går det om jag inte lyckats sova natten innan och sen har vaknatt. Och kommer jag hem och inte då heller får tag på sömnen, vad blir det av mig då. Sömngångare kanske 😊, ja det går att skratta åt det nu men på natten är det inte så kul, speciellt inte ifall man skall upp på jobb nästa morgon.

Tur i oturen är ju att jag oftast har lediga morgnar och kan ligga och dra mig länge efter en dålig natt, ligga tills Hugo vill ut 😉.

Läkaren förstod precis mitt dilemma och rekommenderade sömnmedicin vilket jag inte är helt ok med, 
ännu, men jag lovade att försöka.
Sömnmedicinen jag fick är inget som skall tas varje kväll utan endast vid behov. Hon rekommenderade att jag tar den när jag kommer hem efter en vaknatt ifall jag inte somnar. Jag kan också ta den på morgonnatten om jag vaknar och inte kan somna om, de dagar jag skall på jobb först till natten, vill säga jag tar den när det ännu är över femton timmar innan jobb.



ALLERGI
Och sen var det mina allergier då. I nuläget är jag allergisk eller överkänslig för följande ämnen och djur: Mjölkprotein, soja, jordnöt, kiwi, rökt fisk, kaviar, damm, parfym, katt och acetylsalicylsyra.

Jag har alltid med mig antihistamin för ibland händer det tyvärr att jag får i mig något opassande. Nu fick jag förnyat receptet på antihistamin.



En bild på mina mediciner och vitaminer som hjälper mig i det vardagliga livet.


TACK JESUS
Jag är så tacksam och glad att jag fått lära känna Jesus i mitt liv att jag gett mitt liv till Honom, Han som har mitt liv i Sina händer.
Därför älskar jag bibelordet här nedan för det säger allt om alla som tagit emot Jesus. Våra kroppar kommer att ge upp men det gör inget för det är inte det som är det viktigaste. Livet med Jesus och vår frälsning är det allra viktigaste.
Naturligtvis vill vi ha fungerande kroppar och det skall vi båda satsa på och be om. Men vi bör ha på klart vad som i slutändan är det viktigaste. Och de här orden är så sanna och tröstande.

DÄRFÖR GER VI INTE UPP. ÄVEN OM VÅR YTTRE MÄNNISKA BRYTS NER, FÖRNYAS VÅR INRE MÄNNISKA DAG FÖR DAG (2 Korintierbrevet 4:16).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023