GRYTA

När Matilda kom hem från skolan en 16-tiden höll jag på att tillreda en ny och dessutom vegetarisk maträtt.  


Det blev linsgryta ikväll och den var faktiskt riktigt god. Matilda tyckte också att den var ätbar 😉.
Vi har tänkt börja äta vegetarisk en gång / vecka men vi har inte riktigt fått till det ännu.


STÄDNINGEN FORTSÄTTER
Jag har fortsatt med städningen idag. Men nu borde jag tydligen också börja städa och rensa i skåpen för att få in all tvätt.
Denna tvättpyramid av lakan och påslakan gjorde Jan i lördags och den har ingen plats för alla skåp är proppfulla.


Jag kunde inte förstå här i våras vart alla våra sängkläder hade tagit vägen. 
Många var faktiskt helt uttvättade och hade hål och de hade jag ju slängt vartefter. 
Så nu i sommar har vi införskaffat flera på våra husbilsresor.

Men så bad jag pojkarna innan de åkte iväg att tömma sina skåp på kläder och e.t.c. sånt som de inte längre använder eller vill ha. Och jag fick enorma tvättberg som jo tvättades upp och nu åker största delen till Missionsstugan eller till bekantas barn.
Men där i tvättbergen hittade jag också massor av lakan, påslakan och dynvar. Så nu har vi plötsligt massor igen, även om många av dessa också är fem före till att få hål. Men det betyder ju också att vi har massor av sängkläder som inte har någon plats i detta hus.

Ibland, men bara ibland önskar jag att jag hade ett hjälpkök / grovkök dit jag kunde ställa allt som inte har någon plats i vårt lilla hus. 

Nåja det är ju bara värdsliga saker.


Men åtminstone så har alla kläder på detta bord nu idag hittat sina platser, förutom då lakanspyramiden.


HUNDVAKTEN
I dag hade jag tid till fysioterapeuten kl.14:30. Mamma hade lovat att komma som hundvakt. När jag kl.13:30 var ut på promenad med Hugo och vi närmade oss hemmet såg jag en person komma gående lite längre bort och det var mamma som kom promenerande med två fulla väskor, hon hade promenerat hela vägen från Prisma (ca 1,7 km). Pappa hade åkt iväg på ett annat ärende till en annan kommun så hon hade stigit av vid butiken för att handla lite smått. Kan tillägga att min mamma fyller 84 år snart.

Jag tog väskorna som var bra lastade, de vägde lika mycket båda två så det var jämnvikt. Mamma fick ta Hugo de sista 300 m.



Fint när man kan hjälpas åt.


POLISEN
Innan jag skulle till fysioterapeuten åkte jag via polishuset.


För på morgonpromenaden hittade jag ett körkort liggandes i gräset.
Nu förde jag in det och mannen i informationen ville ha all möjlig information både om när och var jag hittat det och även mina kontaktuppgifter.


FYSIOTERAPEUTEN
Fysioterapeuten undersökte först min arm och axel och konstaterade att rörligheten är det då inget fel på. Men att jag var svagare i den sjuka armen märktes tydligt.
Jag fick flera övningar vilka jag kan välja bland. Övningarna skall stärka mina axlar. 
Och stretcha som jag gjort skulle jag inte alls få göra över huvudtaget, för överrörliga personer skall inte stretcha.
Men jag förklarade att om jag inte ex stretchar mina ben så blir de alldeles för spända. Men de blir inte spändare än vad de redan är sa han det bara känns så, för överrörliga personer får ofta spända muskler för att musklerna hela tiden får jobba för att hålla allt på plats.


Han var till stor hjälp och nu kom jag hem med ännu två papper på gympaövningar för ännu en kroppsdel, jag har snart en hel mapp full med liknande övningar från allt från nacke, rygg, axlar till häl.


VATTENTJUV
Jag lyxade till lunchen idag med att köpa hämtmat och äta ute, hemma på vår gård.

Kebab med ris och grönsaker.

När jag satt där ute i solen på altanen och njöt av min mat hörde jag plötsligt ett plaskande ljud. Och när jag tittade snett till sidan såg jag en tjuv i mitt vattenglas.


Hugo var tydligen törstig efter promenaden och valde mitt vattenglas istället för sin egen vattenskål.


MORGONSTUND
I morse skickade jag godmorgon till Jan och han ringde upp. Han var påväg ner för att äta hotellfrukost.
När vi hade pratat kände jag också för att äta god hotellfrukost. Så jag åt kalla, goda melonskivor i sängen.


Och det var så gott.


DUNDER OCH BRAK
Det har varit soligt och varmt idag nästan sommarvärme, men nu ikväll kom regnet. 
När regnet höll upp tog jag en promenad med Hugo, vi hann inte långt så började det att regna igen. 
När vi sen klev in genom dörren brakade det loss, åska och blixt. Det gick dock snabbt över, eller jag får säga att det är lungt åtminstone nu.


I SÄNGEN
Nu ligger vi här i sängen, Matilda, jag och Hugo och har det mysigt.
Jag bloggar, Hugo sover och Matilda läser läxor. Hon läser en diktbok "Dikter utan land" av Gösta Ågren.

Här en bild från lördagen när vi också myste och hade det skönt.


Jag läste, Matilda såg på film, Jan kliade Hugo med ena handen och scrollade på sin platta med den andra och mitt i sängen stod poppcornsskålen.

Vår favoritplats är vår säng, alla gånger.


HUVUDVÄRK
Fick huvudvärk efter middagen och den blir ju knappast bättre av att jag ligger och bloggar. Så slängde in två panadol nu och får ta natten.
Kan man få huvudvärk av linsgryta? 
Ibland kan jag faktiskt reagera med huvudvärk på olika maträtter.
Skall tro och be att detta bara är något tillfälligt, för nu vill jag verkligen inte bli förkyld.


GODNATT
GUD SOM HAVER BARNEN KÄR
SE TILL MIG / OSS SOM LITEN ÄR.

Tänk vad skönt att få vara ett GUDS BARN och att vi varje kväll och varje morgon får lämna oss i Hans händer, för Han har full kontroll.

MEN ÅT ALLA SOM TOG EMOT HONOM GAV HAN RÄTTEN ATT BLI GUDS BARN, ÅT DEM SOM TROR PÅ HANS NAMN (Johannesevangeliet 1:12).






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023