DET BLEV INGEN HÖSTLOVSRESA

Denna morgon var det tänkt att vi skulle ha vaknat upp med fjällutsikt, istället vaknade vi upp här vid villan.


Och det var ju inte alls dåligt det heller.

Jag har lyckats få tre dagar ledigt och Jan hade planerat att ta måndag.
Matilda var också med på att åka på husbilresa (med oss.... läs de tråkiga föräldrarna) fredagkväll- måndag.
Våra bekanta (föräldrar med dotter) skulle också ha kommit.
Dagtid skulle vi ha umgåtts i den fina ruska naturen.

Vårt resmål skulle ha varit Vuokatti, ca 320 kilometer härifrån.
Där har vi vintertid susat ner för fjället (backarna) med slalomskidor, snowboards, vanliga skidor och pulkor genom årens lopp. 
Nu hade vi tänkt få uppleva fjället (backarna) och naturen i höstskrud (vilket vi kallar "ruska") vandrat, cyklat, njutit och ex grillat korv och ätit utomhus.
Men så blev det inte och orsaken är coronaviruset.

Vi valde att stanna på hemmaplan som vi som bor här har blivit uppmanade till för att inte dra med oss viruset till andra landskap. För ingen av oss vet ifall vi bär på viruset eftersom man kan bära på det utan att ha symptom.

Så igår kväll åkte vi på husbilsresa till villan (här kallar vi sommarstugan för villa).
Det är dessutom troligtvis sista helgen som vattnet är påkopplat här, därefter får man bära med sig allt vatten från vattenposten ca 1,6 km härifrån.

Nu spenderar vi helgen här i lugn och ro och det är också helt bra.


En liten och svart en som stortrivs här.


Härligt och fint väder har vi haft här idag.


DAGENS PROGRAM
Jag har haft jakten på den stora fästingen som kröp runt i Hugos päls, så äckligt och obehagligt. Just när jag fick ögonen på den och skulle ta bort den så knyckte Hugo undan och den försvann ur min syn. Och  så höll vi på i timmar.

Jag drog fram saxen och började frisera honom, jag klippte så mycket så det blev en hel hund av allt hår.


Men nej jag hittade inte den.

Det blev lite pizza här emellan.


Och mor och dotter hade en skön vilostund när vi lyssnade på alla låter till MGP Melodi Grand Prix 2020, som kom senare på kvällen. Såg det inte men läste att Mirella vann.


Och mellan varven jagade jag fästingen.

Sen blev det promenad.


Vi såg många omkullfallna träd efter stormen för någon vecka sedan.




När vi kom tillbaka blev det bastu, speciellt för Hugo, för nu skulle jag hitta krypet. När hela pälsen var blöt ja då skymtade jag den äckliga krypande fästingen igen. Den betedde sig lite väl konstigt för den var så snabb så fortfarande hann den försvinna i pälsen bara Hugo svängde sig, men jag tänkte att kanske de gör så när de sugit allt blod de önskat, släppt huden och sen börjat kravla sig bort.

Den kröp från Hugos rygg och kom upp på huvudet och då fick jag den äntligen, med hårborsten.


När jag väl hade fått bort den var den inlindad i Hugos hår, när den sen kröp ut smällde jag till den med ett hushållspapper och mosade den med nageln snabbt som blixten. 
Men Matilda konstaterade: men det där var ju en älgfluga, och det var precis vad det var, men jag var så inställd på att det var en fästing som sugit en massa blod och blivit så stor att jag inte märkte att det faktiskt var en svart krälande och snabb älgfluga.

Men sen var ju frågan: Hade han ingen fästing då? Jag trodde faktiskt att det var en fästing jag såg första gången men nu är jag inte alls så säker längre. Jag har sökt igenom hans päls i flera timmar även ikväll men inte hittat något kryp. Så nu har jag gett upp sökandet och lämnat det i Jesu händer....om där finns en fästing ber jag att vi hittar den än ikväll.

Här var denna sand-grävare ännu inte friserad.


Har dock ingen bild på den nyfriserade Hugo. Just nu ligger han ihoprullad som en boll, tar man en bild då blir det bara en.... ja precis, bara en svart boll.


HÖSTLOV
Här i trakten har höstlovet börjat, eller rättare sagt det börjar på måndag. Och för de allra flesta tror jag att detta lov blir annorlunda än vad man tänkt sig.
Men annorlunda kan också bli bra ja t.o.m bättre.


Och fast inte detta höstlov blir som du tänkt dig så gör det bästa av det, lämna det i Guds händer.

Godnatt från Fäboda och trevligt höstlov till dig (som har höstlov).


NI VET ATT ALLT SAMVERKAR TILL DET BÄSTA FÖR DEM SOM ÄLSKAR GUD, SOM ÄR KALLADE EFTER HANS BESLUT (Romarbrevet 8:28).











Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023