SÅ OLIKA MEN ÄNDÅ SÅ LIKA

Höstregn, nio grader och en av oss i shorts, och det var sannerligen inte jag.

Vaknade upp till mysigt regndropp på husbilstaket. Jag intog mitt morgonmål medan resten sov.


Havregurt med jordgubbar, melon, smörgås med länkkorv, koffeinfritt kaffe och vatten.


Det blev en kort sväng ut i regnvädret, Hugo fick kissa och jag borstade tänderna, ja vid villan kan man göra dessa saker på samma gång....och i morgonrock.

På eftermiddagen när regnet höll upp tog vi en längre promenad, i en timme.

Hugo hade regnjackan på och likaså jag (plus tjocktröja, vanlig jacka, mössa, vantar, långbyxor och ytterbyxor). Jan hade sin jacka som tål regn, shorts och länkskor utan strumpor (för de skulle bara ha blivit blöta tyckte han).


Och vi var nästan helt ensamma ute vid havet vid Kaffestugan.


Jan inspekterade skogen och träden.


Jag njöt av allt det vackra och tog massa minnen, bilder.


Tog bild av årstidstavlorna, hösttavlan längs med spången.


Och bibelordet som är fastgjutet i en klippa fick också komma på bild...och Hugo ställde sig mitt i prick.


Det var mulet, vått och halt men så otroligt vackert. Det var vindstilla och havet var alldeles spegelblankt.


Någon hade glömt sin drickflaska på en bänk.


Höstfärgerna fanns överallt och lyste upp naturen.

 
På hemvägen kom regnet, igen.



När vi kom tillbaka in i vår sköna varma husbil blev det mat, grillade potatisar, kött och korv.
Jan for ut och grilla medan jag blandade ihop en våffelsmet, mixade jordgubbar och vispade grädde...medan jag såg ut genom fönstret på regnet.


Jan gräddade också våfflorna på utsidan.
Sen åt vi allt det goda. 


Jan föredrog sina våfflor naturella till kaffet.


I kväll medan Jan såg på Finland- Bulgarien fotbollsmatchen (där Finland vann 2-0) tog Hugo och jag en sväng ner till stranden innan det blev dags för kvällsbastu.


Så vackert och stilla var det.


Hugo i sitt nya lysande halsband.


Nu skall vi snart bege oss hem till natten.
Matilda hade också tänkt komma hit idag liksom igår men så beslöt kompisarna att de ville träffas. Så henne har vi inte sett idag men nog hunnit prata med i telefon, några varv.

Och vi har även ringt åt pojkarna idag. 
Mikael hade det bra i Umeå och skulle börja koka mat och göra färdigt matlådor för flera dagar att ta med till skolan. De har mest distansstudier men skolan är öppen för de som vill studera där. Mikael är där varje dag och studerar (ofta tillsammans med några kompisar).

Mattias hade varit sista dygnet på ambulanspraktik, kommit hem efter att varit igång så gott som hela natten och fått fortsätta med grupparbete via distans. Sen skulle han sova när han hann.

Nu gäller distansstudier tills han far på nästa praktik från 26.10, om jag minns rätt. Då blir det praktik på ett sjukhus i Esbo på akuten.

Nu börjar vi packa ihop oss och skall snart starta hemåt.

TACK JESUS FÖR EN FIN HÖSTDAG.


SMAKA OCH SE ATT HERREN ÄR GOD. SALIG ÄR DEN MÄNNISKA SOM FLYR TILL HERREN (Psaltaren 34:9).












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023