FÖRSTA SNÖN OCH FÖRSTA BRASAN

Vaknade imorse till den första snön, till ett vitt och fint landskap.


Det blev en fin men kall morgonpromenad med Hugo innan jag skulle till fysioterapeuten.

Att busa i snön och löven var kul tyckte Hugo.


Hugo höll värmen när han hade sin väst och när han höll igång, han är en väldigt frusen liten hund.

MIN AXEL SOM KRÅNGLAR
Sen promenerade jag iväg till fysioterapeuten.
Tyvärr så har inte min arm/axel blivit bättre, snarare sämre och den har börjat värka plus att vissa bakåtrörelse fortfarande framkallar en stark brännande rivkänsla. Fysioterapeuten sa att jag nog bör ha en läkare att kolla upp den igen och sätta en remiss till ex ultraljud. Han funderade att det kan vara så att fästet (på muskeln eller senan...minns inte vilken han sa) håller på att lossa, vilket ju inte låter så trevligt. Jag fick läkartid till torsdag.

Fysioterapeuten sa att han ändå tror på typ en överansträngd muskel, med inflammation och att det skulle kunna hjälpa med antiinflammatorisk läkemedel (vilket jag ju inte kan ta eftersom jag är allergisk mot acetylsalicylsyra) eller med kortison (vilket jag fick i foten en gång och fick en allergisk reaktion av, jag hamnade till akuten eftersom pulsen försvann i foten och benet).

Gick hem med nya och lättare övningar (inga tyngder denna gång).

På hemvägen gick jag via matbutiken. Promenerade sen hem med två matväskor och insåg: Oj nej nu igen använder jag armen med att bära tungt, men vad kunde jag göra det var bara att fortsätta hemåt.


STÄDAT
När jag kom hem började jag städa, med höger hand. Dammsög det mesta med den lilla dammsugaren.


Du kanske undrar hur jag i allsin dar började städa om jag ev har en muskel eller sena som håller på att lossna. Jo just därför, eftersom jag kanske inte får göra något efter torsdag. Ja jag vet det är inte riktigt klokt men så fungerar väl mänskan. 
Och sist och slutligen kan jag ju använda armen helt bra bara jag inte behöver sträcka den bakåt (typ sätta på säkerhetsbältet eller knäppa bh;n, och inget av det behövde jag göra när jag städade 😉).
Därför har det gått och går helt bra att vara på jobb också....bara jag inte behöver damma mattor.

När Matilda kom hem från skolan dammade hon mattorna, för det är en förbjuden handling för min arm just nu, inget knyck och ryck.

Mitt i städningen intog jag min lunch, för mig själv, eftersom Jan som distansjobbar (för det mesta) redan hade ätit.



Jan hade lagt lax i ugn medan jag var borta och när jag kom hem fixade jag ugnsrostade grönsaker och en sallad, riktigt gott.


FÖRSTA BRASAN
Samtidigt som dagens snö var den första så tände Jan också den första värmande brasan.


Så mysigt så jag började leta fram alla batteridrivna mysljus inför kvällen.


Nytvättade sängkläder och nystädat sovrum, en glädje mitt i vardagen. 


Och mysbelysning kom på till kvällen. I fjol körde jag mestadels med batteriljus på insidan och så får det bli även i år.


Och Hugo intog sin sköna plats.

MIN MAN
Jan har också ikväll varit till villan. Han har fixat bort det sista riset (det har blivit många släpkärrslass till Ekorosk) från de många träd som stormen fällde för ca en månad sedan.

Tur i oturen. En meter åt andra hållet och vår glasvägg skulle ha varit ett minne blott. Tack Jesus för ditt beskydd.




Sen har han grejat på i garaget med den nya grinden. Den gamla var rätt rutten.





Han återanvänder ramen som är i bra skick, tar bort målet från den och bygger till med nytt...ja det skall inte vara för enkelt, enligt min man. Även de gröna runda stavarna ner till på grinden som du b.l.a ser på en av bilderna här ovan skall också återanvändas. De är målade järnrör som passade ypperligt när grinden byggdes på den tiden när vi hade två fotbollssparkande pojkar i huset som sköt sönder allt från fönster, blomkrukor till träkonstruktioner 😉.
Här syns den gamla grinden samt de nya delarna.


Om jag skulle få välja så skulle den nya grinden få vara av helt samma nya trävirke som resten. Men som förut (om ni minns altanbygget) så har jag lärt mig att det blir nog bra vad än min man bygger. 


GODNATT
I morgon har jag jobb kl.12-21, jag börjar dagen med att baka eftersom jag är bakansvarig på jobbet (ja du läste rätt 😉 att jag fick den uppgiften för ett år sedan är i sig rätt skrattretande).

Nu skall jag ta en dusch och sen krypa ner i den sköna renbäddade sängen, knäppa mina händer, tacka för mångt och mycket och lämna min sjuka arm och axel i Herrens helande händer.
Så skönt att veta att Herren är med i allt. Själv förstår jag noll varför armen/axeln skall börja krångla nu när jag verkligen känner att allt går så bra och jag verkligen vill kunna jobba och vara igång. Men som alltid, när jag inte själv har kontrollen lämnar jag den till Han som har all kontroll över både himmel och jord, jag lämnar allt och alla i Herrens händer amen.

Godnatt på dig 💗.

HERRE, DU FÖRSTÅR. TÄNK PÅ MIG OCH TA HAND OM MIG (Jeremia 15:15 a).
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023