UT I SKOGEN

I dag slutade jag redan kl.16. Jag promenerade hem, åt middag och sen åkte vi iväg till mina föräldrars.


Och i.o.m att coronaläget här i trakten just nu är väldigt allvarligt så valde vi att umgås på utsidan. Vi drog iväg till skogen.


Vi promenerade och jag fotografierade, medan pappa visade och förklarade. Sen sa han till mig: har du lärt dig någonting nu av vad jag berättat när du bara tar bilder? Jodå jag lärde mig en hel del 👍😉.


Jag lärde mig ex att de små tallarna hade blivit sådd för fem år sedan, men att det tar så länge att växa upp om man sår dem från frön.
Och när man hugger ner skog måste man alltid lämna några träd, för fåglarna.
Man får gå och cykla på andras skogsvägar men inte ta sig fram med motorfordon utan markägarens lov. 


Tog en bild av ett älgtorn. I lördags startade älgjakten här.


Mossbeklädda stenar är så vackra.


Detta är inte en lada utan en bod, och här inne har jag suttit och ätiti ostsmörgåsar och druckit kaffe om somrarna när vi pausade i höbergningen. Ofta satt vi på hölasset eller i en lada och pausade.
 

I kväll såg vi sex råddjur springa över fältet, men jag fick dem inte på bild.


När det började bli mörkt och regnet kom fick vi åka hemåt.


När vi kom hem tog vi ännu en promenad med Hugo för han hade inte fått följa med till skogen. 


Efter helgens jakt på älgflugan som kröp omkring djupt ner i Hugos päls ville jag inte hamna i samma situation i dag igen, därför fick han stanna hemma.

Vi hittade dock inga älgflugor på oss efter kvällens skogspromenad, tack och lov.

Med Hugo tog vi en runda kring Pedersöre kyrka. Det var kallt och jag frös hela rundan. I morgon blir det att ta fram varmare kläder, åtminstone till kvällsrundan. 

Porten intill Pedersöre Kyrka.

När vi kom hem stannade Jan ute på gården och jobbade med veden. Jag gick in, värmde vetedynan, lade den under mysfilten och kröp isäng och började skriva kvällens blogginlägg.

Nu tänker jag poppa poppcorn till mig själv (för ingen annan vill ha) och kanske se en film (för jag har läst slut min bok). Passar fint med filmkväll för imorgon börjar jag jobba först kl.15.

TACK JESUS ATT VI HITTAR SÄTT ATT UMGÅS PÅ ÄVEN NU I DENNA CORONATID.

MOROTSSKÖRD

MEN TÄNK PÅ DETTA: DEN SOM SÅR SPARSAMT FÅR SKÖRDA SPARSAMT, OCH DEN SOM SÅR RIKLIGT FÅR SKÖRDA RIKLIGT (2 Korintierbrevet 9:6).

HAN SVARADE: DEN SOM SÅR DEN GODA SÄDEN ÄR MÄNNISKOSONEN (Matteusevangeliet 13:37).









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023