ANNANDAG JUL 2020

Jag började morgonen / förmiddagen med att gräva fram vinterskor, vinterbyxor m.m. Ute visade temperaturen -7, det kallaste hittills denna vinter och alla tre barnen/ungdomarna skulle ut på äventyr (och pojkarna som vanligtvis inte bor hemma hade ju inte så mycket kläder här). Men vi hittade vad som behövdes.

När huset var tomt och tyst.

Matilda skulle ut med tre kompisar och vandra i skogen. Kompisen med körkort hade bil och de åkte iväg med munskydd på. De åkte till den fjärde kompisen som bor ute på landet och tog där en fin och frisk vinterpromenad i det vita och fina snölandskapet.

Pojkarna åkte likadant iväg med munskydd på, ut till en kompis villa där de körde snöskoter, stod på slalomskidor efter skotern och grillade korv utomhus. Så här såg deras tillbehör ut när de åkte iväg.


Hugo och jag tog en skön, fin och lång promenad på över en timme.


Frusen is.

Det blev bus och lek mellan varven, med busavanten.




När vi kom hem tände jag röda ljus i alla våra utelyktor.


Sen väckte jag Jan som hade fått en skön och lång sovmorgon (kan behövas i denna ålder om man är vaken lika länge som ungdomarna i huset 😉).


ÄTBART DENNA DAG
Jan fick en toast maker av Mattias till julklapp, den har varit i flitig användning. Jag testade den imorse.


Och det blev knaprigt och gott.


Jan åkte ut på en premiärtur med cykeln på eftermiddagen.
Jag åt lite godsaker (första bilden) innan jag tog tag i köksbestyren. för i dag hade jag "kökstur" eller ordet är lite missvisande för vi har inga turer i köket utan mera att det blir den som orkar och vill som fixar disk och mat och det kände jag för idag. De flesta gånger "känner" jag inte för det utan bara måste göra det.


Disken blev undanstädad till vacker julmusik, men när jag öppnade kärlskåpet föll en skål rakt ner i pepparkakslandet. Pepparkakshuset klarade sig med endast några taktegel (läs godisar) mindre. Men det blev tyvärr minus i högen med rosa skålar.

Någon hade radat skålarna fel väg i skåpet så de bildade ett torn, typ lutande tornet i Pisa 😉.

Det fick bli mos och skinka med grönpepparsås tills alla kom hem.

Stampade potatis till potatismos.

Jag mortlade grönpeppar för att få en ny smak på skinksåsen, som vi åt för tredje gången denna jul 😉 (och ännu finns det lite kvar av skinkan, vilken var supergod som färsk men inte lika god och saftig dagarna efter).


Matilda hackade salladen 👍💗. Pojkarna har inte fått hjälpa till med varken mat eller dukning sen de kom hem, men smutsdisken har de fått fixa 👍😉. Vi har liksom tagit det säkra före det osäkra. Men f.o.m imorgon lär nog också pojkarna få börja kocka 👍. 

När snåltanden värkt har jag ätit mina moccabollar, de som jag gjorde en stor sats av innan jul.


Och även om jag ätit de flesta så har de andra i hushållet också mumsat på dem.

Och jag har ätit min sista rawbar. Jag fick tre olika sorter till julpresent av en väninna och jag har ätit en/dag 👍. Den jag åt i går var allra bäst, den smakade citron och även Jan gillade den.

Dagens bar. 
 

Inget raffinerat socker, endast fruktens eget socker.


De är också gjorda på dadlar samt andra ingredienser och kryddor.


I KVÄLL
Matilda har fått fastmonterad sin skärm (vi köpte en vanlig mörkläggningsgardin) till sin projektor och vi blev inbjudna på "julkonsert" 👍😊💗.


Hon skall ännu bygga en hylla till projektorn så bilden kommer högre upp. Men nu håller hon ju först och främst på att bygga två soffbord. Hon har slipat dem och sandpapprat hela julhelgen, lite nu som då. Som bäst håller hon på med lackningen som sker i flera moment. Hon jobbar på ute i garaget, springer ut och in dagarna i ända 😉.

Mattias har åkt iväg till sin flickvän, till Kokkola. Mikael har diskuterat träning/styrketräning med sin mor 😉och nu ser han på fotbollsmatch. 


Jan eldar, i bastun där ute och i kakelugnen här inne.


Och nu tycks han ha börjat fixa på med projektorns hylla.

Matilda, vår pysslande dotter kom just på att hon skall göra hemlagade franska potatisar.


Och egen dipp har hon också gjort.


Och jag slängde mig på sängen och började blogga i väntan på ev franska potatisar och att få gå i bastun.

I morgon är det sista dagen som Jan och jag är lediga, men julen är ju inte slut för det. Julmyset fortsätter ända till tjugondedag knut.


Nu var franskisarna redan färdiga (i den nya maskinen som Jan köpt åt familjen till julklapp, den fungerar med luft istället för massor av olja) och de är så otroligt goda. 


Mums. 


Vänner nu har ni något att se fram emot 👍😉💗.

ÄN EN KVÄLL FYLLD AV TACKSAMHET, TACK JESUS FÖR ALLT OCH ALLA 💗.
Alltid vill jag tacka Dig och lova Dig.

DET FOLK SOM JAG FORMAT ÅT MIG, SKA HÖJA MITT LOV (Jesaja 43:21). 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023