BÖRJADE DAGEN RÄTT

På flera sätt började jag denna dag annorlunda. 

Hamnskogen strax efter kl.8

Allra först startade jag igång en tvättmaskin (tvättberget svämmade över igen) och sen körde jag dottern till skolan i regnvädret. Därefter åkte jag till hamnskogen för att ta en morgonrunda med Hugo, han som annars inte vill gå i regnväder. 

Jag tänkte att i skogen finns flera dofter vilket gör att det blir intressantare... för Hugo alltså. Han var först lite motsträvig men sen löpte det fint. Istället för att bara gå här hemma kring kvarteret gick vi nu runt el-ljusspåret som är 1,5 km. Tror knappast att jag tidigare gått där en tidig och mörk morgon strax efter klockan 8. Men vi var inte helt ensamma där. Vi träffade två andra hundar med sina ägare och mötte även en gammal man med gångstavar.

När vi kom hem fick Hugo sin mat (idag åt han... det har varit sämre i två dagar) och jag tog morgonmål samt morgonandakt (letade fram en andaktsbok som jag inte använt på länge) samtidigt som jag satt i massagestolen... jag tog liksom allt i ett.

Därefter var jag redo att dra igång julfixandet. Jag började med att ta bort flugnätet till balkongdörren 😉 så hoppet syns ut.


Och jag satte en lykta (en svart som jag egentligen inte gillar och inte visste vart jag skulle sätta) på balkongbordet.


Jag har städat wc:n, hallen och köket (igen) i dag. Också har jag samlat ihop allt som skall ut, som jullådan som jag tagit ur vad jag behöver, saker och kläder som endera ska till ekorosk (återvinningsstation), Missionsstugan eller upp på vinden i uthuset (för att sparas).

Jag har pyntat lite här och där. Dessa bokstäver köpte jag igår på loppis.


Och de pryder nu hyllan under tv:n.


Jag klippte ner en sommarblomma.. ja det kan man också göra veckan innan jul.


Jag tände alla ljus, satte på julmusik och satte mig i soffan på massagestolen och sorterade igenom alla cd-skivor.


Många skivor fick åka till Missionsstugan.

 
Sen gjorde jag mat och beslöt att vi äter i vardagsrummet ikväll.


Vanligtvis äter vi i vardagsrummet på söndagar, då äter vi något godare, dukar lite finare och kommer ihåg bordsbönen.


Tyvvärr har jag inga bilder från hallen, köket eller wc:n som också blev så fina (de var allt annat före).

Vilken mysig julfixardag jag haft. Trots att jag inte hunnit med allt jag hade tänkt (som att göra ett pepparkakshus, en granbock, sortera igenom mitt klädskåp och paketera julklappar) så har jag fått gjort så mycket (sorterat igenom lådor och skåp, fixat blommor och tvättat kläder i massor samt vikit undan klädhögar och plockat undan höstskor och utekläder... bättre sent än aldrig).

Nu är det så städat i detta hus, vilket faktiskt är ovanligt. Därför är det så stort.


TACK JESUS FÖR DENNA DAG.
Jag började den så rätt och därför blev den så bra. Och det rätta var att jag tog god tid för morgonandakt/tid med Jesus och i bön, inget hastverk... som det tyvärr så ofta blir.


VAR ALLTID GLADA, BE OAVBRUTET OCH TACKA GUD UNDER LIVETS ALLA FÖRHÅLLANDEN (1Tessalonikerbrevet 5:16-18 a).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023