JULRUNDAN TILL VÅRA FÖRÄLDRARS

En annorlunda jul blir det minsann i år, detta corona - år. I dag körde vi en runda för att önska våra föräldrar/ barnens mor och far - föräldrar god jul. Det blev lite olika "program" på de två ställena, trevligt prat, några snöbollar som flög, presenter som böt ägare och en julsång som sjöngs.

Först åkte vi till mina föräldrars 💗.

Snöbollskastning

Pappa var redan ute på gården när vi kom. Hugo gick till dörren och väntade på att "mommo" också skulle komma ut.


De var glada att se oss och vi var glada att se dem.


Och som ni såg på bilden så fick de den ena av våra julbockar.
Vi höll oss på gott avstånd.


Pojkarna stod ännu längre bort.



Fyra av oss var tomtar, Hugo inräknad.


Sen körde tomtarna vidare.


Den ena tomten borde få en större tomteluva till nästa jul 😊.


Vi åkte vidare till Jan's föräldrar 💗. 
Det var två tomtar ute på gården när vi kom.


Och vi höll avstånd.




Och vädret var lite väl häftigt, men snö fick vi i varje fall.


Det kändes sen fint att åka hem efter vår runda när vi hade fått se våra älskade föräldrar och önska dem god jul.


HEMMA
Resten av dagen har vi myst och fixat på med både det ena och det andra.
Jag har gjort godis, tre olika sorter.

Dumleflarn.


Rocky road. 


Tyvärr har jag ingen annan bild just nu förutom denna här ovan då jag smälte choklad och smör.
Rocky roadbitarna är just nu ute på altanen i frysväskan och kyls ner.

Moccabollar.


Moccabollarna är utan raffinerat socker. De är gjorda på dadlar, salta cashewnötter och kaffe, allt mixat ihop till en deg. Sen rullad i kokos.
Degen blev dock för lös så jag rullade bara några innan jag beslöt att den får kallna ute i frysväskan tills imorgon så går de förhoppningsvis att rulla bättre.

Matilda har i flera veckor jobbat flitigt med julgåvor till sina närmaste vänner. Hon har kockat, klippt, limmat och verkligen fått jobba med finmotoriken, ett verkligt pilligt arbete. I dag gjorde hon det sista.




Jan har kokat salldsdressing och fixat mera ljusbelysning till utsidan. Vi hittade denna roliga lasergrej som vi fått av Jan's syster med familj en gång. Vi har haft svårt att hitta en plats för den.
Men nu lyser den på uthusväggen.


Den är nu inställd på timer, så den lyser endast när det är mörkt.


Den går att ställa in på lite olika färger och program, vi valde rött och grönt och lite olika mönster.


Fint eller inte, ja jag vet inte jag måste först vänja mig några dagar/kvällar 😉.


MIN JULHÄLSNING
Och i dag publicerades min julhälsning på Jakobstads svenska församlings facebook sida, där kan du gå in och lyssna om du vill.


Jag glömde att nämna två saker, eller snarare tre ord som jag hade planerat in.

1. Förbönen, att komma ihåg att bära varann i bön. 

2. "Och mina" de två orden glömde jag i sammanhanget när Jesus ev vill tvätta dina fötter (i stället för händerna, nu i corona tider 😉).

Men det är ju ingen som vet hur jag hade tänkt från första början, förutom du som läser detta 😉. 



TACK, TACK JESUS FÖR DENNA DAG OCH VARJE DYRBAR OCH FIN STUND.

DETTA ÄR DAGEN SOM HERREN HAR GJORT, LÅT OSS JUBLA OCH GLÄDJAS I DAG (Psaltaren 118:24).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023