JULDAGEN 2020

JULAFTONEN firades inom familjen, vi fem. 

En av julens favoriter.

Vi tog en ordentlig sovmorgon och därefter blev det brunch. Jan och pojkarna åkte sen till Fäboda och ut till villan en sväng för att få frisk luft och röra på sig lite innan allt mat/ gott och stillasittande.

Vi "flickor" stannade hemma och myste och fixade på med både det ena och det andra.

När alla var hemma igen blev det Kalle Anka och hans vänner som önskade god jul samtidigt som Jan började koka och ställa fram inför julbuffen. Som vanligt så hade alla familjemedlemmar fått önska flera maträtter/godsaker som de absolut ville ha på julbordet. Barnen hade önskat b.l.a mommos chilikött, knackorv, bondost, morotslåda och rött kött.

Jag fick gå ut med Hugo en sväng innan det blev dags för mat.


När vi hade ätit och var mätta sjönk vi ner i soffan igen.

Det var första året som vi inte besökte julkyrkan. 

Men Hugo och jag tog en promenad förbi kyrkan.

I år lästes julevangeliet på utsidan på kyrktrappan vid Pedersöre kyrka. Men eftersom en av pojkarna ännu var/är i karantän kändes det inte okej att lämna honom hemma och vi andra hade åkt iväg. Istället tog vi del av julevangeliet som Pedersöre församling sände via nätet, vilken de bandat in vid Rosenlund/Aspegrens trädgård.


Vi sjöng med i psalmerna och det blev en riktigt fin andaktsstund.

Därefter blev det julklappsutdelning, Matilda fick dela i år. Och jag kan säga att alla blev nöjda.

Jan har fått vänta länge, men nu fick han sin fatbike, som egentligen var/är en gåva till hela familjen.

Resten av kvällen bestod av fixande med julklappar, läsande av bruksanvisningar och tv:tittande. Godisfatet dukades fram och vi såg på b.l.a Svensson Svensson.

En annan julfavorit.

Gott och blandat.


Jag njöt av mina moccabollar (som jag hade rullat i kakao eller kokosflingor), chips, lakritsdadlar och lakritsrot (de små svarta på bilden). 


Jag tog godnatt kl.01:30 medan de övriga fortsatte julfirandet.


JULDAGEN
I dag har jag och Matilda haft pyjamasdag, men Matilda avslutade sin på eftermiddagen när hon och Jan for för att övningsköra. 

Vi har tagit fina promenader i det fina vinter vädret, jag med pyjamasen under ytterkläderna.




Vi har njutit här hemma, lyssnat på julmusik, ätit gott och tittat på videor (med Matildas julklapp) från när barnen var små.


Och idag har vi nästan helt och hållet bara haft på batteriljus. I går var det inte bara jag som fick besvär i ögonen av alla ljus 😉.


Batteriljusen på bilden här nedan är gjorda av stearin, så fina och de är min fina julklapp från dottern 💗.


Och likadana fick jag också till adventsljusstaken.

Alla ljus på bilden är batteriljus, några börjar dock ha svagt batteri vilket syns.

TACK JESUS FÖR DENNA FINA DAG OCH TACK FÖR ALL SNÖ VI FÅTT.

Vår balkong

MEN ÅT ALLA SOM TOG EMOT HONOM GAV HAN RÄTT ATT BLI GUDS BARN, ÅT DEM SOM TROR PÅ HANS NAMN (Johannesevangeliet 1:12).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023