KÖKSRENOVERING

Det har blivit flera fina promenader idag, bilden här under tog jag nu ikväll.


På eftermiddagen blev det en promenad med en väninna. Och det är faktiskt inte jag som har rosa byxor denna gång.


Och Hugo var med. Han älskar denna väninna som om hon vore hans reservmamma.

Nöjd och glad var jag när jag kom hem. 


Jag har promenerat i dag medan Jan har skottat snö och skidat vandringsleden runt (den är ca 21 km, om jag minns rätt).

Den lilla gröna som sticker upp där i snön är vår begravda julgran.... med ljus i ännu.

Och på tal om snö så lär det komma mera.


KÖKSREMONT
Men förutom all utevistelse så har vi dragit igång med köksrenoveringen av vårt snart 25- åriga kök 👍.

Vi skall försöka oss på att måla om köksskåpen alldeles själva. Lyckas det inte så får vi föra dörrarna till ett måleri.

Jan skruvade loss två dörrar, de två som syns minst i köket (eftersom de är på sidan) för att testmåla dem.


Denna dörr har vi provmålat/sprayat på förut, vilket syns.


Dessa fick komma ner.


Jag tvättade dem med målartvätt, torkade rent med våt trasa och torkade torrt med hushållspapper. Sen behövde de få torka i 24 h, men eftersom jag inte direkt sköljde med massor av vatten så väntade jag endast en timme.


Vi är inte riktigt på det klara med vilken färgnyans vi vill ha, men ljusare skall köket bli. Jan hade köpt en liten provburk med gråfärg. Jag målade rätt tjockt, det liksom flöt ut så bra då.


Detta mål behöver inget grundmål.
Efter som jag endast provmålade målade jag bara insidan, alltså baksidan av dörren.

Här hade jag målat första varvet och det såg vitt ut istället för grått. Sen skulle det torka i 6 h .


Men jag orkade vänta i 3 h, då var det torrt enligt mig. Då målade jag andra varvet.


Här hade den torkat i 3 h. Dörren ser fortfarande rätt vit ut när den ligger i ljuset på köksbordet (fick dock ingen bra bild på varken ljuset eller dörren).


Men lyfter man den till sin plats där det är rätt mörkt ser den grå ut, eller mera gråblå. En färg vi absolut inte vill ha. 


Jan har varit och inhandlat en ny provfärg ikväll.
Nu har jag provmålat följande dörrs insida med gräddvit färg. Denna färg såg riktigt bra ut redan i burken, alltså gräddvit inte bara vit. Denna gång målade jag väldigt tunt.


Det blir att måla andra varvet vid midnatt, den som är vaken. Och då skall jag eller vem det nu blir måla med en skumgummi rulle. Därefter har vi prövat olika färger, olika målsätt och både med pensel och rulle.
Vi får utvärdera imorgon när allt torkat.

De färger vi provmålat med är blanka färger, men det lutar nog mot att vi bör måla med matt färg.


FETTLAGER
De andra dörrarna, där vissa är betydligt smutsigare än de jag målat har Jan börjat skrapa bort fett från. Ja ni ser hur äckligt det såg ut, men oj så fint det blev/blir. 

Det kom bort både fett och lack.

Jag har sandpapprat samt skrapat, men lyckades mindre bra med det sist nämnda. Det rev upp lite trä på sina ställen. De till vänster revs upp medan trät till höger är nött. Vilken tur att detta var insidan av dörren.


Den ena dörrens insida var fylld av urklipp som samlats under årens lopp (då när jag ännu inte använde internet) allt från hur man vet om ägg är färskt eller gammalt, hur länge mat håller i frysen, spartips på hur man lever med låg budget till vad man gör om någon får en stroke. Ja den som spar han har.
 

Allt vi håller på med är roligt.
Och det är ett rätt spännande projekt vi har på gång, det gäller liksom att våga.


KROPPEN OCH KNOPPEN

Och hela dagen har vi fått lyssna på biologi när dottern läser till prov. Hon läser grundligt. Varje ord hon inte förstår söker hon upp. Hon ser på extra videor på nätet.

Hon är väldigt intresserad av nervsystemet och säger att hon gärna skulle börja forska inom det området. Dottern sa: Tänk om man kunde få kroppen att bilda nya nervceller, då kunde förlamade personer få rörelsen tillbaka?  
Och hon har fortsatt att fundera och ta reda på samt förhöra mig, för då lär hon sig själv, säger hon.

Nu skall jag läsa lite ur min bok innan jag tar godnatt.... men nu inser jag att klockan hunnit bli så mycket så det snart blir dags att måla igen. 

På tal om att studera så vill jag avsluta med ett bibelord som jag tycker är så bra samt humoristisk, men alldeles sant. För den som begrundar Herrens ord lär sig det viktigaste i livet.

JAG ÄR KLOKARE ÄN ALLA MINA LÄRARE, FÖR JAG BEGRUNDAR DINA VITTNESBÖRD (Psaltaren 119:99). 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023