TREVLIG HELG OCH SPORTLOV

I dag har jag fått utrett vad som är problemet med mina sjuka fötter och höfter, eller vi skall säga vad fysioterapeuten tror att problemen beror på. 

Och här kommer lite bilder från vårt fredagsmys med extra god mat.


Tack och lov så är det inget problem med själva höftleden vilket jag började förfara.


Nu har jag fått några tips som jag skall pröva i en veckas tid. 

1. Jag skall återgå till mina gamla arbetssandaler på jobbet (inte gå med mina nya fotsulor i plastsandalerna, vilka dock är de enda inneskor som sulorna ryms i. Men sandalerna är alldeles för mjuka och vingliga för mina överrörliga fotleder, vilket kan skapa problem i höfter och knän).

De gamla sandalerna som fungerade fint.

De jag använt nu med sulorna i. Den svarta är en sula.


2. Mina specialbeställda och svindyra fotsulor är bra men jag går tydligen med högra knät för långt inåt. Så nu fick jag en liten tunn fyllning tillsatt strax nedanför stortån, vilket vinklar hela foten och knät rakt. Och det i sin tur anstränger inte höften.

Tillfällig bit på ca 3 mm fastsatt med tejp.

Ifall detta är problemet, ja då är ju fotsulorna inte helt bra 😉. Då får jag lämna in dem för korrigering. 

Denna fotfysioterapeut som jag besökte idag är en annan än den som gjorde sulorna/ inläggen.

3. Jag skall stretcha mina spända benmuskler, ända från vaderna upp till höfterna. 
Och jag som fått höra om och om igen de senaste åren att överrörlig som jag är så ska jag inte stretcha. Men jo det känns skönt alltid efter att jag stretchat.

Nästa fredag skall jag höra av mig om jag märkt någon förbättring. Om det blir bättre skall jag sen få övningar som stärker mina höftmuskler.


Så fortsättning följer.


KÖKSRENOVERINGEN
Ja där står det stilla just nu, vi kan säga att vi har en tankepaus... och bönepaus 👍.
Vi har inte varit överens de senaste dagarna. 
Jag provvmålade vilket jag skrev om tidigare. Den gråa färgen blev för blågrön och den som skulle vara gräddvit blev för vit, denna bild visar dock inte den verkliga färgen.


Men mannen inhandlade (ändå) en större burk av den gräddvita som är för vit. Han tänkte sig att om vi målar flera varv så blir den kanske gräddvitt när det gröna inte längre lyser igenom. Men den blir bara vitare ju flera lager jag målar 😉.


Brödlådslocket mitt på bilden är gräddvit och typ den färgen har vi tänkt. Men som sagt det blev något annat. Tack och lov har jag ju bara hittills målat insidan på två köksdörrar.

Men nu ikväll när jag stånkade och stönade över det som skulle bli så roligt och enkelt 😉 sa min man de förlösande orden: Då är det bara att föra dem till Herrmans Måleri då.

Ja om vi inte vill eller orkar pröva flera färger för att om möjligt hitta den rätta så blir det att vi för dem till ett måleri.

Men inte riktigt ännu ger jag mig. Kanske ja kanske jag hittar rätt färg imorgon 😉.


HÄRLIGT VÄDER
Imorgon far jag på jobb från morgonen men slutar redan kl.13. 
På söndag jobbar jag till 16:15.

Det lär bli fint och soligt väder så gott folk ge er ut och samla ljus och d-vitamin. Det har jag och Hugo gjort idag.


Hugo njöt av att kunna gå på skaren.


Här hemma har Jan gjort ett fint utkikstorn till Hugo som han använder gärna och ofta.


Dottern med sitt knä gick hela vägen hem från skolan idag 👍 och det gick bra, tack Jesus för det.

Efter att vi väntat över en vecka på att läkaren skulle ringa om röntgenbilderna så ringde jag upp i går, efter det 42 försöket kom jag fram 👍. 

Dottern är satt i kö till en knäoperation. Väntetiden är 3-6 månader. Tills dess får hon göra vad hon kan och använda knät så länge det känns okej. Och fysioterapi skall hon börja få... igen.

Nu har hon en veckas sportlov framför sig och därefter blir det tre veckors distansstudier igen, vilket regeringen beslutat för att eventuellt få ett lugnare coronaläge åtminstone till sommaren. 

Restauranger stänger också men de får fortsätta med take away / hämt mat. 
Barn från 12 år och uppåt måste pausa med sina hobbyer.
Och högst sex personer får träffas.


NU BER VI JESUS OM ETT TRYGGT SPORTLOV FÖR ALLA I ALLA LÄGEN.

TREVLIG HELG OCH TREVLIGT SPORTLOV OCH TA HAND OM VARANDRA.


HERREN ÄR GUD OCH HAN GAV OSS LJUS (Psaltaren 118:27).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

VÅR MALTIPOO HUNDVALP HUGO

ROLIGA TIPS PÅ HUR MAN FÅR BARNEN ATT ÄTA

NYÅRSAFTON 2023